1 דקות קריאה
01 May
01May

עד לשנת 1981, כשהגיע בן אדם לרופא והתלונן על כאבי ראש - התייחס הרופא למחושי הראש באופן נקודתי וממוקד כאשר במידה ולא נמצאה אף סיבה רפואית לכאב - החולה נשלח לביתו ללא אבחנה. 

בשנת 1981 החל מהפך בעולם הרפואה עם ההבנה שהאדם מורכב מסך כל חלקיו, רגשותיו, סביבתו ואורח חייו כאשר הכל מתחבר יחד וכל חלק משליך על השני. בשנים האחרונות התפתחה בצורה משמעותית המודעות לרפואה הוליסטית - או בשמה השני - רפואה שלמה שמתייחסת לחולה באופן שלם - לכל חלקי גופו, רגשותיו ומאפייניו מתוך התחשבות בכל המכלול בעת פתרון כל בעיה רפואית. ע"פ הרפואה ההוליסטית - כאב ראש אינו בהכרח כאב נקודתי אלא יכול להיות מושפע מקושי נפשי, מסביבת משפחה מתוחה ומעוד אלפי סיבות שמשליכות על הגוף ועלולות לגרום לכאב פיזי.

שיטת הרפואה ההוליסטית נכנסה לכל מערכת הרפואה ובכללה בתי החולים עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד. שוחחנו עם ד"ר הדר רוזן, שהצטרפה ממש לאחרונה לצוות הרפואי של בית החולים מעיני הישועה, שמענו ממנה על רפואת האישה בגישה ההוליסטית, הכרנו לעומק את המושג "הריון בסיכון" והעמקנו השפעתה החשובה של הרפואה ההוליסטית על הליך הטיפול.


נעים להכיר

ד"ר הדר רוזן נכנסה לתפקידה ממש בימים האחרונים, עם רזומה רפואי עשיר. היא בוגרת אוניברסיטת תל אביב, מומחית לרפואת נשים ומיילדות ומומחית הריון בסיכון. לאחר התמחות של 6 שנים בבית החולים "שערי צדק" בירושלים והתמחות בבית החולים "מאונט סיני" שבטורונטו, היא הקימה את מרפאת הריון בסיכון בבית החולים אסותא שבאשדוד, המשיכה ביחידה לרפואת העובר בבית החולים "שיבא", פרסמה מאמרים אקדמיים רבים בעיתוני רפואה מובילים בתחום רפואת האם והעובר וכעת - מצטרפת לצוות המנצח של בית החולים מעיני הישועה כמנהלת המרפאה להריון בסיכון.

ד"ר רוזן מביאה איתה גישה חדשנית ומקצועית, חזון, ראייה רחבה ושלמה של מכלול הנתונים ומעל הכל- ראיית האישה, האמא והמשפחה שמאחורי המטופלת והתחשבות מלאה במכלול הפרמטרים.

חדרי לידה חדישים ומפנקים



"בית חולים שמוביל בתחום - חייב לנהל מרפאת הריון בסיכון ברמה הגבוהה ביותר"

"תפקידה של מרפאת הריון בסיכון או בשמו השני וה"מאיים" פחות - רפואת האם והעובר הוא להעניק רפואה מיטבית ברמה הגבוהה ביותר עבור נשים שההריונות שלהן מתנהלים בצורה מורכבת יותר. כבית החולים שנמצא ברשימת בתי החולים המובילים בארץ בתחום המיילדות אני מאמינה שגם בתחום ההריון בסיכון עלינו להוביל וזוהי הסיבה שהצטרפתי לצוות הרפואי של מעיני הישועה".

מה הוא למעשה הריון בסיכון?

"ההגדרה "הריון בסיכון" כוללת שלושה סוגים:

הסוג הראשון מתייחס לנשים שיש להן מחלות רקע וכידוע - ההריון והמחלה משליכים זה על זה. תפקיד הצוות הרפואי במקרה כזה הוא להביא את האמא ואת העובר ללידה במצב המיטבי ביותר גם מבחינת הלידה וגם מבחינת מחלת הרקע שיש לאם - התהליך מתחיל עוד לפני ההריון, נמשך לכל אורכו וגם לאחריו כאשר אנחנו ערוכים לכל תרחיש ונמצאים בקשר רציף עם כל גורמי הרפואה הרלוונטיים לתחום המחלה.

החלק השני מתייחס לנשים עם סיבוכים מיילדותיים - כדוגמת הריונות מרובי עוברים, רקע של לידה מוקדמת, סוכרת הריון ורעלת הריון. אנחנו מטפלים בהן ככל האפשר במסגרת אמבולטורית שהיא למעשה טיפול חוץ בו האישה מגיעה לטיפול אחת לתקופה בהתאם לתוכנית הטיפולית שתוכננה עבורה וחוזרת לביתה לאחר הטיפול. כמובן שבמידת הצורך אנחנו מאשפזים, אולם עושים כל מאמץ להעניק לכל אישה את היכולת להמשיך בשגרת יומה ולשהות כמה שיותר בסביבה התומכת והנוחה בבית.

הסוג השלישי מתייחס לנשים בריאות כשלעובר שלהן יש אתגר רפואי - קושי, מום או התפתחות לא תקינה. גם במקרה הזה אנחנו בונים תכנית טיפולים מותאמת בקשר מלא עם הפגייה ומחלקת היולדות כדי שהכל ילך כשורה ונוכל ליילד את העובר בזמן המקום ובמצב הרפואי הנכון והבטוח ביותר עבורו".

מהו הקו המנחה עבורך?

"מעבר למקצועיות. אני מאמינה גדולה ברפואה הוליסטית - רפואה שלמה ש"רואה" את מכלול ההיבטים ומתייחסת לכולם - ההיבט הרפואי, הנפשי, הרגשי וסביבתה של היולדת. אנחנו נעשה הכל כדי להתחשב בסביבת המשפחה של היולדת ובצרכים השונים שלה, כך למשל אנחנו ננקוט בכל דרך רפואה אפשרית לפני שנאשפז אמא שיש לה ילדים קטנים בבית שזקוקים לה. אנחנו תמיד מקבלים החלטות יחד עם בני הזוג, מתחשבים בכל התייעצות רוחנית שנעשית עם רבנים ואדמו"רים ומכבדים את הצורך והרצון של הזוג מבלי להתפשר על שירותי הרפואה המקצועיים ביותר".

(כמו) בית מלון. מחלקת יולדות



"אני יושבת יחד עם המטופלת וקודם כל מקשיבה לה"

"בסופו של תהליך, האמא היא זאת שתלך הביתה ותמשיך לחיות עם כל החלטה שהתקבלה וההשלכות שלה, היא זאת שצריכה לחיות עם ההחלטה הזאת בשלום. לכן, אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם האישה ובעלה ומקבלים החלטות משותפות. 

כשאני פוגשת מטופלת במחלקה, אני לוקחת כסא ומתיישבת לידה, קודם כל מקשיבה לה, שואלת לדעתה, רוצה לשמוע איך היא רואה את הדברים. כל החלטה רפואית שתתקבל תיעשה בשיתוף פעולה מלא עם בני הזוג ומתוך התחשבות מלאה במכלול הצרכים, הרצונות, התחושות והרגשות של האישה ובעלה".

מה השאיפה בהריון בסיכון?

"השאיפה שלנו היא להצליח "למשוך" את ההריון במקסימום, עד למצב שבו התינוק יוכל להתקיים בצורה המיטבית ביותר מחוץ לרחם, כאשר אנחנו לוקחים בחשבון לאורך כל הדרך את מכלול התנאים והסיכונים הכרוכים בכל הליך שבו ננקוט. אנחנו כל הזמן צריכים לקבל את ההחלטה מתי הזמן הכי נכון לאם ולעובר לבצע את הלידה".

מה החזון שלך לעתיד?

"החזון שלי הוא להעניק לכל אישה הבאה בשערינו רפואה ברמה המקצועית הגבוהה ביותר בתחום האם והעובר ע"י הצוות הרפואי המוביל בתחומו בשילוב מיטב הטכנולוגיות המתקדמות והחדשות בתחום. אני מאמינה ב"הון האנושי" שלנו - בין אם מדובר בצוות הרפואי, המקצועי והסיעודי - יש לנו את האנשים הטובים ביותר שרואים בכל אישה קודם כל את הצרכים, הרצונות והתחושות ועושים הכל כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר כשהרפואה היא בקו הראשון".


לבירור על קורס הכנה ללידה חינם, לחצי כאן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.