1 דקות קריאה
25 Jan
25Jan

ענבל אברהם אמא לילד ואשת אברך, גרה בעיר מתפתחת שקורצת לרבים.

עיר חדשה עם דירות יפות וזולות, בצפון, אבל לא בצפון הרחוק.

עיר שעלתה לאחרונה עם כותרות של מתיחות בין חרדים לחילונים, למרות שענבל טוענת שבשטח המתיחות לא קיימת.

חריש עמוק בחריש.


ענבל, מאיפה את במקור?

"לפני החתונה גרתי באלעד. היום אני גרה בחריש, בשכונת המעוף".

למה חריש?

"חריש קרובה לאלעד 40 דק' ובני ברק 50 דק', לירושלים קצת יותר רחוק, שעה וחצי דרך כביש 6. 

יש בחריש מעונות, בתי ספר, לאחרונה נפתח במיוחד לילדי אברכים מוסדות משלהם, חסר כאן עדיין תחבורה אבל כבר יש בתכנון אוטובוס לבני ברק, מחכים רק למסוף אוטובוסים. 

העיר שקטה ורגועה בלי הרעש של המרכז. יש כאן מסעדות כשרות למהדרין, גינות משחקים בשפע, כוללי אברכים, בתי כנסת וכל מה שמשפחה חרדית צריכה, וכמובן, המחירים קורצים. מחרי השכירות זולים מאוד לדירות גדולת מאוד, לשם השוואה דירת 5 חדרים בשכירות זה 2,800 שח לחודש (במחיר הזה יש זוגות + ילדים שגרים ביחידת דיור בבני ברק)".

חרדים בחריש


ההורים תמכו במעבר? ואיך מסתדרים רחוק מהמשפחה?
"ההורים תמכו במעבר למרות הקושי. אנחנו משתדלים לבקר הרבה בעיקר בשבתות, בימי חול פחות יוצא כי זה נסיעה מחוץ לעיר וממש משבש מאד את סדר היום, אבל מדברים הרבה בטלפון במיוחד בתקופת קורונה וסגרים כשאין ביקורים כמעט מחשש להדבקות. 

בהתחלה היה קשה מאוד, אבל אחרי חצי שנה או קצת יותר פשוט מתרגלים להסתדר לבד. גם כשילד חולה ואין מי שישמור, גם כשאין מי שיקפיץ אוכל, או אפילו סתם לקפוץ לאחיות  בצהריים אבל מפתחים הרבה עצמאות, וחוץ מזה אני חושבת שככה יותר נהנים באירוח בשבתות".

בודקים את העירוב בשכונת מעוף


איך קיבלו אתכם התושבים הוותיקים יותר?

"כשעברנו לשכונה שלנו כולם היו כאן חדשים, כך שזה מאד נוח. זאת שכונה שהתאכלסה לפני שנה וחודשיים, עברנו הרבה יחד עד שהגענו לבית כנסת מסודר במבנה, למניינים מאורגנים וכוללים שנפתחו. היום ב"ה הכל יותר מסודר ומבוסס".

הדירה שלך או שאת גרה בשכירות?

"שכירות, דירה של מאה מטר, חמישה חדרים".

מה כוללת הדירה?

"הדירה חדשה, אין מרפסת סוכה, אבל השנה בנינו בחניה והיה ממש חוויה. אני גרה בקומה ראשונה אז זה לא נורא. יש מחסן, חניה, מעלית, אוויר טוב הרבה שקט".

כמה עולה דירה כמו שלך באזור שלך?

"2,800 ש"ח לשכירות בחודש, מחיר לדירה כמו שלנו מיליון וחצי, יש כאן דירות עם מרפסות ענקיות, אמנם קצת יותר יקרות, אבל אפשר לשים שם מקפצה, דשא, ויש עוד מקום למנגל ולארח כיתה שלמה של ילדים..."

כשאני שואלת את ענבל עד כמה היא מרוצה היא מדרגת בדירוג הגבוה ביותר: "העיר קרובה יחסית למרכז, והיא נותנת פיתרון טוב לכל הרוצים לשכור או לקנות במחיר נמוך ולהישאר קרובים למרכז".


חריש גם לילדים


ממה את לא מרוצה?

"אין עדיין תחבורה ציבורית בתדירות גבוה בתוך העיר אז משתמשים הרבה ברכב, אבל זה בטיפול. גם למרכז אין עדיין תחבורה מסודרת".

מה היית רוצה לשנות במקום?

"חולמת על מרפסת סוכה : ) ותחבורה נוחה יותר".

יש תעסוקה לנשים חרדיות במקום?

"יש פה בנקים, קופות חולים, מחפשים מורות לבתי ספר של משרד החינוך וכן גננות וסייעות כמובן יש גם מעונות, יש עבודה גם בחדרה שדי קרובה, נשים בהייטק נוסעות לבני ברק או לתל אביב, מאז הקורונה אם המודל של עבודה מהבית זה הרבה יותר קל כמובן".

חדרה היא העיר הקרובה ביותר?

"חדרה זה חצי שעה נסיעה ואפילו פחות. יש בה מרכזי קניות ענקיים עם כל מה שצריך: צעצועים, בגדים, כלי בית. גם פרדס חנה קרובה מאוד - רבע שעה ברכב (יש קו ישיר לחדרה מחריש)".

ענבל נותנת דירוג גבוה לבית כנסת טובים, גינות ומוסדות טובים לילדים, קהילה חמה ונשים כלבבה, ודירוג בינוני לתחבורה, ודי גבוה לחנויות.

נתת דירוג כמעט הכי גבוה לחנויות. איפה עושים קניות?

"יש רחוב ראשי שבו יש חנויות משני הצדדים (אוכל, בגדים, נעליים), יש בכניסה לעיר כמו קניון קטן - פתוח ולא מקורה - יש שם פוקס, פוקס הום, ביגוד, חנות צעצועים, קפה גרג ועוד".

תורה ותפילה בחריש

מדי פעם יש דיבורים בתקשורת על מתח בין חרדים לחילונים בעיר. איך את רואה את זה?

"לגבי החילונים לדעתי זה רעש בעיקר בתקשורת, מהתחושה שלי כאחת שמתגוררת במקום, בפועל מסתדרים מאד יפה, מכבדים, יש הרבה אירועים דתיים שהחילוניים המקומיים מצטרפים בשמחה, כמו הכנסות ספר תורה ועוד. התקשורת תמיד אוהבת את הרעש והקיצוני. אמנם כמו בכל עיר יש בעיות של הקצאות מבנים לבתי ספר חדשים וגנים, זו עיר חדשה והכל לוקח זמן, לדעתי צריך לראות שום דבר אישי אני מאמינה שכל אחד יקבל מה שצריך בינתיים יש חלופות".

את גרה בשכונה מעורבת?

"כן. אני גרה בשכונה מעורבת עם שכנים ידידותיים, כל אחד עסוק בשלו, יש בשכונה שלנו הרבה בתי כנסת: אור ישראל, לוית חן, תימנים, דתי לאומי - ממש הכל, עם מניינים בכל השעות. לציבור החרדי יש ספרדים, ליטאים, חסידים, הכל".

הרבה מעוף בבחירת השמות... מפה של שכונות חריש


את ממליצה לקוראות שבי רגע לעבור למקום?

"כן מאוד. העיר אמנם בפסיעות הראשונות שלה, המוסדות חדשים, אין הרבה תחרות מבחינת חנויות יש רק רשת אחת, אבל זו עיר מתפתחת ואני מאמינה שככה זה בהתחלה בכל עיר.

תבואו להתרשם, לראות את העיר את בתי הספר הגנים... אני יכולה לומר שיש כאלו שבאים לפה מרגישים קושי ורוצים מיד לחזור למרכז. ממליצה תנו לזה צ'אנס של חצי שנה ויותר. לא לדבר על לעזוב רק לנסות לפתח פה קשרים, להכיר מקומות, אנשים, אחרי חצי שנה - שנה, תבדקי אם את עדיין רוצה לחזור.. מאמינה שלא, מהניסיון שלי ועוד רבות".

הסוכה החמימה של ענבל



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.