מוצרי חלב: טוב או רע? שולמית בכר - דיאטנית קלינית


1 דקות קריאה
26 May
26May

אין אישה יהודייה שלא מחפשת מתכונים מוצלחים למוצרי חלב בימים האלו.

עוגות גבינה חמצמצות, בלינצ'ס ממולאים בגבינה מתוקה, סלטים עם גבינות מלוחות, סלמון ברוטב לבן, תפוחי אדמה טבולים בגבינה צהובה נמסה. 

כולן מחפשות את המתכון החדש, המיוחד, שישדרג את הסעודה החלבית או הקידוש החלבי.

חלב זה מצוין. טעים, מזין, ובריא. 

בריא? טוב, לא השמנת עם ה - 30 אחוזי שומן, אבל חלב כמות שהוא? זה וודאי בריא!

שלוש מנות חלב ביום, גורסת הפרסומת שמבטיחה לנו בריאות בשפע. 

באמת?

האמנם חלב בריא לכולם?

ביקשתי משולמית בכר, דיאטנית קלינית שתעשה לנו קצת סדר בנושא לכבוד "חג החלב". והנה מה שכתבה לנו שולמית:

"כבר שנים הפרסומים והכתבות שוטפים אותנו בידע אודות תרומת החלב החיונית לגוף שלנו.

מי יוזם את הפרסומים האלו?

מועצת החלב.

למה?

כי המטרה של מועצת החלב למכור כמה שיותר ולהגדיל את הרווח שלה. ככה העולם שלנו מתנהל: לשווק ולמכור כמה שיותר ולמקסם רווחים.

נו, ומה הבעיה?

אין באמת בעיה, אבל כל אחת מאיתנו צריכה לעצור ולשאול את עצמה, האם המטרה של היצרנים באמת תואמת את המטרה שלי?

כמו בכל נושא. 

לפני כל דבר שאני צורכת אני מבררת עם עצמי:

האם אני זקוקה למיקסר המיוחד הזה?

האם האוכל שאני קונה הוא מזין ובריא?

האם כדאי לקנות את נעלי הספורט הללו?

וכך הלאה.

'המקורונה' לדוגמה גרמה לנו לעצור ולהבין שאנחנו לא באמת צריכים כל כך הרבה כדי להתקיים או להיות בבריאות או בשמחה….

 

אז למה באמת אני צורכת חלב?

גם עכשיו, 

ערב שבועות,

זה זמן טוב לעצור ולשאול  - למה בעצם צריך לקנות ולצרוך מוצרי חלב, ואם לצרוך, האם בכמויות הגבוהות המומלצות?

כמו בכל דבר בחיים,

גם פה יש שמצדדים ויש שמתנגדים.

 

מהו חלב?

חלב הוא מזון, מזון נוזלי, אבל מזון לכל דבר.

חלב מורכב ממים, חלבונים ( קזאין ו whey ), סוכרים (לקטוז) ושומנים.

כמו כן, החלב מכיל מינרלים כמו סידן, זרחן, ומגנזיום.

ויטמינים מסיסים בשומן: ויטמין E ,A, וויטמינים מסיסים במים ממשפחת: ויטמיני B.

החלב הוא גם מקור לחלבון בעל זמינות ביולוגית גבוהה (ספיגה גבוהה של החלבון לטובת תפקוד הגוף).

בנוסף, מחקרים מראים שהחלב עוזר באיזון של לחץ דם, מונע עששת בשיניים אצל ילדים, ומזרז ירידה במשקל.

 

הקשר בין סידן לחלב

עיקר הפרסום של החלב ומוצריו הוא לגבי היתרונות שיש לו בזכות תכולת הסידן הגבוהה שחשובה למניעת אוסטיאופורוזיס (תהליך של בריחת סידן מהעצם בקצב מוגבר מה שהופך את העצם לפריכה ושבירה, בעיקר בקרב נשים).

ואכן, תכולת הסידן בחלב היא גבוהה.

כוס חלב מכילה 240 מ"ג סידן, כשההמלצה לנשים היא 1000-1200 מ"ג סידן ביום, לעומת מזונות אחרים בהם תכולת הסידן נמוכה ואז יש צורך בכמות גדולה על מנת לקבל אותה הכמות שיש בכוס חלב.

 

אכילה לעומת ספיגה...

אבל... העובדה שתכולת הסידן בחלב היא גבוהה, אינה מבטיחה בהכרח את ספיגת הסידן בגוף ובעיקר בעצמות.

אגב, העיקרון הזה נכון תמיד, לא בהכרח מה שמכניסים לפה מתפרק ומתעכל ונספג דרך המעיים לתאי הגוף.

מערכת העיכול היא מערכת פתוחה שדרכה עוברים מזונות שמתפרקים לרכיבים קטנים יותר, ועיקר הספיגה מתרחשת במעיים או שממשיכה החוצה ונפלטת מהמערכת.

 

הסידן והאוסטיאופורוזיס

מחקרים שעשו על נשים שצרכו או לא צרכו חלב הראו שמקרי האוסטיאופורוזיס ושברים, דווקא גבוהים יותר בקרב אוכלוסיות של נשים שצרכו מוצרי חלב (ארה"ב) לעומת מיעוט מקרים אצל נשים ממוצא אסיאתי שאינן צורכות מוצרי חלב.

מה יכולה להיות הסיבה?

ובכן, חלב הוא נוזל בסיסי שמכיל חלבון. על מנת לפרק את החלבון צריך סביבה חומצית, .לכן מופרשות הרבה חומצות. החומצות הללו מפירות את האיזון הבסיסי, והנכון לגוף, לכן הגוף מחפש מקור בסיסי על מנת לחזור לאיזון הטבעי שלו (PH בסיסי). את האטומים הבסיסים מקבל הגוף משאיבת ברזל מהדם וסידן מהעצמות.

אפשר לראות שבמקום שנקבל את הסידן שבחלב, תהליך פירוק ועיכול החלב למעשה שואב את הסידן מהעצמות.


 

סימני שאלה נוספים

ישנם מחקרים שמראים שהורמון 1IGF שמצוי בחלב מעודד גידול תאים סרטניים (ערמונית, סרטן נשים, ומלנומה).

חלבון טירמין עלול לגרום לכאבי ראש אצל אלו שרגישים לכך.

יש כאלו שרגישים ללקטוז שגורמת לכאבי בטן, גזים ונפיחות.

 

כמו בכל דבר, גם בנושא צריכת החלב חשוב למצוא את שביל הביניים האישי עבור כל אחת. 

כלומר, צריכה מתונה של מוצרי חלב יכולה להועיל ולשפר את הבריאות שלנו, אבל, חשוב מאד: אם יש רגישות ללקטוז/ לחלבוני החלב, ו/ או אם קיימות תופעות של דלקות/ פריחות בעור/ ליחה/ אלרגיות חוזרות ונשנות, שווה לעצור, לבדוק ולקבל החלטה מושכלת.

איך בודקים? נמנעים ממוצרי חלב במשך תקופה מוגדרת על מנת לנקות את המערכת ואולי לסלק את הרגישות, ואז או ניתן לחזור ולצרוך במידה.

חג שמח ובריא!

שולמית בכר - דיאטנית קלינית.

אימון להחלמה מבולימיה, ולחופש מאכילה רגשית.

shlo425@012.net.il I 054-539-6067

בניית אורח חיים בריא I  אימון אישי I  הרצאות, סדנאות, והדרכות



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.