1 דקות קריאה
04 Jan
04Jan

היי ריקי,
תודה על התכנים שלך.
יש לי עסק שלא מוכר מוצרים אלא מציע שרות (הפקות וידאו, אנימציה)
האם אני אמורה ליצור מוצרים ולמכור אותם?

ואם אני כן מוצאת מוצר, נגיד תכנית שנמכרת לנופשי נשים -
נגמר לו התוקף כי זה תחום שחייבים להתחדש בו.

אני שוברת את הראש על יצירת מוצר כבר יומיים ולא מוצאת.

מצד שלישי אני גם גרפיקאית, אבל לא ממתגת את עצמי בתחום הזה, הוא רק תוספת.

זה נכון ליצור מוצר שקשור לגרפיקה?

תמר
~~~~~~~~~~~~~~~~~

שלום תמר, 

בואי נתחיל קודם כל לפרט מה בעצם השאלות,
ואז נמשיך לתובנות יסוד ומשם נתקדם לתשובות.

השאלות הן ככה:
האם גם עסק שמוכר שירות - צריך ליצור מוצרים ולמכור מוצרים?

מה עושים עם מוצר ש'נגמר' מהר וחייבים להתחדש בו?

מה עושים כשרוצים ליצור מוצר חדש ואין רעיון למשהו כזה?

האם נכון ליצור מוצר בתחום הידע, כשבעצם המיתוג הוא בתחום משיק/אחר?

מקווה שהקפתי את כל מה שרצית בעצם לשאול, ומכאן נעבור לתובנות היסוד:

תובנה א:
שירות = משהו לא מוגדר ולא ברור

משהו לא מוגדר ולא ברור = תחושת 'חתול בשק' ללקוחות פוטנציאליים

תחושת 'חתול בשק' = היעדר קנייה

היעדר קנייה = מוות לעסק

אם תובנה א מזכירה לך קצת שיעורי אלגברה וגאומטריה של נוסחאות A = B, לא טעית.

הרבה מאיתנו שוכחות שעסק זה לא משהו אמורפי ומעורפל, מדובר במספרים די ברורים.

אם המספרים לא ברורים בפלוס - הם לרוב יהיו ברורים מאוד במינוס, לצערי.

ומכאן לתשובה הראשונה: אין מנוס.

כל נותנת שירות חייבת ליצור את השירות שלה בתבניות של מוצרים.
אם את לא רוצה תבניות שבלוניות, צקי בבקשה תבניות מקוריות ובתוכן תצרי את מוצרייך, אבל צרי אותם!

בואי נלך על דוגמה כדי שהדברים יהיו ברורים יותר:

מה זה בעצם הפקת וידאו ואנימציה?

זה כמו שאציע לך חליפה בתפירה אישית.

אבל אם לרוב את לבושה בבייסיק פשוט, ומעולם לא לבשת חליפה, אולי לא תרגישי בנוח בחליפה תפורה אישית או שפשוט לא תרצי לקנות אותה כי היא יקרה מדי.

אבל אם את חובבת מראה מחויט, ונמאס לך לשלוח את החליפות שקנית במאות שקלים לתיקונים כל היום, בהחלט יש סיכוי שתרצי חליפה מותאמת אישית שעומדת מדהים ונוח, גם אם היא תעלה לך אלף עגול.

מה אני רוצה לומר בזה?

להציב בפנייך את דירוג ההצעות המתומחרות שאמורות להיות בעסק:

מוצר אפס/המוצר הכי זול = שאת יכולה לייצר בכמויות בלי להשקיע בזה זמן, מאמץ וכוחות.

מוצר מאה = שלקוחות יכולים לבחור אותם מהמדף, ומקסימום תתני שירות לקוחות כללי

מוצר אלף = פה אפשר להתחיל להציע שירות מותאם אישית

כשאת מציעה שירות למישהו שלא טעם ממך מוצר מדף, זה קצת בזבוז.

בזבוז כוחות בשביל שני הצדדים.

את מנסה לשכנע לקנות ממך, והצד השני מנסה להבין האם את באמת הדבר המתאים ואין לו כל כך כלים להכריע… חבל.

תובנה ב:

חדשות יומיות מוכיחות לנו שאנשים אוהבים דברים חדשים.

והתובנה הזאת אומרת לנו שאין מנוס. בכל מקרה ניאלץ להתחדש. 

אפילו אם נרצה להוציא את האלטע זאכען שלנו מהבוידם - עדיין נצטרך להוסיף לזה קצת טאצ' חדש כדי שיקנו או שפשוט נכריז שהגיע עידן הוינטג', ובו דברים בני חמישים ושישים הופכים לטרנד הכי חדיש בשוק.

ובמענה ספציפי לשאלה שלך, תמר, את יכולה לעשות שני דברים:
להציע לקהל זהה כעבור שנתיים-שלוש (בהנחה שהקהל שכח/רוצה שוב/התחלף הקהל)

להציע לקהל אחר מיד עם פגות התוקף (סמינרים, נניח)

בכל מקרה, משהו חדש תצטרכי לעשות.

לפחות תעשי שיווק חדש, זה קל יותר מלהכין בכל פעם מוצר חדש.

תובנה ג:
מוזה זה לעצלנים.

לשאלתך השלישית, תמר, יש תשובה שנקראת 'כלי חשיבה' כדי לפתח יצירתיות ולהגיע לפתרונות גם אם אין לך כרגע השראה.

דוגמה לאחד מכלי חשיבה: חלוקה (יש עוד כמה וכמה כלים כאלה. הכלי הזה מובא כדוגמה מתוך עלון 'לזוז' מלפני 18 שנה…). זה תהליך חשיבתי שבו מחלקים את מרכיבי המוצר ואז 'משחקים' איתם.

שלבי הפעולה:

1. בשלב הראשון בוחרים מוצר או שרות קיים

2. בשלב השני רושמים מרכיבים ומשאבים הקיימים במוצר או בשירות

3. בשלב השלישי מחלקים מרכיב/משאב אחד (למספר חלקים, או באופן חדש במרחב)

4. בשלב הרביעי ממחישים את המוצר/השירות החדש, ומאתרים תועלות

דוגמא 1:

מוצר קיים: מקרר
מרכיבי המוצר: מקרר, מקפיא, מדפים, דלתות, ידיות, מתקן קוביות קרח
שיפורים שכבר התרחשו:
חלוקה פיזית לאזור שמקרר (עד 4 מעלות) ואזור שמקפיא (מקפיא - מינוס 4 מעלות)
מקפיא למטה ומקרר למעלה (חלוקה מרחבית חדשה: נוח, מתכופפים פחות)
תאים מבודדים עם דלתות נפרדות, במקרר (חלוקה פיזית: קירור יעיל יותר)

הצעה לשיפור נוסף:
מדפים קטנים על דפנות המקרר החיצוניות (לתבלינים, לפירות וירקות וכדומה)


דוגמא 2:

שרות קיים: דואר
מרכיבי השירות: דלפק, בולים, חבילות, בנק, דוור, סניף, מעטפות, תיבות דואר, דואר רשום.
שיפורים שכבר התרחשו:
תור נפרד לדלפקי חבילות ודואר רשום (חלוקה מרחבית: שרות יעיל יותר)
תיבות דואר המפוזרות בכל הארץ (חלוקה פיזית: רק תיבה במקום סניף שלם)
שיפורים שטרם התרחשו:
הפקדת מכתבים גם דרך כספומטים (חלוקה פיזית: נוחות ונגישות)
דואר Take Away (חלוקה מרחבית: הנמען מגיע לסניף לקחת. כך ניתן לספק דואר במחיר זול יותר, תוך קיזוז עלות החלוקה הידנית ע"י הדוור)

תובנה ד:
ההצלחה מגיעה בעקבות הפוקוס.

לשאלתך לגבי פנייה ליצירת מוצר אחר, למה בעצם השאלה התעוררה?
כי לא הולך בתחום המקורי?

אם יש בעיה בשיווק, כלומר: אין מספיק מתעניינים שפונים, תהיה אותה בעיה גם ביצירת מוצרים אחרים…

כלומר:
אם אנחנו יודעות שניסינו להצליח במשהו ולא הלך,
איך נדע אם צריך להחליף מוצר או להחליף את הפעולות?
פשוט.
בודקים את כמות הקהל.

אם מתוך מאה אנשים רלוונטיים (!) לא היה אפילו אחד שהתעניין - תחליפי מוצר.

אם היו פחות ממאה אנשים רלוונטיים (חשוב!) נודעו להצעה שלך - תחליפי פעולות. שווקי יותר. טוב יותר.

למה כל כך חשוב שיהיו אנשים רלוונטיים?

כי אם בן אדם רוצה לפרסם מודעה בעיתון, למשל, תעשי את האנימציות הכי מדהימות ואת עריכת הווידאו הכי מלהיבה והוא פשוט לא יהיה לקוח רלוונטי בשבילך.

אבל אם אותו בן אדם רוצה להפיק סרטון או אנימציה חמודה לניוזלטר או לאתר שלו -

פתאום הוא רלוונטי. מאוד.

קחי את הפוקוס שלך, תמר, ושימי אותו על:

יצירת מוצר ברור מתוך כלל השירות שלך (יצירת סרטון + 3 אנימציות לאתר דינמי ומרתק)

תוסיפי תועלת ברורה (אצור סרטון + 3 אנימציות כדי שגולשים ירצו להישאר כמה שיותר באתרך)

תציעי לכמה שיותר אנשים רלוונטיים

תמשיכי בזה עד שאת רוצה לסגור את העסק…


מקווה שעכשיו התבהר לך יותר איך להתקדם ומה לעשות.
ריקי קפלן, דסמנית
----------------------

רוצה להזמין לעצמך את הספר המודפס 'מאפס לאלף' הכולל סיפור מרתק (ככה טוענים…) על שתי נשים שתוך 5 ימים פותחות עסק שמניב לפחות אלף שקלים לעסקה?
רוצה לפחות לקרוא את הפרק הראשון שלו בחינם? לחצי פה


רוצה לשלוח שאלה למדור כדי שהעסק שלך יעבוד טוב יותר? לחצי כאן

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.