3 דקות קריאה
11 Dec
11Dec

אצל נאוה אברהם נרות זה לא מוצר ששייך רק לחנוכה או לשבת. נאוה חיה את עולם הנרות כל השנה, היא אמנית שמייצרת נרות לפי הזמנה לאירועים, לשמחות, לגלריות, וגם לאנשים פרטיים שרוצים לומר תודה בצורה קצת אחרת.

עם החוש האמנותי היא ללא ספק נולדה, אבל את ייצור הנרות היא רכשה בעמל, בלמידה לא שגרתית, ובעיקר עם המון ניסיונות וחיפוש שלא נגמר אחרי ההשראה והרעיון החדש.

דבר אחד בולט בייצור של נאוה: היא עושה אותם ביסודיות, בעמל, עם המון חשיבה על כל פרט - מחומר הגלם, החיתוכים המיוחדים ועד למארזים המפנקים בהם מונחים יצירות האמנות המושלמות שלה. 

הכל נעשה עם המון חום ועם נקודת רתיחה מבעבעת - לא רק כדי להמיס את השעווה.

לחג הנרות: סביבונים

איך הגעת לתחום המרתק הזה?

"תמיד הייתי שייכת לתחום האמנות. הייתי מעצבת פנים, ונגעתי באפיקים שונים של אמנות. מצד שני - תמיד נשמתי את עולם הנרות. אבא שלי מנהל את המפעל לנרות והגלריה המפורסמת של "נרות צפת" שמשווקת אמנות בנרות, וגם מוכרת לרשתות גדולות נרות עם איכות מיוחדת, כך שגדלנו על אווירה של נרות בבית.

בתחילה לא חשבתי לעסוק בזה, אבל יום אחד אבא שלי הציע לי ללמוד את עולם האמנות בנרות. הוא הכיר את הזיק האמנותי שבי וזיהה את הפוטנציאל.

ההצעה שלו הייתה שאני אלמד את אמנות הנרות, אלו שנעשים בעבודת יד, עם השראה והשקעה. לא הנרות המסחריים שנמכרים בסיטונאות.

למדתי במשך מספר שבועות אצל אמן צפתי שחי בתנאים לא תנאים, בדירה חשוכה ואפלה, אפילו עברית הוא לא ידע כך שתקשרתי איתו באנגלית. אבא שלי, במסירות לקח אותי לשם כל פעם, וחיכה לי.

ככה למדתי המון דברים שקשורים ליצירת הנרות - מהבסיס. למדתי את הטכניקות, את נקודות הרתיחה של החומרים, את הסוגים השונים ועוד. מה שלא למדתי זה את האמנות, איך ליצור מחומרי הגלם פריטים נדירים שמספרים משהו, עם זה נולדתי. מאז שאני ילדה הייתה לי גישה לאמנות, ובמשך השנים ההורים שלי שזיהו את הצורך שלי שלחו אותי לקורסים שחשפו אותי לאמנות בצורות שונות ומגוונות.

ומאז הכל היסטוריה - כך נולד המותג: "עששית - אמנות, נרות, השראה", כבר מספר שנים שאני מייצרת סוגים שונים ומגוונים של נרות, אפשר לומר שכמעט כל מוצר אני יכולה ליצור בצורת נר. 

פיתחתי נישה מיוחדת של מזכרות לאירועים - לבר מצוות, בת מצוות, שבתות גיבוש משפחתיות, חגים, וגם לאנשים פרטיים שרוצים להכיר תודה למישהו בדמות נר מיוחד.

אני מייצרת נרות בצורת תפילין, נרות בצורת חלה עם סדר הפרשת חלה שמבוקשים מאד בבת מצוות. נרות לב, אתרוג, מארזים לראש השנה עם נרות בצורת רימון ועוד, עוד תחום שהסתעף מזה - הוא עולם הסבונים שגם בו אני מתמחה".


רימון, לבבות, משפט השראה, ומארז מפנק - הערכה של ראש השנה.

כשהסבא ניצול השואה כתב ספר בשם "נר הבדלה"

לנאוה יש סיפור מרתק שחושף עוד קשר משפחתי לעולם הנרות - מזווית שונה לחלוטין.

"סבא שלי, הרב אריה יהודה מלריך, גולל את קורותיו בשואה בספר בשם "נר הבדלה". הוא קרא לספר כך בגלל מקרה שהיה לו בגטו. אמא שלו רצה לקראתו תוך סיכון עצמי גדול, והתעלמות מחיילי האס אס ששרצו מסביב, זרקה לו נר הבדלה, ואמרה לו: 'תשמור על הנר הזה ותזכור שאנחנו מבדילים בין קודש לחול', המקרה הזה והנר שימשו לסבא שלי ולמשפחה כולו כיוון דרך לחיים.

אני לא יכולה להסביר תחושות בטן - אבל הסיפור הזה מאד השפיע עלי, והוא מתחבר מבחינתי לעיסוק הנוכחי שלי ביצירת נרות". 

נר הבדלה - הספר שכתב הסבא

איך התחילו ההזמנות הראשונות, פרסמת?

"בקושי פרסמתי, אבל ההזמנות עברו מפה לאוזן. אנשים רצו מזכרות לבר מצוות וייצרתי תפילין, אחר כך הגיעו הזמנות לבת מצווה, רובם ביקשו משהו מיוחד, ערכי, יהודי, לא עוד נר בצורת פרח או לב. כל הזמנה גררה את היצירה הבאה".

לפורים: מגילות מנרות

מאיפה ההשראה לרעיונות חדשים? קשה להמציא בכל פעם את הגלגל מחדש…

"אני מנסה לחדש, זה באמת לא פשוט ליצור מוצרים חדשים, לפעמים רעיונות נולדים אחרי קריעת ים סוף מפרכת. לאנשים יש כל מיני רצונות, בקשות וצרכים, והתענוג הגדול שלי הוא להמציא לאנשים משהו כמו החלום שלהם. אבל בשביל זה אני צריכה להעביר שעות של התבוננות ומחשבה של - מה ליצור, ואחר כך איך ליצור". 

איפה את מייצרת את הנרות?

"יש לי סטודיו בבית, חדר שבו אני יושבת כל היום. יש לי שם את כל הציוד הנדרש, כולל ציוד לחימום והרתחה. אני מבלה בו שעות ארוכות, שם נוצרים הרעיונות, ושם הם מתורגמים לנרות בצורות שונות".

מה את עושה לדוגמה לבת מצווה?

"בבת מצווה אני מייצרת דגם של חלות קטנות, ולידם סדר הפרשת חלה מעוצב. הגעתי לרעיון הזה מכיוון לא צפוי. אישה אחת שעסוקה בהפצת מצוות טהרת המשפחה ביקשה ממני לייצר מארז נרות שיעזרו לנשים לחבב את המצווה. יצרתי לה דגם של נרות שבת וחלות קטנות לחלק לנשים. אחרי תקופה מישהי ביקשה משהו לבת מצווה, והיא לא רצתה נר בצורת פרח, או נר בצורת פמוטות שבת, ואז נזכרתי בחלות המיניאטוריות, וכך נולד המארז של הפרשת חלה שמאד פופולרי באירועי בת מצווה".

הערכה לבת מצווה - פרשת חלה

איך את מייצרת את הצורה הגולמית?

"העבודה שלי מתייחדת בכך שראשית אני בונה תבנית מסוימת, ורק אחר כך יוצקת אליה את השעווה, הייחודיות טמונה בין היתר בתבניות שאני מייצרת, לא נראה לי שיש עוד מישהו בארץ שמייצר תבניות כאלו".

כשאני מנסה לברר ממה עשויות התבניות, נאוה שומרת לעצמה את הסוד המקצועי…


נר ופיתוח הלכתי

אחד המוצרים החדשניים שפיתחה נאוה תחת המותג 'עששית' הוא נר יקנה"ז. כידוע בחג שחל במוצאי שבת יש סדר של מצוות שעושים לפני הסעודה - יין, קידוש, נר הבדלה, זמן. - לא נפרט את המושג שרובנו זוכרות ממבחן מושגים ביהדות, אבל לקיים את חלק ההבדלה זה תמיד מורכב, צריך לחבר שתי נרות ביחד שידלקו למשך זמן ואסור לכבות. נאוה, מודעת לעובדה שקשה לקיים את הפרט ההלכתי הזה, יצרה פטנט של נר הבדלה מיוחד שדולק במשך 12 דקות, או 24 דקות, ונכבה מעצמו. הרב זילברשטיין מאד התרגש מהפיתוח הזה, שפורסם בין היתר בעלון שלו, ומאז מזמינים אותו ממנה בכמויות גדולות, כולל רבנים ואדמו"רים שרוצים להדר את קיום המצווה.

הרב זילברשטיין התפעל: נר יקנה"ז

ספרי על הזמנה משמעותית שנגעה לך בלב.

"אני יכולה לספר על דברים מיוחדים שעשיתי. לדוגמה השתתפתי בתערוכה בנושא ירושלים, והצגתי שם דגם ענק של ירושלים מנרות. עבדתי עליו שבועות, והוא יצא מרהיב ביותר. ייצרתי לאחרונה בהזמנה מיוחדת דגם של נר ענק כהכרת הטוב לבן אדם מסוים, עשיתי הרבה דברים מיוחדים. אבל, האמת היא שאני הכי מתרגשת מהייצור של הפריטים הקטנים לשמחות. אני אוהבת את העבודות שנועדו לשמח אנשים. בנרות האלו אני משקיעה את כל הלב והנשמה, אני יודעת שאנשים שמזמינים רוצים לפנק את האורחים שלהם, ואני משתדלת לתת בהם את כל כולי. לאחרונה יצרתי לשבת חתן נר הבדלה לכל המוזמנים בצורת רימון, זה היה אטרקציה של ממש. אנשים רואים שהשקיעו בהם, שהעריכו את ההשתתפות שלהם בשמחה".

 דגם הנרות הענק 'ירושלים' בתערוכה

מה הדבר הכי מיוחד שעשית מבחינה אמנותית?

"הכל אומנותי בעיני… אבל אני מאד מחוברת למארזים של ראש השנה. יש בהם נר של רימון, לבבות מסבונים לשנה מלבלבת, קופסה מיוחדת לדבש, כרטיס השראה של שנה טובה, ופרט חשוב אצלי - הכל מריח. 

ואולי זה הדבר שמאפיין את העבודה של נאוה: הכל מריח - השקעה. מדיף ניחוח של אהבה לתחום, של תשומת לב, של ירידה לפרטים הקטנים. 

על כל פרט בעבודה שנאוה מדברת עליו היא מתלהבת. כשהיא מתחילה לספר על חיפוש מארזים לערכות, אני שואלת בתום לב אם היא מזמינה מסין, נאווה ממש נעלבת: שום דבר בערכות שלה לא מגיע מסין. הכל מוזמן מיבואנים פרטיים אחרי בחירה מדוקדקת, והכל ארוז עד לפרט הקטן ביותר. הכל מפיץ אור, לא רק מהנר. 

"זה המהות של העסק שלי - זאת עבודת יד, ואני נותנת בה את כל כולי. המטרה שלי היא לתת עד הסוף. יש לי הרבה תבניות שיצרתי, סוגים שונים של אריזות, איצטרובלים שאני מנקה בתנור, צובעת ומוסיפה להם ריח. כרטיסים עם משפטי השראה שישבתי עליהם שעות, הכל אצלי מושלם עד הגימור הסופי". על החלות הקטנות, לדוגמה, נאוה בוזקת שומשום אמיתי מלמעלה.

לפנק את האורחים: מתוך הערכה לבר מצווה

מה הנר הכי גדול שייצרת?

"יצרתי בעבר בית כנסת. מישהו ביקש דגם של בית כנסת מסוים מנר, ובניתי אותו משעווה בצורה מדויקת. לומר את האמת, אני כמעט ולא עושה עבודות כאלו מאז. מדובר על שבועות של עבודה אינסופית, במיוחד כי אני רוצה לעשות את הכל הכי טוב, וגם - אי אפשר לתמחר מוצר כזה, העלות היא הרבה יותר גבוהה בסופו של דבר". 

מה הדבר הכי קטן שייצרת?

"יש לי המון מיניאטורות, חיות מסוגים שונים - כבשים, פילים, אלו בדרך כלל מבוקשים בגלריה של נרות צפת, וקונים אותם תיירים מכל העולם. ועדיין אני הכי נהנית לייצר נר מיוחד שסבתא הזמינה לנכדה שלה לבת מצווה".

את מרגישה קשר מיוחד לחנוכה, חג הנרות?

"למעשה יש לנו קשר משפחתי מיוחד לחנוכה בגלל נס פרטי שהיה לנו במשפחה. כשהייתי בת שש חזרנו ברכב מביקור אצל סבי וסבתי בבית חלקיה והיה לנו נס. הרכב החליק על הכביש והתהפך חמש - שש פעמים. ישבנו בפנים שבעה בני משפחה הפוכים והמומים. השתררה דממה אלחוטית, שקט נוראי. אבא שלי הראשון שהתעשת, פרץ את הדלת שלו ומשך את כולנו מהחלון. וחשוב לי להוסיף שאז לא הייתה תקשורת זמינה כמו היום, לא היו טלפונים ניידים, הכבישים לא היו עמוסים ברכבים, ועדיין לא נולדו אופנועי ההצלה שמגיעים תוך דקות ספורות. פשוט הסתדרנו לבד, ובנס אף אחד לא נפגע. אחרי שכולנו יצאנו החוצה, אבא התקשר לאח שלו שלקח אותנו הביתה, כולנו בריאים ושלמים. זה נס החנוכה הפרטי שלנו, וכל שנה בחנוכה, גם היום, קרוב לשלושים שנים אחרי אנחנו עדיין חוגגים כל שנה, זה החיבור הפרטי שלי לחנוכה".


"נרות הם כמו ילדים, תשקיעו יותר חום ותראו יותר תוצאות"

נאוה משיקה בימים אלו סדנאות לנשים בהם כל אישה מייצרת נר אישי משלה, ולא רק. בסדנא היא מדברת על הקשר בין נר ה' לנשמת אדם, על החותם האמנותי שכל אחד מטביע, וגם מוסיפה מספר מילים על החיים שלה. "כל אחת מקבלת ערכה של שעווה וחומרים לקישוט הנרות, ויוצרת, ביחד עם הוראות מדוקדקות שלי, נר הבדלה אישי. הייחודיות של הסדנא היא העבודה עם שעווה קרה. הרבה זמן ניסיתי לפתח סדנא והבעיה הייתה איך עובדים עם שעווה רותחת בסדנאות של עשרות נשים, ככה הגעתי לפיתוח של סדנא עם שעווה קרה, שפותרת את בעיית הבטיחות". 

לנשים נאוה מוסיפה משפט מיוחד - "נר הוא כמו ילד, כמה שתשקיע יותר חום, תצא לך יצירה יותר מושלמת…"

מתי נראה גלריה משלך?

"זה בכיוון, בינתיים אנשים שרוצים להתרשם באים לסטודיו שלי בבית, וכרגע האתר שלי עומד לפני השקה. העסק ממלא את כל הזמן שלי ושל בעלי, בעתיד אני מקווה להכניס עוד ידיים שיעזרו לי להגשים לעוד אנשים את החלום הפרטי שלהם".

הנרות הללו...


המייל של נאוה, להתרשמות אישית ולהזמנות: art@ashashit.co.il




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.