1 דקות קריאה
27 Feb
27Feb

כששרי גרה בבני ברק, היא הייתה צריכה לקחת את הילדים מרחק של עשר דקות כדי להגיע לגינה. היא בחרה לוותר על זה מראש. היום היא גרה בבית שמש, רמה ד', מתחת לבית שלה פארק ענק בבניה, ועוד המון גינות שנותנות איכות חיים אחרת.

היא מתגעגעת לדמויות ההוד של בני ברק, אבל בכל זאת, שמחה על היתד שהיא מניחה למשפחה שלה במקום חדש, קהילתי וחם.

שרי, ליטאית, אשת אברך, מספרת על החוויות שלה.

השמש העולה.


איפה את גרה בתוך בית שמש?

אני גרה ברמת בית שמש ד', שכונה חדשה שהחלה להתאכלס לפני כשנה וחצי, ועדיין בבניה. רמה ד' זו שכונה שהיא עיר בפני עצמה, בגודל של אלעד/ביתר... היא ממוקמת בדרום בית שמש וקרובה לקריית גת יותר מאשר לירושלים. היא מחולקת לד' 1,2,3,4,5, כל אחד מהרובעים של ד' אמור לאכלס כ - 2,000 משפחות, זו שכונה ענקית ששווקה לציבור החרדי, חלק בתכנית מחיר למשתכן וחלק בשוק החופשי. 

ד'1, שזו השכונה שאני גרה בה, בנויה בצורה של רחוב ראשי ארוך שמתחיל בכניסה לשכונה ומסתובב ומסתיים בד'3, ממנו יוצאים רחובות קטנים ושקטים. אנחנו גרים ברחוב קטן ושקט מעל פארק ענק - שעדיין בבניה, חלק מהעבודות מתעכבות בגלל השמיטה".

למה בחרת לגור בבית שמש?

"זכינו במחיר למשתכן, וכמובן ניצלנו את הזכייה לקנות דירה יפה וחדשה מקבלן בעיר חרדית יחסית במרכז, ובמחיר נורמלי, למתעניינות: היום המחיר כבר כפול..."

ההורים שלכם תמכו במעבר? ואיך מסתדרים עם הריחוק מהמשפחה?

"ההורים שמחו שנכנסנו לדירה משלנו, אם כי ברור שאחרי שהתרגלנו לגור כל כך קרוב, זה לא היה קל... הבנות שלי בבני ברק למדו בגנים ממש מול ההורים שלי וקפצנו לשם המון גם ביום חול. היום אנחנו נפגשים ממש פחות ולמדתי להסתדר וגם להיעזר בשכנות כשצריך, כולנו כאן רחוקות מהמשפחה... 

חודשיים אחרי תחילת האכלוס הקמנו כאן כמה נשים ארגון עזר ליולדת, הכנו ארוחות ושמרנו על הקטנים, היום הוא ברוך ד' פעיל מאד. את הארוחות אנחנו מזמינים מקייטרינג ועובדים קשה על פתיחת משחקיה. קרה לי גם ששמרתי על ילדים של שכנות שנסעו לבית חולים ללדת, כשנסעתי ללדת בעצמי השארנו את הילדים אצל דודים שמתגוררים בשכונה אחרת בעיר, אבל אחרי הלידה שכנות יקרות שמרו אחרי צהריים על הקטנים בשמחה. זו מעטפת קהילתית מדהימה שאולי קיימת גם בבני ברק אבל לא נתקלתי בה, בגלל הקרבה למשפחה".

רמת בית שמש ד' בבניה


איך קיבלו אתכם התושבים הוותיקים יותר?

"הוותיקים בשכונה באו שלושה שבועות לפנינו... כולנו יחד הקמנו את התשתיות הקהילתיות. בחגים שנה שעברה, סמוך לתחילת האכלוס, היה מנין בחניה (היה אז סגר, וקורונה...)  ביום כיפור ניגש חסיד גור לכל נדרי, ספרדי למעריב, חב"דניק לשחרית, בעלי למוסף... הייתה אחווה ורעות במגוון מדהים שאולי רק מחיר למשתכן יכול לחולל... מדי פעם כשאנחנו נזכרים בתקופה הזו אנחנו מתגעגעים למצב הזה.. היום יש פה כבר יותר מ- 15 בתי כנסת וכל תת קהילה מתפללת לבד..."

הדירה שלך או שאת גרה בשכירות?

"הדירה שלנו, ברוך ד', זאת דירת 94 מ"ר, 3 חדרים גדולים ומרפסת סוכה גדולה יחסית (10.5 מ"ר)  עם נוף נדיר".

תוכלי להרחיב קצת על הדירה שלך?

"זאת דירה בבניין חדש מקבלן עם מעלית וחניה כמובן, סטנדרט של מחיר למשתכן, חדרים גדולים ומרווחים. אנחנו בקומה גבוהה אז יש לנו נוף מצד אחד לכיוון גוש עציון, ומצד שני להרים המיוערים של מטה יהודה. פארק רובעי ענק מוקם תחתינו והמון גינות קטנות בכל מקום. בגלל שרמה ד' גבוהה יחסית אפילו זכינו בשלג והילדות המאושרות יצאו למרפסת לשחק אתו בהתרגשות רבה.."

כמה עולה דירה כמו שלך באזור שלך? או: כמה משלמים שכירות על דירה כמו שלך?

"כיום? 1,650,000 שכירות נראה לי באזור 3,200".

כשאני שואלת את שרי כמה היא מרוצה, היא נותנת את הציון הגבוה ביותר: "אני מרוצה מהכל ב"ה. מקום חדש, אויר צלול, מרחבים ונוף (שלא היו לי ברבי עקיבא..) קהילה יפה ומתפתחת, קרוב אבל לא מדי... אנחנו מרגישים לפעמים בנופש".

ממה את לא מרוצה?

"מרכזי הקניות עוד לא נפתחו וזה אתגר, בכל זאת הייתי רגילה שכל מה שצריך נמצא מתחת לבית.. אבל למדנו להסתדר עם משנת יוסף ומדי פעם לצאת למרכז המסחרי ברמה א' להשלמות".

מה היית רוצה לשנות במקום?

"את התחבורה לב"ב וירושלים.. אמנם האוטובוסים מתחילים אצלנו בשכונה אבל הנסיעה בתוך העיר ארוכה יותר מהנסיעה עד בני ברק/י-ם".

יש תעסוקה לנשים חרדיות במקום? ואם כן, אילו סוגי תעסוקה?

"בית שמש לא מאד מפותחת מבחינת תעסוקה, מה גם שקצב האיכלוס האדיר שלה גורם שאף פעם לא יהיה מספיק מענה לביקוש של המשרות... הוראה וגננות  דווקא יש יחסית, כי יש בלע"ה משפחות צעירות עם הרבה ילדים. עסקים קטנים ומכירות ביתיות גם פורחים פה".

אין נשים שנוסעות לעבוד בירושלים? אין מרכזי הייטק בבית שמש?

"יש לא מעט נשים שנוסעות מדי יום לעבוד בירושלים, וגם לב"ב... עד שהן נשברות, כי כמו שאמרתי התחבורה בבית שמש מאד לא מפותחת. לי אישית יוצא מדי פעם להגיע למשרד בגבעת שאול, ממש בכניסה לעיר. ברכב לוקח 27 דקות, באוטובוס? שעה עד שעה ורבע בד"כ... יש פה ושם משרדים ומעט הייטק (מטריקס), ויש גם אזורי תעשיה אבל כמות המשרות המוצעות אינן מספקות את הביקוש. במודעות הדרושים בעיקר מחפשים עובדים למרלו"גים הענקים באזור בית שמש... עכשיו בונים יותר מרכזי תעסוקה ומקומות למשרדים".

מרלו"גים? ובעברית...?

"מרכז לוגיסטי. בעברית מקום אחסון של רוב סחורות רשתות השיווק השונות כמו אושר עד, רמי לוי, משנת יוסף, יש חסד וכו'. יש שם הנהלת חשבונות וכו' אבל הרבה משרות של מלגזנים, מלקטים, מנהלי מחסנים ועוד..."

שרי  נותנת את הדירוג הכי גבוה לבתי כנסת, גינות, מוסדות לימוד טובים, וקהילה חמה ואיכותית. היא מדרגת בציון נמוך את התחבורה ואת החנויות באזור: "התחבורה בבית שמש מאד לא מפותחת, במיוחד הבין- עירונית. כדי להגיע לב"ב, ברכב לוקח 45 דק', ובאוטובוס שעתיים וחצי... האוטובוס מאסף בכל "כפר בית שמש" למרות שהעיר כבר ענקית והמרחק בין השכונות גדול... לאחר שעברנו הבנו שאי אפשר להסתמך על התחבורה קנינו רכב, וכמונו עוד רבים, מקווים לשיפור...

השנה נפתח בשכונה בית ספר בית יעקב של החינוך העצמאי, הבת שלי בכתה א', וזכינו במנהלת נדירה ומורות מדהימות, (אחת מהן הייתה מחנכת שלי בכתה ג' אי פעם...:), את בית הכנסת שלנו, אנחנו, המשפחות הראשונות הקמנו כשעוד לא היה לנו בקושי מנין באוהל בחניה. ברוך ד' הקהילה מונה כיום עשרות רבות של משפחות. 

כיום בית הכנסת שוכן בשני קרוואנים, שגם אותם כבר חיברו והרחיבו והמקום צר מהכיל... עד שיתקדמו עם ההקצאות לבניין קבע בעז"ה, יש שם גם כוללים ובית הוראה".


את ממליצה לחברות ולמשפחה לעבור למקום?

"בטח. מקום מדהים ואידיאלי לגדל ילדים".

מה היתרונות והחסרונות של המקום בהשוואה למקום קודם שגרת בו?

"מרחבים, גם בבית וגם בחוץ, מקום צעיר ומתפתח, לעומת בני ברק, שלא היו לנו גינות בכלל באזור, אולי יש אזורים שיש, לנו הגינה הקרובה ביותר הייתה 10 דק' הליכה, כך שכמעט לא בקרנו בה... 

חסרונות? זמניים - התחבורה והקירבה לאזורי קניות. בהמשך 'רבי עקיבא' ו'מלכי ישראל' יעברו אלינו, לשדרות האמוראים... משהו אחד ממש חסר וזה בייביסיטר! אין כאן מספיק משפחות עם בנות גדולות והבנות שיש תפוסות כל ערב... 

אבל, חייבת להוסיף עוד משהו שחסר לי, אישית. החיים בבני ברק הם בכל זאת אחרים, את רואה דמויות הוד וזקנים לבנים... זכיתי בדרך לסמינר לראות יום יום את גדול הדור, רבי גרשון אדלשטיין שליט"א חוזר מתפילת שחרית בישיבה, בתקופה שהלכתי מדרך אחרת היינו עוצרות יום יום ב - 7:50 ליד ה"סניף" של ישיבת זיכרון, מצטופפות תחת העץ ומביטות בפוסק הדור, הרב וואזנר זצוק"ל, רץ, בגיל שנושק ל -  100, מיח"ל לכוון ביתו מוקף תלמידים. אין את זה בעוד הרבה מקומות בעולם..."

ממליצה לקוראות 'שבי רגע' לעבור למקום?

"לגמרי, למרות שהרבה משפחות הן פחות או יותר בגילנו, יש גם משפרי דיור שהגיעו עם ילדים גדולים, ואפילו הורים שסיימו לחתן ובאו לגור ליד הילדים כך שבכל זאת יש הטרוגניות גם בתוך הקהילה". 



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.