1 דקות קריאה
01 Jun
01Jun

אחת הבמות הפופולאריות וחשובות ביותר בעולם היא ללא ספק בימת ההרצאות של טד.

טד או בשמה המלא: ועידת TED (ראשי תיבות באנגלית של: Technology, Entertainment, Design; טכנולוגיה, בידור, עיצוב) היא ועידה אקדמית שנתית שעוסקת במגוון רחב של נושאים, בהם מדע, אמנות, עיצוב, פוליטיקה, חינוך, תרבות, עסקים, טכנולוגיה ועוד. 

למעשה היום מרצים בטד כמעט על על נושא ובלבד שילמד, שיחדש שיעורר השראה, או כמו שהם קוראים לזה: "Ideas Worth Spreading"', כלומר רעיונות שכדאי להפיץ.

     ב-2006 הושק האתר הפופולרי של טד שאליו מועלות ההרצאות המצולמות, וב-2013 חצו הסרטונים את נקודת מיליארד הצפיות. ארבע שנים קודם לכן החלו גם כנסי ה-TEDx- כנסים שמקבלים רישיון מיוחד מעמותת TED העולמית, אך נערכים על ידי מקומיים. 


סוד הקסם

הגאונות של טד היא היכולת להעביר מסרים מורכבים במילים פשוטות, מובנות לרוב המוחלט של הצופים, בין אם מדובר בהרצאה על מתמטיקה, ביולוגיה, כימיה, או הרצאה בתחום האנושי, החברתי או האישי.


הנגשה. אולי זאת מילת המפתח. היכולת להכניס לצופה הממוצע יסודות מורכבים תוך יצירת עניין וקסם גם ברעיונות או בעניינים מורכבים.

ואכן יש בהרצאות טד הרבה קסם. המרצים שעומדים חשופים לפני הקהל ללא פודיום עם רמקול נסתר, העובדה שההרצאות קצרות וממוקדות - רובן לא עוברות את השמונה עשרה דקות. עם תיבול של מעט הומור, כנות וכמובן ידע יוצרות תמהיל משובח ומסקרן.

בוועידה האקדמית השנתית משתתפים מיטב המרצים בעולם, ומאות מליוני צופים בולעים את ההרצאות המצולמות המועלות כל הזמן לרשת. 

אבל מה שמעניין אותנו היא הנוכחות היהודית המובהקת בהרצאות טד.


הרב יונתן זקס, רבה הראשי (הקודם) של בריטניה בהרצאה על בימת טד, הרצאה שנכנסה לקטגוריה של "עשר ההרצאות המובילות ב - 2016"


הקשר היהודי

נתחיל מכך שיוזם טד - היה יהודי בשם ריצ'רד סול וורמן, שהקים את טד בגלגולה הראשונה כבר בשנת 1984 בקליפורניה, ביחד עם חבריו הקרובים. 

מאז ועד היום נמסרו בטד מאות אלפי הרצאות מתוכן תורגמו אלפים לעברית (ייתכן שעשרות אלפים).

כמה מתוכם מסרו יהודים? אני לא חושבת שמישהו בדק את הנתונים אבל נפוץ מאד לשמוע בטד שמות כמו: כהן, קהאן, גרוס, שוורץ ועוד.

בדרך כלל בדיקה פשוטה מגלה שאכן המרצה הוא עוד פעם יהודי, חלקם עם שמות מוכרים יותר ופחות, אבל יהודים. רשימה חלקית ממש של יהודים שהופיעו בטד: אוליבר סאקס, רון גוטמן, שריל סנדברג, דניאל כהנמן, דן אריאלי, ריי קורצווייל, נרי אוקסמן, אייזק לידסקי, משה שיף, אסתר , סוזן קיין, יובל נח הררי, טינה סיליג ועוד רבים רבים אחרים.

אגב דניאל כהנמן שהוזכר למעלה, הוא זוכה פרס נובל בכלכלה לשנת 2002.

השם כהנמן מצטלצל באוזניים שלנו ואכן, הוא קשור בקשר ישיר למשפחת כהנמן המפורסמת, אחיין של הפונוביז'ער רב- רבי יוסף שלמה כהנמן זצ"ל. 

גאונות אולי נשארת (גם) במשפחה, השאלה היא על מה תקיז את הדם: על פיתוח בכלכלה או על הקמת עולם התורה. 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.