1 דקות קריאה
26 Dec
26Dec

אמנות אמיתית היא בגדר חוויה רבת עוצמה. ככל שעוצמת חוויית היצירה היא משמעותית עבור האמן היוצר, כך היא עוברת באופן חוויתי, מעשיר ומעמיק - אל הצופה.

באלעד, מוצגת בימים אלו ממש, תערוכת אמנות יהודית עכשווית של אמנים מתוך אלעד. התערוכה נוצרה מתוך עבודה תהליכית מעמיקה, משותפת, רציפה, המשכית וחווייתית, שנמשכה על פני מספר חודשים של מפגשים שבועיים רצופים, ללא קיצורי דרך, תוך איתגור והתמודדות משמעותית מול דיוק הרעיונות והביצוע האמנותי של היצירות.

אמני אלעד עברו בדרך לתערוכה תהליך אישי וקבוצתי משמעותי, שחייב כל אמן לחשוב, להעמיק, לנסח, לדייק, וליצור.

התהליך החל בחשיבה ובחירה משותפת של נושא התערוכה. לאור השנה המאתגרת שעברה על האנושות כולה, ועל החברה הישראלית בפרט, הוחלט יחד למקד את העשייה האמנותית, בחיפוש אחר התובנות הטובות "הטובנות" שכל אמן ואמנית מצאו דווקא בתוך ההתמודדות והקושי.

התהליך החל בחיפוש אחר מקורות השראה מתוך עולם התוכן היהודי, הבא לידי ביטוי בפסוקים, מדרשים, מילים ופרשנויות למילה "תובנה". 

בכל מפגש נעשה שיח משותף אשר מטרתו הייתה לדייק את התובנות הפרטניות של כל יוצר ויוצרת עד לחידוד מקסימלי של התובנה האישית – במילה אחת.

כל תהליכי השיתוף יצרו גלים והיזונים חוזרים, כאשר כל תובנה מחלחלת, בונה ומעמיקה את התובנות של כל שאר חברי הקבוצה. 

היו לאורך הדרך לא מעט הפתעות, הפנמות, ואפילו דמעות. ההתמקדות של העבודה היצירתית הייתה ראשית במציאת, דיוק וזיקוק התובנה האישית של כל אמן ואמנית, ורק לאחר מכן החלה העבודה על הצד החזותי של היצירות. 

המטרה האוצרותית באופן עבודה תהליכי זה, הייתה לאפשר לכל אמן לצאת מתוך תבניות יצירה מוכרות וחוזרות, ולעודד תהליכי עומק חשיבתיים ויצירתיים כאחד.

לאורך התהליך המשותף, שיש לציין שהתנהל על פי כל כללי ההלכה, כולל העמדת מחיצה בין הגברים והנשים, סייעו לקידום התהליך אמנים ואמניות מובילים מהמגזר החרדי, ד"ר יעקב יומטוב זפוליאנסקי, תלמיד חכם ואמן יהודי עכשווי, הגב' הינדה הרבסט, מקימת וראש מגמת השתלמויות מורות לאמנות ארצי במכון להשתלמויות של סמינר שרנסקי, ושרה קבלה, אמנית קהילתית ומובילת תהליכי אמנות במגזר החרדי. 

כל אחד מהם הוסיף נדבך נוסף להעמקת התכנים של כל יצירה ויצירה בתערוכה. תודות מעומק הלב לגב' טלי לוסטיג, מנהלת החוגים של המרכז לאמנות ותרבות במתנ"ס אלעד, על תמיכתה בתהליך לאורך כל הדרך.

כאוצרת התערוכה, עברתי יחד עם האמנים תהליך עמוק, משמעותי ומשנה חיים, אשר האיר עבורי את התובנות הטובות של אתגרי החיים.

תפילתי היא שהצופים בתערוכה יעברו חוויה לא פחות משמעותית מתוך צפייה ביצירות, וייקחו איתם את התובנות הטובות – אל מעבר לכתלי התערוכה.

(והנה מדגם קטן של יצירות שבחרתי אני - שבי - מתוך מגוון היצירות ששלחה לי נורית היקרה)


השתקפויות/הודיה גלעד
חימר, פיגמנט וגלזורה בתנור קרמי, נייר פרגמנט, נייר משי, צבעי צמחים, תאורה על דיקט
60X170 ס"מ
2021

האור שזורם מלמעלה כלפי מטה יוצר השתקפויות ומסמל את השפע שמקבל עולמנו בחסד הבורא. 

הצל שמוטל על הניירות הקרועים, משקף מציאות של אתגרים וקשיים המוצבים בפני האדם בכל רגע. 

ההיזון החוזר בין האור והצל מבטא את האופן שבו טמון פוטנציאל שהניסיונות יתהפכו לטובה.

איחוי/ מור ג'רופי
אקריליק, נייר, צילומים, ספריי צבע על דיקט
60X170 ס"מ
2021

הימים המאתגרים שעברו על האנושות כולה, ועל החברה הישראלית בפרט, חידדו את התובנה שבסופו של יום, עם כל ההבדלים שבינינו, דתיים, חרדיים, חילונים, הכל מתאחה לאחד. 

המציאות הביאה איתה חיבורים, ומתוך השבר נוצר ריפוי וטוב, שלא בהכרח היה מתרחש בלי המציאות הקשה הזאת. יצירת האמנות בנויה כולה מחיבורים ואיחויים מחומרי גלם שונים המבטאים את האחוי המהותי שקיים בבסיס של אהבת ישראל.

מעברים/ מרים ליפשיץ
צריבה, אקוורל דיקט
60X170 ס"מ
2021

בחיי עברתי מעברים רבים. כל מעבר הוסיף עוד נדבך של תרבות, סוגיות חברתיות, מעגלי הכריות, התמודדויות. ריבוי המעברים יצר מרקם עשיר וצבעוני, רב שכבתי בתוך עולמי הפנימי.

העקדה/ עובדיה מעמאני
צבע, חומרים מגוונים על דיקט
60X170 ס"מ
2021

דימוי העקדה הינו דימוי יסוד ביהדות. העקדה אינה נחלת העבר. אנו כיהודים מאמינים מתחזקים בכל יום מחדש מתוך פרשת העקדה, אשר רלוונטית לחיינו היום במסר של מסירות הנפש והאמונה המוחלטת בבורא עולם, אשר בזכותה ה' נוצר חסד לאלפי דור ודור.

טוב/ שיינדי ווינשטיין
צבע שמן וצבעי אקריליק על דיקט
60X170 ס"מ
2021

"יש אנשים עם לב של אבן, יש אבנים עם לב אדם...." הלב מתרפק על אבני הכותל, בטוב, בקשה, ביפה ובמאתגר. 

בהיכל הגוונים המשתנים מתקבלות כל התפילות לפני אדון הכל.

אבא/ יוסף המספר
נייר, גואש, דיו, טוש על דיקט
60X170 ס"מ
2021

כפי הנראה לכל עין בחרתי הפעם לצייר סיפור אישי ולרפא אחת ולתמיד את הסבך ביני לבין אבי. 

זיכרונות אחרונים מגן עדן על הבלקון בבית ילדותי, עוד לפני שהתחיל הערפל הסגול שבלע אותי ממני.





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.