1 דקות קריאה
30 May
30May

זה נשמע כמו מדע בדיוני.

משהו שיתגשם עוד מאה שנים בערך כשלצאצאים שלנו יצמחו שערות לבנות.

מצד שני כשמסתכלים אחורה על לפני עשרות ספורות גם זה נראה היום פרה-היסטוריה.

זוכרים את החלבן שעבר מבית לבית? (טוב, סבתא שלי יכולה לזכור…) זוכרים את הסנדלרים? שהנהג היה מנקב חור בכרטיסיה? (כרטיסי… מה? ישאלו ילדי המילניום) שבבני ברק עוד היו פרדסים? את זה אפילו אני ממרום גילי הלא מופלג זוכרת.

אז נכון, גם היום יש סנדלרים ובכל זאת. נדירים הסנדלרים בימינו, מכיון שבעולם הגלובלי שלנו הנעליים הסיניות שלנו עולות כל כך זול, שלפעמים לא משתלם לתקן. פשוט קונים חדש. 

אז אם כל כך הרבה מקצועות נעלמו ביובל האחרון, מה עתיד להיעלם ביובל הבא?

לאן העולם צועד?

מה יאפיין את המאה ה – 21? 


לחשוב אחרת

בשלהי המאה ה- 19 צפה מחקר אקדמי שנעשה בבריטניה, שבעיית העתיד בלונדון תהיה סילוק גללי הסוסים ששימשו את התחבורה בבירת בריטניה. העתידנים של הימים ההם לא צפו שהרכב הממונע יסלק את הסוסים מן הרחובות, וכי שוב לא תהיה בעיה של גללים. 

בשנות ה-70 של המאה ה-20 המליצו מכונים להכוונה מקצועית ללמוד את מקצוע הנקבנות, שנעשה מבוקש מאוד עם התפתחות עיבוד הנתונים האוטומטי (הממוחשב). היום אין מכונות הקוראות כרטיסים, וכשמראים אותם לצעירים שנולדו לעידן ההיי-טק, הם אינם יודעים למה שימשו הכרטיסים הללו. 

נהגים, קופאיות, פועלי ייצור, עורכי דין, מנהלי חשבונות, ואפילו רופאים בתחומים מסוימים, אלו רק חלק מהמקצועות שעתידים להיעלם משוק העבודה בעשורים הבאים.

מחקר שהתקיים בארה"ב לפני מספר שנים והתמקד בשוק העבודה האמריקני, טען שבטווח של עד שני עשורים, 47 אחוזים מסך המקצועות בארה"ב עלולים להיעלם בעקבות התפתחות טכנולוגיות מחשוב, רובוטיקה ואוטומציה שיחליפו, ולו באופן חלקי, את האדם העובד בהן כיום. 

נהגים, קופאיות, פועלי ייצור, עורכי דין, מנהלי חשבונות, ואפילו רופאים בתחומים מסוימים, אלו רק חלק מהמקצועות שעתידים להיעלם משוק העבודה בעשורים הבאים.

לפני עשרים שנה למשל, אף אחד לא ידע מה זה מפתח אפליקציות. לא היה כזה מקצוע כי לא הומצאה האפליקציה. אותו דבר קיים כיום בנוגע לשורה של מקצועות שעדיין לא נולדו. 

גם באקדמיה – כמחצית מהחומר הלימודי הנלמד בשנת הלימודים הראשונה של תואר טכנולוגי, כבר אינה תקפה בסוף התואר! מעל שליש מסט המיומנויות שנדרשות היום מהעובד עתידות להשתנות עד שנת 2020, שזה אוטוטו... 

יותר ויותר אנשים יהיו חייבים לעבור תהליך של התאמה, וזה כולל כמובן גם את אלו שנמצאים עכשיו בשוק העבודה.


כוס חלב, מישהו? 
תמונה: ויקיפדיה

אז נמצא עבודה אחרת...

אז נוכל למצוא עבודה אחרת. 

אז זהו. שזה לא כל כך פשוט. מאז ומעולם התפתחויות טכנולוגיות גררו בעקבותיהן יצירה של משרות חדשות, שאוישו בעובדים אנושיים. מסביר ד"ר רועי צזנה. כשהמרכזייה הטלפונית האוטומטית נכנסה לשימוש באמצע המאה העשרים, מאות-אלפי מרכזניות פוטרו מעבודתן – אבל מכיוון שכולם פתאום יכלו להשתמש בטלפון בבתיהם בזול, אותן מרכזניות מצאו עבודות חדשות בתחום הטלמרקטינג. אנו רואים דפוסים כאלו של הרס מקצועות ויצירת מקצועות חדשות לכל אורך ההיסטוריה.

הבעיה הגדולה מתחילה כשקצב הריסת המקצועות הקיימים נהיה הרבה מהיר מדי, כך שלמפוטרים יהיה קשה למצוא משרה חדשה שתתן להם משכורת דומה לזו ממנה נהנו בעבר, מכיוון שמחשבים החמושים בבינה מלאכותית (לא רובוטים, אגב) מסוגלים להיכנס למספר הולך וגדל של מקצועות.

הבעיה הגדולה מתחילה כשקצב הריסת המקצועות הקיימים נהיה מהיר מדי, כך שלמפוטרים יהיה קשה למצוא משרה חדשה באותו טווח משכורת ממנו נהנו עד אז

שאלת מיליון הדולר היא מה יחליפו המחשבים והרובוטים.

עד היום היה נהוג לטעון שמכונות מסוגלות לבצע רק מטלות רוטיניות פשוטות.

הבעיה היא שההגדרה של מטלות רוטיניות הולכת ונהיית רחבה יותר ומקיפה עוד ועוד יכולות שהמכונות מסוגלות להתמודד עמן. אם בעבר "מטלה רוטינית" הייתה הברגת בורג במקום מדויק, ועדיין היה צורך בפועל אנושי שיתאים בדיוק את הבורג למקום, הרי שכיום רובוטים יכולים כבר להיעזר בראייה ממוחשבת כדי להתאים בעצמם את הבורג ואת מנח המברג!

אם נהיגה אוטונומית ברכב נחשבה בעבר למטלה לא-רוטינית, הרי שכיום כבר משתרר קונצנזוס שבעשור או שניים הקרובים רכבים אוטונומיים יוכלו להופיע על הכבישים ולנסוע ברמת בטיחות המתחרה בזו של בני-האדם.

כך שברור שגם מטלות שנחשבו בעבר לא-רוטיניות, יכולות לעבור אוטומציה. בהתאם לכך, שפע של מקצועות עומדים לחוות עודף-פרודוקטיביות עצום, מכיוון שעובד מיומן אחד באותם מקצועות יוכל להפעיל מחשבים ו/או רובוטים שיבצעו את העבודה שעושים היום עובדים אנושיים רבים. 


קצת נתונים...

מדובר כמובן, על השערות של חוזי העתיד, כך שקשה לדייק במספרים, אולם זה מלמד על הכיוון אליה הרוח נושבת.

39 אחוזים מהעבודות בעולם המשפטים יעברו אוטומציה בעשור הקרוב.

95 אחוזים מרואי החשבון עתידים לאבד את עבודתם לאוטומציה מתקדמת.

נציגי ביטוח יוחלפו במערכות בינה מלאכותית. ביפן, חברות הביטוח המתקדמות מתחילות להחליף את נציגי הביטוח הרפואי שלהם במערכות בינה מלאכותית ש- "מנתחות ומפרשות את כל המידע שלך, כולל טקסט חופשי, תמונות, וידאו והקלטות" טוב יותר ומהיר יותר מבן-אדם.

30 אחוזים מהמשרות בבנק ייעלמו בעשורים הקרובים בשל האוטומציה. ובהתאם, אנליסטים פיננסיים מתחילים להיות מוחלפים בתוכנות חכמות ונוחות לשימוש.

חלק מפועלי הבניין יוחלפו ברובוטים שמניחים פי ארבעה לבנים ביום מפועל אנושי מיומן, במדפסות תלת-ממד להדפסת בתים ובטרקטורים ומשאיות אוטונומיות.

יותר ממיליון איכרים ימצאו עצמם בתחרות עם הרובוטים. בחלק ממטלות החווה כניכוש חסה, הרובוטים כבר זולים יותר מפועלים אנושיים.

בשורה תחתונה ניתן לומר שכל המקצועות שניתן להחליף אותם בבינה מלאכותית, יוחלפו עם השנים במחשוב מתקדם. מצד שני, יש כבר רובוטים ומחשבים חכמים שיכולים לבדוק חיבורים של תלמידים בבית הספר ולתת להם ציונים שהוכחו כמקבילים לציוני המורים האמיתיים!

בשורה תחתונה ניתן לומר שכל המקצועות שניתן להחליף אותם בבינה מלאכותית, יוחלפו עם השנים במחשוב מתקדם.

אבל - ההבדל הוא שבראיית חשבון אין צורך בחיוך אנושי וחם לניירת ולטבלאות השכר, בעוד שתלמיד לעולם יהיה זקוק לסמיילי עליז על המאמץ שהשקיע…

ויש כבר מקצועות שכבר מתקזזים ונעלמים מהמפה כמו לדוגמא: סוכני נסיעות. 

סוכנויות הנסיעות בארץ התקזזו בעשרות אחוזים בשל האפשרות להזמנה מקוונת של נסיעות. מלבד זאת, כבר היום רואים פיטורים של אלפי פועלי תעשייה, גם בגלל העברה למיכון יותר ויותר, וגם בגלל שהסינים משתלטים על כל ענפי התעשייה. דוורים - הולכים ונעלמים, וכל ענפי הטלמרקטינג שנכחדים, וענפי המזכירות לסוגיה.

אז מה כן?

בשבוע הבא.


הנתונים במאמר הם על פי העתידן ד"ר רועי צזנה


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.