דיייי, לכי לישון!/ יעל זלץ


1 דקות קריאה
21 Jun
21Jun

 - איך את מתמודדת עם הסוף של היום?

 - "אני כל כך עייפה עד שאין לי כוח ללכת לישון" :)

הימים המתארכים של הקיץ והחופשה שמבטיחה לנו ש"לא חייבים לקום מוקדם בבוקר" הופכת את שעת השינה למאוחרת יותר ויותר, עם זחילה כלפי מעלה ואינפלציה במשכן של שעות ההשכבה לישון. את מוצאת את עצמך עייפה, הולכת לישון מאוחר, ולא פעם דוחה את ה"הליכה לישון" לשעה מאוחרת יותר ויותר בגלל כל מה שעוד לא הספקת היום.

הסיפור מתחיל בשאלה, במקום לספר ש”היה הייתה” – אולי בגלל שהמעשייה ישנה [צירה, שווא] ולא ישנה [שוא, צירה] וכן חדשה ואינה ישנה.

וככה מספרים:

"איך אמא הולכת לישון?"

נכנסת למטבח, מכניסה את כל הכלים לכיור, מנקה את השיש, אוספת פירורים ומסדרת את הכיסאות סביב השולחן. מחליטה שלא תשטוף כלים, יחכה למחר. הולכת לחדרים, סוגרת חלונות, פותחת חלונות, מיטיבה את השמיכות, מרימה זוגות משקפיים מהרצפה, אוספת גרביים ובגדים ומביאה לכביסה. אם כבר הגיעה למרפסת הכביסה שבאמבטיה, מתחילה לסדר כדי להפעיל מכונה [קנינו בכוונה מכונה שמכבסת שקט]: מרימה מגבות מהרצפה, סוגרת פקקים של שמפו, מחטאה ומנקה את הכלים הסניטריים ומתקלחת. שוב סיבוב בפיג’מה סביב הילדים, עוד מוצץ ובקבוק לבוקר, ואם כבר במטבח – מפשירה עוף למחר, ובודקת כמה חלב נשאר וכמה לחם. שוטפת כמה דברים שממש מציקים. זהו. לישון."

הסיפור ממשיך – שאבא, כשהוא אומר שהוא הולך לישון, הוא אומר לילה טוב וזזזזהו.

אך הפעם לא זה הקאצ’ בסיפור.

הנקודה היא שהפעילות של “ללכת לישון” היא בבחינת “לשון המעטה” – שהרי מדובר בסדרת משימות שאורכת כשעה, ורק בסיומה את נותנת מנוח לעצמותיך היגעות. פלא שאינך מתחילה את המסע אל השינה??

הדחיינות, זו שגורמת לנו להשהות ביצוע של מטלות, מתחזקת ברגעים של חולשה. את עייפה, עייפה מאד, העיניים נעצמות. עוד רגע, רק שניה, למה לקום עכשיו מהספה ולהתחיל ללכת – ללכת לישון?

תזכרי, שהדרך די ברורה והארץ מובטחת: הרי בסוף תלכי לישון, ואם לא עכשיו, עוד מעט.

לא רק זה: הרי אם תלכי לישון עכשיו, יש לך המון מה לעשות, ואם תירדמי על הספה ואז תדדי אל המיטה, כל מה שלא ייעשה לא נעשה משום שנרדמת ולא משום שהחלטת שלא לעשות זאת, ואם כן – אין הדבר בידייך.
זאת ועוד: הדרך אל השינה ארוכה – יש מצב שבמיטה שלך ערימה של כביסה לקיפול, מגבות רטובות של הילדים שהתלבשו שם כשיצאו מהאמבטיה, בגדים שמדדת הבוקר והחלטת לא לצאת איתם לעבודה, בגדים של התינוק שהחלפת לו שם טיטול. לא ממש מושך.

המשוכות הללו בדרך לשינה גורמות לנו ללכת לישון מאוחר מידי כשבעצם, בשעות שלפני כן לא ביצענו משהו מועיל של ממש.


הטיפים:

אם ללכת לישון זו דרך ארוכה, התחילי לפסוע מוקדם ככל שניתן. מיד אחרי שהקטנים במיטות, תהיי את מוכנה לישון. ואז – כשאת עצמך כבר מוכנה לשינה – הפעולות האחרות נעשות פשוטות יותר, קלות יותר ואולי אפילו תדלגי על חלקן.

הפרידי בין ללכת לישון לבין הכנות לסגירת היום. תקראי לפעולות הללו בשם האמיתי שלהן ואל תקשרי את ההליכה לישון למשימות הללו. אפשר לבצע אותן בשעות אחרות של היממה, ואז ההליכה לישון הופכת להיות הפעולה היחידה שנותרה לך לבצע כאשר את עייפה כל כך, בסוף היום.
לדוגמה: “סידור חדר שינה” – עשי זאת בחמש אחר הצהרים [גם אם פירוש הדבר להעביר את הכביסה מהחדר לסלון] . תבדקי מה קורה במקרר בקשר לארוחת בוקר וצהרים – כשהילדים אוכלים ארוחת ערב בעצמם. תדאגי שתהיה תורנות שווה בסיום ארוחת ערב כדי שהמטבח ייראה מספיק טוב לקפה בבוקר, אבל הסיבוב של השמיכות והמשקפיים יישאר. רק הוא. את מסתובבת בבית והולכת לישון, די קצר, ואפילו מרגיע: כולם בסדר, אני יכולה לישון.

בעיניי, להיות עייפה ולהישאר עייפה זהו סבל. מהרגע שאת תופסת שכאשר את עייפה, את הולכת לישון, מיד – את מפסיקה להסתכל על השעון ולבדוק אם זה בסדר לישון עכשיו, אלא עונה לצרכים של הגוף שלך. אני יודעת שיש עוד הרבה מה לעשות, שיש עוד עבודה, שיש דברים שלא סיימת – הם יחכו. ממילא בעייפות הזו אינך מתקדמת ואם את מנסה לבצע משהו, הנזקים גדולים מהתועלת. דייי, לכי לישון.

דחיינות היא הנטיה להשהות ביצוע של מטלות. בכל פעם שאנחנו יודעים שאנחנו צריכים לבצע מטלה שלא תתבצע בלעדינו, שהחלטנו לבצע אותה, שאנחנו אחראיים לה באופן בלעדי ושיש נזק מכך שהיא אינה מתבצעת עדיין – אנחנו בעצם נופלים קרבן לדחיינות שפוגעת בנו. אנחנו צריכות ללכת לישון, זה ברור שאין מי שיישן במקומנו, אנחנו מודעות לנזקים שבחוסר השינה – ועדיין דוחות את השינה המאוששת והמחזקת, המרעננת והמבריאה, נפשית ופיזית. יש כמה סיבות לדחיינות ואת מוזמנת להיכנס לאתר שלי ולקבל את המדריך להתמודדות עם דחיינות.


מקומות אחרונים לקורס להכשרת מאמנות לניהול בית! המפגשים מתקיימים בירושלים, בימי שלישי בערב, משעה 18:00 עד שעה 22:00. לפרטים לחצי כאן או התקשרי לנאוה 0548493750

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.