1 דקות קריאה
11 Apr
11Apr

שפרה זיו התגוררה במקור ברחובות, אבל במסגרת מסלול החיים העשיר שלה, היא מצאה את עצמה מגיעה מעיר מנומנמת בשפלה הדרומית, לעיר עם המון אופי, טעם ואיכות מסוג אחר.

שפרה היא צפתית, פגשנו אותה באריכות בטור "רגע מצפת". היא אישה חסידית, מורה ואשת אברך, אמא לחמישה ילדים (על הלידה האחרונה והמרגשת היא סיפרה לנו בקטע הפרידה מהטור שלה).

לכבוד חג של טעם וקדושה, ביקשתי משפרה לספר לנו על עיר עם טעם וניחוח.

עיר שיש בה.


שפרה, ספרי לנו קצת על האזור בו את גרה.

אני גרה ברחוב הנשיא, ליד בית כנסת לעלוב. איזור מאד נוח, נגיש למרכז העיר, מרחק חמש עד שבע דקות הליכה מהעתיקה, נמצא ליד בתי כנסת - חסידים וספרדיים. התחבורה כאן מצוינת, ולאחרונה אפילו פתחו מכולת בשכונה... 

איך נחתת בצפת?

בתור בחור בעלי למד כאן בישיבה ונקשר למקום, למרות שבמקור הוא מהמרכז, ממש כמוני... הוא ביקש עם עיניים בורקות שנגור כאן אחרי החתונה. אני, עם עיניים בורקות של כלה צעירה שוחרת הרפתקאות מלאות נוף הסכמתי, וכך הגענו הנה.

איך קיבלו ההורים שלך את המעבר?

ההורים קיבלו בהבנה את המעבר. אם כי הם מצרים על המרחק לא פעם. בהתחלה היה לי קשה, צפת בוחנת את הבאים אליה. תקופת ההסתגלות היא ארוכה למדיי... אבל אחרי שמתרגלים לקצב השונה, ולהלך הרוח המיוחד שלה, נשבים בקסם המיוחד של העיר. היום אני לא יכולה לדמיין את עצמי גרה במקום אחר.

איך קיבלו אתכם התושבים הוותיקים במקום?

הוותיקים, החדשים, כולם חברים. "טוב שכן קרוב מאח רחוק", מאמר חז"ל זה 'מתלבש' היטב על תושבי העיר שלי. אנשים כאן עם לב פתוח. נעימים וידידותיים אחד לשני. ישנם קשרים משפחתיים של ממש בין השכנים. אולי המרחק מהמשפחה הגרעינית הופך אותם לכאלו? ואולי ההשראה מעיר התכלת... בכל אופן, זכיתי בשכנות נפלאות במהלך השנים (בארבעת הדירות בהן עברתי... כן כן, אנחנו נבחרו להשתתף עם גלות השכינה) ואני מודה על כל אחת ואחת כזאת. הקשרים ממשיכים גם כאשר השכנות נגמרה. יש כאן בצפת אנשים מדהימים ויקרים כל כך.

ירוק ותכלת מהמרפסת מלוא האופק...


הדירה שלך או בשכירות?

הדירה בשכירות. דירת חמישה חדרים, 120 מטר.

תוכלי קצת להרחיב עליה?

דירה נוחה וגדולה במיקום מעולה, הבנייה חדשה יחסית. לדירה נוף מהמם לרשב"י ולכנרת, מרפסת סוכה קטנה ושימושית, חניה ליד הבית. אנחנו גרים בקומה ראשונה. אין מחסן, כך שהחדר החמישי חציו מחסן, וחציו חדר עבודה. זאת הדירה הכי טובה שהייתה לנו. ואומנם 'שברנו' בה שיא רציני של שש שנים ברצף: )  

מה המחיר על דירה כמו שלך?

השכירות בדירות כאלו היא בין 4000-4500, ולקנות דירה כזאת עולה בערך 1.5 מיליון תלוי בתיאבון של בעל הבית, או במילים יותר יפות 'בשוק'. איזור הנשיא נקרא מבוקש, כך שהמחירים רק עולים לצערינו... אני עוד זוכרת זמנים ששילמתי על דירת שלושה חדרים מחיר ידידותי של  1,300 שקל, אבל לא, אתן לא רוצות לשמוע תיאור על מצבה של הדירה.

כשאני שואלת את שפרה עד כמה היא מרוצה, היא מדרגת בדירוג הגבוה ביותר, כשאני שואלת ממה, היא שופעת... :

מהנוף הניבט אליי מהמרפסת. מהשקט. מפינת החי הסמוכה בה יכולים הילדים להשתעשע. מבתי הכנסת הקרובים. מהקרבה לעתיקה. מהקרבה לעיר - חנויות, וסופרים. מהתחבורה - תחנה מול הבית שלנו, עם נגישות לכל הארץ. ויותר מכל אני מרוצה לנשום את האוויר הצפתי שלי שספוג בתנאים ואמוראים, בגדולי תורה מהדורות הקודמים,  אני מרוצה מאוד לגור בעיר קודש... טוב לי לחכות כאן לגאולה. 

העץ הגדול שם במרכז הוא עץ הלבבות האדומים שביקר פעם בטור שלי. גם קני הסוף היו שם כמדומני...

באופק - הרי מירון, ובצד השמאלי הכנרת מכוסת העננים (צולם ביום של ראות פחות טובה...)


ממה את לא מרוצה?

הבניין שסמוך אלינו הוא בניין המעונות של הפקולטה לרפואה. הרבה סטודנטים ערבים גרים שם. לפעמים בלילות יש רעש, והם גם מסתובבים בקרבתנו מדיי.  אני מעדיפה שיתרחקו מכאן וכמה שיותר מהר... אני גם לא מרוצה מפסטיבל הכליזמרים ומאוד שכמותו שמרעימים ומרעישים עד תוככי הבית פנימה וממלאים את הרחובות בצביון תרבותי זר ומנוכר.  

מה היית רוצה לשנות במקום?

הייתי רוצה סביבה חרדית לגמרי, וחסרת בני מיעוטים.  וגם - את המבצעים והמחירים של המרכז גם במרכז המסחרי שלנו: )

יש תעסוקה לנשים חרדיות במקום, ואם כן איזו? 

בוודאי, כל סוגי התעסוקה קיימים גם כאן, אם כי בווליום נמוך יותר. צפת בתנופת פיתוח מתמדת. ובכל זאת יש לציין שהרבה נשים כאן בוחרות להיות עקרות בית ולגדל את הילדים בנחת בלי לעבוד בחוץ.... משהו באוויר מרגיע את הצורך לצאת, ואולי סדרי העדיפויות כאן אמיתיים יותר? האוויר משפיע גם על זה.כשאני מבקשת משפרה לדרג את איכות החיים במקום לדעתה, היא מדרגת בדירוג הגבוה ביותר את בתי הכנסת כלבבם, מוסדות לימוד טובים, קהילה חמה, מוסדות לימוד טובים, נשים כלבבה ותחבורה טובה, ובדירוג אמצעי את מרכזי הקניות והחנויות.

את ממליצה לחברות ולמשפחה לבוא ולגור במקום?

מי שמוותר על הקירבה למשפחה, ממליצה בכל פה. ובפרט לבני משפחה... חלומי שמישהו מהאחים יבוא לגור לידי כאן... אולי הוא יתגשם יום אחד? מי יודע. עוד מעט משיח יבוא "והריחו ביראת השם", הוא יריח על כל אחד מאיתנו מהיכן אנחנו באמת. איפה הבית האמיתי שלנו. ובינתיים... טוב להודות להשם!

מה היתרונות של המקום לעומת המרכז שבו התגוררת לפני?

אין עירוניות חונקת, אין זיהום אוויר, ויש הרבה הרבה ירוק בעיניים.

ממליצה לקוראות 'שבי רגע' לעבור למקום?

ממליצה בחום! העלייה לרגל של החרדים מכל הסוגים לעיר הולכת וגדלה...  הבניינים מתאכלסים בקצב במשפחות איכותיות, צפת צוהלת ושמחה. תבואו!

משהו להוסיף לסיום?

מה אספר לכן? סיפרתי לכן כל כך המון ברגע על צפת! אז עוד כמה מילים לעיר התכלת. יש לי הכרת הטוב עצומה לבורא עולם שהביא אותי לגור כאן, ליד שער השמיים. ליד צדיקים קדושים, תנאים ואמוראים. מול רבי שמעון בר יוחאי זיע"א. 

הכרת הטוב עצומה שה'עולם הזה' של העיר שלי הוא בדרגה נמוכה יותר מכל הארץ. שה'רוח סערה' שנושבת בחוץ, נושבת כאן בעיר הרוח, בעוצמה פחותה יותר... שווה לי מיליונים. טוב לי לחכות כאן לגאולה.  


פינת החי המשקיפה מהמרפסת וגם מהחלון הגדול במטבח, כרגע בשיפוצים, ללא חיות וללא מים.






הקולקציה של ליידיס עם 5% הנחה לקוראות שבי רגע! 

בלחיצה פה תגיעי לאתר, פה תוכלי לקבל את הקטלוג. לקבלת הקטלוג במייל לחצי כאן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.