הגיע הזמן לדיאטת... מידע


1 דקות קריאה
15 Jan
15Jan

מלל. מלל. מלל. מלל שלא נגמר.

סיפורים/ כתבות/ תיאורים/ רשימות תפוצה/ מיילים/ פורומים.

כולם מציפים אותנו בידע מכל כיוון...

הכל מעניין, חשוב, רלוונטי.

אבל לפעמים נראה שאנחנו עומדות לטבוע...

מה עושים?

איך משתמשים בצורה מושכלת בכל הידע שמציף אותנו?

שלום לך, אני יעל זלץ יועצת לעסקים ולארגונים ומומחית באיזון בית עבודה - WORK LIFE BALANCE. 

כתבתי את הספרים "הבית - העסק הנבחר" ואני מרצה בתחום כבר מעל 17 שנים.


במאמרים הבאים שלי, אשתדל לקחת כל פעם נושא בוער אחד, 

ולתת לו מענה משני היבטים - בבית ובעסק.

ובסוף להסביר את המודל והרקע שעליו נבנה המענה שלי.

אשמח לתגובות שלכן, לשאלות, להארות ולהערות...

הנושא הראשון הוא הצפת הידע שאופפת אותנו.

אז מה עושים עם כל המלל הזה?

איך מתנהלים איתו בתבונה?


בבית:

את חושבת לקנות איירובוט, את חייבת לקנות מקרר חדש. הצעד הראשון הוא לברר. 

את מתחילה עם השכנה, עוברת לרשת ומגלה שבכל יום שעובר מתווספים דגמים חדשים של המוצר שאת מתעניינת בו, וכל דגם שונה במחיר, בגודל בצבע ובביצועים. 

איך מחליטים? איך בוחרים? 

  • הגבילי את משך הבירורים ואת מקורות הבירור. החליטו מראש כמה זמן אתם מקדישים לסקר השוק ולשמיעת דעות של משתמשים וכמה מקורות מידע הם אמינים בעיניכם.


  • הגבילי את הקריטריונים להחלטה. למשל – מיקסר עם שוליים חלקים שקל לנקות ועם שתי קערות לפחות. 

או – מקרר עם ארבע דלתות בגלל שהמטבח שלנו צר ודלת רחבה תחסום את המעבר לגמרי.

או – מעבד מזון עם הכי פחות חלקים שאפשר.

הגבלת הקריטריונים עוזרת לך להתמקד במוצרים רלוונטים בלבד.

  • הגבילי את המחיר. הכי קל להגביל מחיר, והכי קל לגלוש מההחלטה הזאת. ולקנות בעלות יקרה יותר ממה שהוחלט. לכן, חשוב להחליט על מסגרת מחיר אחרי שהוגבלו הנתונים הנ"ל ולזכור שגם בתשלומים – יש לשלם את המחיר המלא שלא תמיד משתלם כי התכונות המתווספות אינן מאלו שהיו קריטיות לנו.

בעסק:

ידע הוא כוח, אומרים, והמציאות מוכיחה את הדבר: 

החלטות נכונות מתקבלות על בסיס נתונים מדויקים, מה שאפשר לכמת אפשר לנהל. ואי ודאות באשר לעובדות כמו אי ידיעת המצב בשטח היא זו שמובילה עסקים לטעויות ולהפסדים. 

היינו שמחים לו היה לנו הספר שאפשר לבצע הכל לפי מה שכתוב בו - "לפי הספר". 

הספר הזה עדיין לא נכתב, ככל הנראה, ונראה שהוא משתנה מרגע לרגע בעולם הדינמי והתזזתי שבו פועלים עסקים. איך נקבל מידע אמיתי? 


  • המידע נמצא בשטח, אצל העובדים, לא אצל המנהלים. העובדים יודעים הרבה מאד ואם רק נפתח ערוצי תקשורת נכונים, פתוחים, מלאי אמון וכבוד, נקבל את המידע המעודכן ביותר ישירות, בלי סינונים ובלי עיכובים. התפקיד שלנו יהיה לנתח אותו ולהסיק מסקנות, ולהחליט. להוביל את העובדים למטרות החדשות וליצור את ההזדמנויות החדשניות.


  • ללמוד. בגלל החידושים ובגלל השינויים בעולם העסקים חשוב ללמוד ולהתעדכן. בחרו מקורות מידע מעודכנים, ספרות מקצועית והרצאות ולימדו כדי להכיר את המודלים שמציגים את המציאות החדשה.


  • גלובליזציה. היום קל לדעת מה קורה בכל העולם. בנצ'מרקטיניג היא שיטה של שיטוט בעולם שלכם ובעולמות שונים ובחירת מה שמתאים לכם מתוך המבחר.

דיאטת מידע  

הצרכנות במאה העשרים ואחת עברה שינוי קיצוני. מתקופה שבה אנשים נלחמו על השגת הלחם [שימו לב לשורש של המילה לחם, כמו מלחמה!] לתקופה שבה יש להימנע מאכילה מופרזת, תקופה של דיאטות. 

מתקופה ארוכה שבה המילה הכתובה הייתה יקרה, שספר מודפס לא היה נחלת הכלל ושידיעת קרוא וכתוב הייתה ברשות האליטות החברתיות בלבד – לתקופה של פיצוץ. מידע ופייק ניוז שמופצים בכל המדיות בשניות לכל קצוות העולם. 

מומחים ממליצים לנו להיות בדיאטת מידע – לבחור בקפדנות את מקורות המידע שלנו ולהגביל את הזמן שבו אנחנו משוטטים, גולשים, קולטים מסרים פרסומיים ואחרים, כדי שלא נבזבז את הזמן שלנו.


עוד תכנים של יעל אפשר לראות פה: https://yaelzals.co.il/

איור: שירי כהן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.