1 דקות קריאה
17 Jun
17Jun

"תורתנו תורת חיים היא ברוחניות ובגשמיות" (הרבי מלובביץ, מנחם מנדל שניארסון)
\



יואל תורג'מן, גשם ראשון, 100X145 ס"מ , מדיה מעורבת על קנבס, 150 שכבות צבע עם אקריליק ומדיום, 2011

האמן יואל תורג'מן, יליד צרפת, הינו תלמיד חכם, נצר למשפחת רבנים מקובלים, אשר אח סבו, המקובל רבי משה תורג'מן זצ"ל, ראש ישיבת תפילאלת, היה רבו של הבאבא-סאלי זצוק"ל. יואל תורג'מן עוסק באמנות מזה למעלה מארבעים שנה, ולאחרונה נרשם בספר השיאים של גיניס בזכות הסדרה הגדולה ביותר של יצירות אמנות שיצר אמן חי, המונה 613 יצירות אמנות מקוריות. 

את ההשראה ליצירותיו מסביר האמן:

"כתוב כי "על האיש הישראלי תמיד להסתכל בהשכל של כל דבר" כשאתה מסתכל על אובייקט כלשהו, יש לראות את החכמה והתבונה העמוקה והמופשטת שבאותו אובייקט. למשל, אם אתה מסתכל על אבן, על עץ, על פרי – כל דבר ודבר, עליך לראות בתוכו את הרעיון המופשט ואת התבונה של הקדוש ברוך הוא המחייה את אותו אובייקט. זה מה שאני מנסה לעשות ביצירות שלי. להגיע אל החומר המופשט שבאובייקט, ובכך לרמז על הנשמה של הדברים. בסופו של דבר, האמן הגדול הראשון הוא הקדוש ברוך הוא היוצר את העולם. לכן אמנות היא משורש המילה אמונה".

יואל תורג'מן מגיע ממשפחה שבה אבות אבותיו היו רבנים ובעלי בתי דפוס. כבר בדורות לפניו עסקו אבות המשפחה בדפוס ידני של ספרי קודש, ובהמשך עסק גם אביו בדפוס יותר מתקדם, עד שהוא עצמו ממשיך את השושלת בעיסוק לאורך שנים בטכניקות דפוס עכשוויות ודיגיטליות. יצירותיו כביכול מקפלות בתוכן את חכמת הדורות והן נוצרות במגוון טכניקות שונות המשתלבות לתוך יצירה אחת. בשונה מאמנות מתקופות קודמות, שבה יצירת אמנות נוצרה בטכניקה אחת, מוגדרת, הרי שעבודותיו של יואל תורג'מן מורכבות משילוב טכניקות שונות בשלבים שונים של היצירה:

כל עבודות האמנות, וגם המופשטות ביותר שלו, מתחילות בהתבוננות במציאות הקיימת סביבו. בכולם קיים עוגן ריאליסטי, ממשי, גם אם הדבר אינו ניכר במבט ראשון. לאחר מכן האמן מבצע צילום במצלמת מאקרו, של חפצים או אלמנטים אקראיים המושכים את תשומת ליבו. מצלמת המאקרו יוצרת תקריב, close up - המוציא את החפץ מהקשרו המיידי והופך אותו למופשט. כך למשל התחלה של יצירה יכולה להיות אבן, גדר שבורה, עלה, גל או דפים של ספר. החל מהדומם, דרך הצומח, ועד לחי. השלב הבא ביצירה הוא עיבוד מחשב דיגיטלי, כאשר על כל יצירה יוצר האמן כמאה וחמישים, ולעיתים אף מאה שבעים שכבות שקופות אשר הינן כמעט בלתי נראות. לאחר שלב זה מגיעה עבודת ההדפס, ומעל להדפס עבודת מיקס-מדיה עם שכבות של צבעי שמן ידניות. ריבוי הטכניקות והשלבים יוצרים דימוי עשיר, מסקרן ורב משמעי, אשר באמצעותו מעורר האמן את עולמו הפנימי של הצופה.

כך למשל היצירה "הגשם הראשון", מתארת חוויה אמיתית אותה חווה האמן כאשר שהה בטבע בזמן ירידת גשמי ברכה. האמן הבחין בכך שטיפות הגשם לא רק יורדות מלמעלה למטה, אלא כל העולם כולו, כאילו הגביה את עצמו מלמטה למעלה למפגש חי ומרגש של טיפות מים שלובות בניצוצות זוהרים של אור. את החוויה המרוממת והחייה הזאת מעביר האמן לצופה ומזמין אותו לחוות את אותה חוויה.

יצירה נוספת המתארת חוויה היא "האדם עץ השדה". היצירה נראית במבט ראשון כיצירה מופשטת בגווני ירוק זוהר, עם ניצוצות וקווי תנועה. האמן סיפר כי לפני כשבע שנים אובחן על ידי הרופאים עם מצב שגרם לכאבים בשרירים ובגידים, וללא מענה בטיפול רפואי. האמן בחר לעבור לגור בעיר צפת, ולבלות שעות רבות בהתבודדות ביער. במהלך שעות אלו, התבונן האמן בכח ובאנרגייית החיות הקיימת בכל פרט ופרט בבריאה. האמן סיפר כי בחוויה שלו הוא הבחין כיצד כל עלה מלא אנרגיית חיים, אותה הוא מקבל מתוך החיבור לענף, והענף לגזע, והגזע לשורשים – אשר הם תמונת ראי מדהימה של הענפים. האמן ביטא ביצירתו את המארג הפלאי הזה של אנרגיית החיים הזו, שמקורה על טבעי בציורו, המלא באור, תנועה ואנרגיה.

כל אחת מ- 613 היצירות שבסדרה הינה יצירה המשקפת תהליך פנימי, רוחני, כמעט קדוש של האמן מתוך חיבור לעולמו המתברא והמתהווה תדיר של הבורא, כאשר כל יצירה מתחילה בהתבוננות בעולמו החי, המתחדש והנברא בכל שבריר שנייה מחדש על ידי אמן העל האינסופי – בורא כל העולמות. יצירותיו של האמן מאתגרות את הצופה להבחין בחיות הפנימית הזאת, בחלקיקי האור, הפוטונים, שהתגלו כחלקיקים הזעירים ביותר מהם מורכב האטום, אותם חלקיקים הנמצאים בתנועה מתמדת, המבטאים את טישטוש הגבולות בין "המציאות" לבין "האמנות" במקום שבו הכל הופך לאנרגיה ותנועה קיומית אינסופית.
הבחירה במספר 613 כמובן אינה מקרית.

613 = תרי"ג מצוות שניתנו לעם ישראל בהר סיני. 613 מצוות הנוגעות בכל תחומי חיי האדם אשר יש בכל אחת מהן פרטי פרטים, חלקם נגלים, ורבים עוד יותר נסתרים, מעל ומעבר לדעת אנוש. המצוות מחולקות למצוות עשה ומצוות לא תעשה, למצוות שבין אדם לחברו, ולמצוות שבין אדם למקום. 

כאשר נתבונן לעומק בגוף המצוות, נגלה כי קיימות מצוות הקשורות למימדים שונים בחיי האדם. כך יש מצוות הקשורות למימד הזמן: מצוות הקשורות לזמנים מסויימים, כמו מצוות ספציפיות לשבתות, ימי מועד וימי צום. 

מצוות הקשורות למימד המקום: מצוות הקשורות להתנהגות במקומות מסויימים, ובמרכזן מצוות הקשורות לבית המקדש ולחלקיו השונים, ולהבדיל, מצוות האוסרות נוכחות במקומות בהם מתנהלת עבודה זרה. 

המימד השלישי הוא המימד העוסק בנפש. נפש האדם וכל מכלול חייו, החל מהנמוך והחומרי ביותר ועד לגבוה ולרוחני ביותר. המצוות עוסקות בפרטי פרטים בנושאים גשמיים לחלוטין כמו כסף, מזון ומערכות יחסים משפחתיות. 

מצוות רבות ניתנות להבנה מתוך הקשרים של בריאות גוף האדם, התנהלות חברתית ואישית תקינה, ואף מתוך מערכות מוסר, כלכלה וחברה. כך למשל מצוות כמו כיבוד אב ואם, איסור גניבה והונאת כספים, וכמובן איסור הריגה ורצח. לעומת זאת קיימות מצוות רבות אשר אין להן טעם והסבר, כמו מצוות פרה אדומה המטהרת טמאית ומטמאת טהורים, מצוות שעטנז וכילאיים. 

כך קיימות מצוות העוסקות בתכנים יום יומיים וחומריים כמו מצוות הקשורות להתנהלות כספית, הכוללות איסור הונאת כספים, איסורי ריבית, ובקצה השנה מצוות העוסקות בכספי צדקה ובמתן בסתר. מצוות רבות עוסקות קיומיים בסיסים כמו עיסוק בנושאי מזון, למשל ההפרדה בין בשר לחלב, אופן שחיטת בעלי החיים, ומצוות העוסקות בהכנת מני מאפה ותבשיל. המצוות יורדות גם לפרטי פרטים בנוגע למערכות יחסים בין בני אדם, התנהלות של ייסוד זוגיות על ידי נישואין, ובמקביל מצוות העוסקות בסיום מערכות יחסים, בין עם דרך גירושין, גט, וכן אף מצווה "להשיב גרושתו". 

קיימות מצוות מיוחדות למגדרים: מצוות נשים, מצוות גברים, עם חלוקה גילאית, כמו מצוות לבנים בגיל שלוש, ובגיל שלוש עשרה, גיל בו הנער הופך לבוגר בתוך הקהילה. המצוות עוסקות בחיים, ועוסקות גם בכבוד המת. המצוות עוסקות אף בנושאים גבוהים ביותר, כמו בקשר הרוחני שבין אדם לבוראו, בתכליתו של האדם בעולם, ותכליתו של העולם כמכלול. 

לעיתים נדירות נפגשים שלושת המעגלים יחד: המכונים בחסידות עולם, שנה ונפש. 

אחד הרגעים הנדירים הללו היה כאשר בזמן הקדוש ביותר בשנה – יום הכיפורים, במקום הקדוש ביותר בעולם, קודש הקודשים, עמד ופעל האדם, בעל הנפש, היחיד, המייצג את כל עמו, הכהן הגדול.

האמן יואל תורג'מן יצר לאורך השנים את המכלול של 613 יצירות אשר בכל אחת ואחת מהן מתסתר עולם ומלואו. האמן מרמז בכל יצירה בנפרד, ובמכלול הכולל 613 פרטים, להשוואה המתבקשת בין היצירות לבין המצוות, אך באותו זמן, האמן אינו הופך את ההשוואה הזו לקלה או זמינה. כל יצירה היא סוד. כל יצירה היא חידה וכתב סתרים, המבקשת מן הצופה לעבור תהליך של התבוננות ופיענוח. האמן מזמין אותנו כצופים למסע התבוננות פנימית וחקר חזותי. 

האמן מזמין אותנו להתבונן ביצירות אמנות עכשוויות ומאתגרות ולפענח בעצמנו את הקוד החזותי שלהן אותו הוא אינו מגיש לנו על מגש של כסף. ההתבוננות ב-613 היצירות היא מאתגרת, ודורשת מן הצופה לגייס את מכלול כוחותיו השכליים, הרגשיים, הפיזיים והרוחניים למפגש עם היצירות והשראה מתוכן. היצירות כולן מופשטות, ומזמינות את הצופה למסע אל תוך היצירה, ומשם למסע אל תוך הנפש פנימה.


יואל תורג'מן, אורות העיר, 100X145 ס"מ, טכניקה מעורבת, 150 שכבות עם אקריליק ומדיום, 2013

כל יצירה היא מעין "חידה חזותית". העין של המתבונן מרצדת על פני משטח התמונה ומנסה לפענח מהו המראה המוצג לפניה. בתהליך החיפוש אחר עוגן חזותי, דרך התבוננות בצורות ובצבעים, נוצרים גלי מוח המחברים בין ההמיספרה הימנית והשמאלית של המח, דבר היוצר חיבור בין המודע לבין התת מודע והעל מודע ומעורר תהליכים עמוקים מאוד בנפש.

יואל תורג'מן , סודות הטבע, 100X145 ס"מ, קנבס, טכניקות מעורבות עם 150 שכבות עם אקריליק ומדיום, 2011

אחת היצירות המרתקות של האמן היא "סודות הטבע". היצירה המופשטת והצבעונית מכילה אלמנטים המזכירים דפים של ספר בצבעים. הצופה נדרש לשאול את עצמו מהו הספר הזה, מה טמון בין דפיו, מה הקשר בין היצירה לבין 613 המצוות, ולבסוף מהו המסר האישי שהצופה מקבל מתוך התבוננות ביצירה.

האמן סיפר כי יצירה זו נרכשה על ידי פסיכולוג, אשר תלה יצירה זו כיצירה היחידה על קירות ביתו, והציב מולה ספה איטלקית, עליה נהג אותו פסיכולוג לשבת מדי יום, במשך שעות תוך שהוא מתבונן ביצירה הזאת. לאחר תקופה בה הקדיש הפסיכולוג מזמנו להתבוננות ביצירה, הוא כתב מכתב לאמן, ובו סיפר כי חרדות שמהן הוא עצמו סבל זמן רב - נעלמו, שעות השינה שלו הפכו לאיכותיות יותר, ואפילו הקביים שבהם השתמש הפסיכולוג באופן קבוע, הפכו לבלתי נצרכות. היצירה וההתבוננות בה יצרו עבור הפסיכולוג תהליך ריפוי עמוק של הגוף והנפש.

האמן יואל תורג'מן, גילה כי מעבר לאלמנטים האמנותיים, האסתטיים והרוחניים ביצירתיו, יש גם אלמנטים של ריפוי פיזי ונפשי. האמן, המארח בגלריה שלו עשרות קבוצות, מבקש מהמבקרים לבחור שתי יצירות שמעניינות אותם במיוחד. האמן אף פיתח שיטה של אבחון נפשו של האדם, על פי היצירות אותן הוא בוחר. לאור הכרותו המעמיקה של האמן עם המשמעויות הפנימיות של יצירותיו, הוא יכול לשקף חזרה לצופה את המימדים שהדהדו בנפשו.

בנוסף לכך, יש לאמן יואל תורג'מן מעל 7 מיליון עוקבים במדיה הדיגיטלית והוא זוכה לתגובות של מיליון אנשים מכל כדור הארץ בכל פעם שהוא מוציא ציור חדש לאור. היצירות שלו נוגעות ומעוררות שיח עמוק בקרב אנשים, בנקודת המפגש בין הרוח לבין החומר, בין הצבע לבין האור, בין האדם לבין בוראו.

כך למשל, האמן העלה את היצירה המופשטת הזו, וביקש מאנשים להתבונן ולהציע שם ליצירה. מדהים היה שאנשים מכל דתות העולם, מכל השפות והעמים, הציעו כולם שם אחד ליצירה: "ירושלים". היצירה אינה מהווה "תיאור" של מראה העיר, היא גם אינה מעבירה סיפור היסטורי שלה. היצירה מתארת הלך רוח, רחש לב, תחושה, אווירה. היצרה כביכול מהבהבת באורות משתנים, כמו אור להבת אש. אור שאינו חיצוני, אלא אור פנימי, עמוק.

יואל תורג'מן, ירושלים, מדיה מעורבת על קנבס. 2018.

החזון של האמן לגבי הסידרה של 613 היצירות היא להנגיש אותם ואת המסר שלהם לעולם כולו, על ידי הצגתם על גבי 12 גשרים ברחבי העולם.
יצירותיו של יואל תורג'מן רלוונטיות מאוד לימים אלו.

בחג מתן תורה, החל תמיד בחודש סיון, קיימים שני מימדים שהתחדדו במיוחד בשנה זו. הרובד הראשון הוא בהתחדשות אור התורה! זה אומר שהתורה המצוייה בידינו היום, אינה חלילה איזו מערכת ישנה, עתיקה, בלתי רלוונטית... אלא התורה מתחדשת ממש, כיום מסירתה בסיני, עבור כל יהודי ויהודי! החל מהילדים הקטנים ביותר הלומדים א'-ב', ועד לחכמי וגדולי ישראל. 

כלומר, שבחג מתן תורה מקבל כל יהודי מתנה אישית מיוחדת – את התורה החדשה שלו! תורה חדשה שהוא משתוקק, צמא ונכסף ללמוד אותה ולהתחבר אליה. תורה מרגשת, מרתקת מסקרנת וחדשה! התורה שונה באופן מהותי מכל שאר הנושאים האחרים בעולם, שברגע שלומדים אותם היטב ולעומק, עצם המחשבה של החובה ללמוד אותם שוב מעוררת רתיעה, התנגדות או שיעמום. בתורה אין דבר כזה! 

התורה, דברי אור אינסוף, מלאה באין-סוף חידושים, רבדים, מעמקים, אשר משמחים את האדם הלומד אותה והופכים אותו לא רק לאדם "חכם יותר" אלא גם לאדם טוב יותר.

הרובד השני, טמון בשמו של חג מתן תורה, אשר אינו נקרא "חג קבלת התורה"... הדגש כאן הוא על הנתינה! כל אדם בעצם מחוייב לתת את התורה שהוא כבר למד, אפילו אם זה אות אחת, או פסוק אחד או פרק אחד, הלאו, למישהו אחר! זהו הכח האינסופי של חג מתן תורה!

613 יצירותיו המרתקות, המאתגרות ומלאות האנרגיה של יואל תורג'מן, המחוברות בשורשן לאנרגיית ההתחדשות המתמדת של הבריאה, משקפות תובנות אלו. היצירות אינן רק "מתארות מציאות" קיימת אלא הן אף "מחוללות" תהליכים חדשים במציאות: תהליכי הכנת היצירות על ידי האמן, ותהליכי ההתבוננות, הפיענוח וההעמקה של הצופה ביצירות.

יואל תורג'מן, כי האדם עץ השדה, 150 שכבות צבע, 100X150, 2018

https://www.yoeltordjmanart.com/

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.