1 דקות קריאה
11 May
11May

בית יהודי. מקדש מעט.

ענן קשור, ברכה בעיסה, שכינה באוהל.

אישה אחת שמנסה גם וגם וגם,

גם יוצאת לעבודה, גם מגדלת ילדים, גם מכבסת, גם מקשיבה, גם מרימה טלפון להורים, גם (מנסה למצוא זמן) לישון…

אבל נשים בישראל, צדקניות, רוצות גם להתקדם בתחום הרוחני.

בתחום הרוחני?

מה לא רוחני אצל אישה יהודיה, שכל ציר חייה נסוב סביב "נשים במאי זכיין" - משליחת הבעל ללמוד ועד לסיר של הגז והחולצה שבארון?

מה לא רוחני אצל אישה יהודייה ש"נעשתה כרצונו" - קרובה מטבעה לעולם של רוח?

מתברר שיש נשים שרוצות יותר, שמצליחות איכשהו, מעל הטבע, להכניס גם שיעור שהן שומעות, ספר שהן קוראות, משהו שיחבר אותן לקודש, שיעמיד אותן שוב מול ההר העשן,

שיעזור להן להטמיע פנימה את אותן עשרת הדיברות -

ולחפוף שוב תחת כנפי השכינה.

שאלתי שש נשים על זה, וקיבלתי שש תשובות מגוונות.

כולן, צנועות בנוסף לכל, ביקשו לשמור על אנונימיות.

בזכות נשים...


נחמה, בת 24, עוסקת בתרגום, ביתר עילית

"קורה שאני מרגישה מנותקת, בקושי יודעת מה פרשת השבוע, חג מתקרב ואני לא זוכרת מה בכלל חוגגים ומה מרגש בו, או שסתם, מרגישה שאני צריכה להתחדש וללמוד משהו, אז אני מקשיבה להרצאות.

עם הזמן למדתי את הסגנון שאני מתחברת אליו. בדרך כלל מדובר בהרצאות של השקפה יהודית על נושאים שונים שנוגע ליום יום, אמונה ובטחון, על חגים או תאריכים מיוחדים, זוגיות (לדעתי זה גם רוחניות....) וכדומה".

תוכלי לשתף בשם של רב שאת שומעת?

"אני מקשיבה הרבה פעמים לרב אהרן לוי, ולרב שמעון שפיצר שמוסר שיחות באידיש - דרך קול הלשון. (לאחרונה יצא ספר שלו בעברית "הביניני", מומלץ בחום!)".

לקרוא את מצליחה?

"ניסיתי כמה פעמים להתחיל סדר של לימוד מתוך ספר אבל לצערי זה לא החזיק מעמד. בהרצאה אני יכולה להקשיב כשאני עושה משהו תוך כדי, ולי זה יותר קל. גם אם אני לא שומעת ומרוכזת בכל מילה אני לומדת הרבה. ויכולה לחזור שוב אם פספסתי יותר מדי…"

מה זה נותן לך?

"כשאני שומעת רעיונות חדשים או השקפה מסודרת ובהירה על נושא יום יומי שלא הקדשתי לו מחשבה עד אז, אני מרגישה שזה מרענן אותי, מחזק אותי להמשיך בחיים עם התחדשות".


חנה, בת 31, מתכנתת, גבעת זאב
"פעם בשבוע אני שומעת כמה שיעורים בקו של שמורה במבול. אוהבת מאוד את השיעור של הרב טודרוס מילר מגייטסהד ואת הרבנית תרשיש.
כמו כן אני לומדת בשבתות ספרי מוסר ומחשבה מכל מיני סוגים. בעיקר ספרי החזון איש, מכתב מאליהו ולאחרונה את השיעורים של ר' משה שפירא - רעה אמונה ורעה דעה".
מה נותנים לך השיעורים והלימוד בספרים?
"אני מרגישה שלימוד ספרי מוסר עושה את הפעולה גם אם לא מרגישים אותה, ולימוד ושמיעת שיעורים היא סוג של התמכרות, כן יש התמכרות מסוג טוב. בשבוע שאני לא מספיקה זה ממש חסר לי. כמו לפספס ויטמינים או לדלג על ארוחה. כמובן שלא רואים תוצאות מיד אבל עצם הלמידה מגדלת.
תמיד חלמתי ללמוד נביא, אף פעם לא הייתי תלמידה טובה ולא ממש למדתי, ואני מרגישה שהידע הזה ממש חסר לי. אבל לאחרונה שמעתי בשם ר' שלמה פישר שליט"א שנביא לומד או ילד קטן או תלמיד חכם גדול. מכיוון שאני לא עונה על אף אחת מההגדרות האלה אני מוותרת על החלום.
אגב, המלצה חמה, ללמוד רק ספרים שנהנים וזורמים איתם. אין לנו כ"כ הרבה זמן ולכן כדאי לנצל אם קובעים זמן ללמוד (וכדאי לקבוע זמן, אחרת זה לא קורה) ללמוד משהו שנעים ללמוד אותו. למשל המילים של החזו"א כל כך נעימות זה פשוט זועק אלי לקרוא עוד ועוד. וזה מאוד אינדיבידואלי.
לדוגמא תמיד חשבתי ש"אור ישראל" זה בסיס וחובה לכל "ליטווישע רעבעצין"... אבל היה לי מאוד קשה ללמוד את זה, אז עזבתי. אח"כ גיליתי את הספרים של הרב שלמה הופמן שמביאים הרבה מהדברים בצורה הרבה יותר קלה עבורי".

יעלי, מתכנתת, 21, בני ברק
"בראש ובראשונה בעיני, הבעל הוא מקור לרוחניות, אני לומדת ממנו בכל מיני תחומים. גם המצוות של האישה מאד מחברות אותי - הדלקת נרות לדוגמה, וכל דבר שאני עושה בבית שהוא התפקיד שלי.
אם אני חיה בצורה שזה מצווה, זה רצון ד' והתפקיד שלי, זה ממלא אותי ומחבר אותי. החיים עצמם מחברים אותנו מאד לקב"ה אם חיים אותם בצורה שהכל ממנו ואנחנו תלויים בו".
את מצליחה גם לשמוע תכנים?
"אני שומעת בבוקר הרצאות במהלך העבודה בכל מיני נושאים. מהרצאות שקשורות ליום יום כמו צניעות, הרצאות שקשורות למועדי השנה ועוד. אני שומעת באופן קבוע הרצאות מארגון "מעלה" ששולח הרצאה פעם בשבוע, נהנית תמיד לשמוע את הרב נויגרשל, ואת הרב בן צור".


אתי, רו"ח, 24, ירושלים
"ברמה הכללית אני מנסה להתחבר יותר במחשבה מאשר במעשה (שמיעה, לימוד, וכו').
התכנים שאני מקבלת רובם מבעלי… איש מחשבה ועומק (יש לנו חברותא קבועה וזה מומלץ מאד, בספרים מגוונים - רמח"ל, שפת אמת/תניא שיעורים של הרב מרדכי זילבר ועוד).
אני מקבלת מיילים של חיה הרצברג ונהנית מאד. שומעת מפעם לפעם רבנים שונים בקווי תוכן שונים, נהנית מדיונים מפרים עם נשים חכמות ועוד.
אבל עדיין, בעיניי, החלק העיקרי בחיבור לרוח, הוא הפניות שאני מצליחה ליצור בלב ובראש".
כלומר?
"אני חושבת שהיום יש המון תוכן שזמין לכולנו, מכל הסוגים ובכל הצורות, אבל לפעמים שומעים באוזניים וזהו. רק כשאני שמצליחה לפנות מקום לרוח, להתנתק מהלחץ וההספקים ולתת לרוח מקום וכבוד - נהיה כוח והשפעה - על עצמי בראש ובראשונה, ולאחרים.
אגב, זה גם סוד החיים בעיני - משתדלת להזכיר לעצמי מדי פעם ביומיום לעשות סטופ ולחשוב למה, לתת תשובות מניחות את הדעת ולהתכוונן יותר, להגדיר ולתחום את המטרה והאמצעים".

מירי, בת 33, מורה לאנגלית, אופקים
"אני משתמשת בטלפון עם אוזניה טובה כדי להתחבר. יש היום הרבה שיעורים קצרים ומחזקים, עם הרבה תוכן ועוצמה פנימית שנותנים דלק וכח הלאה.
כששומעים תכנים כאלו, זה עוזר לעבור את היום אחרת.
הטיפול בטכני ובעבודה בבית מאד שואבים ומתישים, ואם לא נמלא את עצמינו, מאד מהר נשחקים.
הקווים האלו נותנים לי כח הלאה".
מה את שומעת?
"אני שומעת מספר קווים טלפוניים -
"קו שירת דבורה" - שבו מעלים שיעורים קצרים שמסרה אישה יקרה בשם דבורה גלזר ע"ה, אלו שיעורים קצרים ומחזקים מאד. ולהבדיל בין חיים לחיים אחת לשבוע יש שם שיעור של חיה הרצברג, וכל מוצאי שבת שיעור של הרב יוספי.
אני מקשיבה גם ל"קו הצניעות" - שמחוברות אליו למעלה מ 40,000 נשים. יש שם בדרך כלל הלכה, סיפור על התחזקות בצניעות - בלבוש ובהנהגה, וסיפורי ישועות, אני חושבת שהקו מאד שפוי ולא קיצוני.
יש קו של הרב לוגאסי, חמש דקות אמונה ביום, וגם הקו המצוין של הרבנית רות שמש.
אני יודעת שנשים לפעמים נרתעות מלשמוע על צניעות, אבל בעיני, כששומעים לא רוצים להפסיק, אני מרגישה שזה נותן לי עוצמה וכח".
את מצליחה גם לפתוח ספרים לפעמים?
"לספרים אני לא מגיעה, אבל בשבת אני פותחת את החוברות של הרב בידרמן "באר הפרשה", וגם הן נותנות זריקה של כח לשבוע כולו".

גילי, מנהלת חשבונות, 40, בני ברק
"אני מקשיבה מדי פעם להרצאות בקול הלשון בנושא הבית היהודי/ טהרת הבית ועוד. נהנית לשמוע את הרבנית נוישטט, הרבנית יפה מנדל, הרב ישראל טל, ולהבחל"ח הרבנית ריבה לפידות ע"ה, השיעורים שלה מיוחדים מאד, לדעתי חובה לשמוע אותם. אני שומעת גם את הרב מנחם שטיין.
בעומס הגדול של היום יום, עם ילדים גדולים בבית, יש לי שקט רק בשעות הלילה המאוחרות, אז אני שומעת באופן קבוע את התוכנית של הרב אופיר מלכא, ולומדת ממנו המון הלכות חדשות שלא ידעתי. אני מקשיבה גם לשיעור פרשת שבוע של הרב ברוך רוזנבלום, אמנם צריך להיות מרוכזים בשיעור שלו, אבל תמיד אני יוצאת עם רעיון או שניים שמלווה אותי, אוהבת גם לשמוע את הרב גרוסמן".
וקריאה, את משחילה מדי פעם?
"זה ממש קשה, מלידה ללידה ועם עומס החיים שגובר הריכוז נעלם… אבל הרבה פעמים אני פותחת בשבת את 'קובץ גיליונות' שמאגד בתוכו הרבה גיליונות של תוכן גדוש, וכמובן, בצוק העיתים, לפעמים אני מגיעה רק לטורי פרשת שבוע בעיתונות הנשים, שגם הם נותנים לי כח ותוכן".


מה אני מצליחה ללמוד או לשמוע?
תמיד רציתי לגלות בקיאות בתנ"ך, הרגשתי ממש בושה על חוסר ההתמצאות שלי בו.
לפני כמה שנים התחלתי לקרוא תנ"ך מדי ערב (טוב, כמעט מדי ערב…), ממש לפני השינה.
אני יודעת שראוי לכתוב "ללמוד תנ"ך", ולא "לקרוא תנ"ך", זהו וודאי לימוד, אבל ראיתי שאם אני מוסיפה חיפוש במפרשים, זה תפסת מרובה, ואני מאבדת את הרצף של התוכן, או פשוט נרדמת… (מדובר על דקות לפני קריאת שמע..) לכן החלטתי פשוט לקרוא ברצף, גם אם אני לא מבינה עד הסוף. המטרה שלי בראש ובראשונה היא לגלות בקיאות בסיסית בתנ"ך. מה שעוזר לי מאד זה לימוד מתוך 'תנ"ך סימנים' שבו מפורטים בצורה בולטת נושאי הפרק.
ולשמוע? בד"כ שומעת את הרב אריה שפירא, מהעיר העתיקה, השיחות שלו על פי רמח"ל משיבות את נפשי לפעמים. פה תוכלו לקרוא תשובה שהוא כתב על שאלה שנשאלה ב"שבי רגע" לקראת חג השבועות בשנה שעברה.


מה אתן מצליחות לשמוע או ללמוד?
נשמח לשמוע שיתופים לתועלת כולנו!


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.