פירות (לא) יבשים/ תמר כץ


1 דקות קריאה
18 Jan
18Jan

ט"ו בשבט הגיע חג לאילנות וכבר הסופרים, המכולות והירקן השכונתי, 

מציפים אותנו בשלל פירות יבשים ואגוזים, מכל הסוגים והמינים.

בכל שנה חוזרת השאלה, האם זה באמת בריא? ומה לבחור?

אז הנה, לכבוד ט"ו בשבט, כתבה על פירות יבשים שתלך איתנו כל השנה.

דלת המקרר אצלי בבית, 

מכילה ביצים במדף העליון ובשאר המדפים קופסאות שקופות עם כל מיני סוגים של פירות יבשים ואגוזים לנשנוש.

הילדים יודעים שאפשר לקחת חופשי בין הארוחות, טעים, בריא ומשביע.

לפני שאספר לך, מה יש לי שם, בואי נדבר קצת על... פירות יבשים.

פירות יבשים הם פירות שיובשו בעבר באופן טבעי בשמש למשך כמה שעות או כמה ימים. 

והיום באמצעות מיכון והוספת חומרים משמרים.

פירות יבשים נפוצים הם: צימוקים, תמרים ושזיפים.

ניתן לייבש גם פירות נוספים כמו תפוח, בננה, קיווי, מנגו, אננס, פפאיה, משמש, חמוציות ותות שדה.

לפירות יבשים, חיי מדף ארוכים, כך שהם עשויים להוות חלופה לפירות מחוץ לעונה.

בעבר, טרם היות אמצעי קירור, הייתה זו הדרך היחידה בה יהודי הגולה, יכלו לאכול מפרות ארץ ישראל בט"ו בשבט.

בתהליך הייבוש, הפירות מאבדים מים רבים ומצטמקים, תהליך הייבוש גורם לאובדן ויטמין C (שנמצא רק בפרי חי וטרי) ולעלייה בריכוז הסוכר. 

מה שהופך את הפרי לעתיר אנרגיה, אבל גם עתיר קלוריות...

לאורך זמן, הפירות משחימים ונעשים כהים. כדי לשמור את צבעם הבהיר, מעשירים אותם לפני הייבוש בגופרית דו חמצנית (E-220) שנאסרה לשימוש בארה"ב כחומר ריסוס לירקות ופירות טריים בשל סיכונים בריאותיים רבים. 

מומלץ מאוד להימנע ממנה, במיוחד לסובלים בדרכי הנשימה, אסתמה וברונכיט.

למרבה הצער, לחלק מהפירות היבשים, מוסיפים צבעי מאכל כדי שיראו טוב יותר. 

הצבעים הנפוצים הם טרטזין (E-102) וסנסט ילו (E-110), שני הצבעים הללו הם סטטים ומקורם בזפת ובפחם. הם עלולים לגרום, להיפראקטיביות ובעיות קשב. מיגרנות, כאבי ראש ובעיות עיכול.

לעומת זאת, בצד השני של המטבע, בפירות יבשים נמצאים בשפע סיבים תזונתיים, התורמים לתחושת שובע, מפעילים את המעיים וסופחים שומנים ופסולת החוצה. 

נוגדי החימצון הפועלים נגד הראדיקלים החופשיים שחודרים אל גופינו כתוצאה ממחלות, קרינה, מתח נפשי ועוד, גם מצויים בפירות היבשים.

אז לאכול, או לא לאכול?

אתחיל מזה שאגלה לך שיש עדיפות גבוהה לפירות יבשים אורגניים.

לא תמיד זה מתאים לנו לכיס ולא תמיד יש לנו חנות בריאות על הדרך, אבל עדיין, זה מומלץ. 

אם נביט בפרות האורגניים, נראה שהצבע שלהם שונה לחלוטין (אולי מושך פחות, תביני לבד למה…) מאלו הנמכרים בסופר ועל הטעם, אין מה לדבר...

ואם לא אורגני, אז לפחות ללא תוספת סוכר. הפרי מספיק מתוק גם בלי התוספת...

שימי לב שברשימת הרכיבים, לא מופיע סוכר ואם הפירות נמכרים בתפזורת או בדוכן, ללא פירוט מרכיבים, אל תקני פרות שניכרת עליהם שכבת סוכר חיצונית או שהצבע שלהם זוהר למרחוק!

אני אישית קונה תמרים, צימוקים, משמשים, שזיפים, מנגו ואננס (ללא תוספת סוכר) ונמנעת מכל השאר.


וכאן, אני חוזרת אל דלת המקרר-

מה עוד היא מכילה? 

אגוזי מלך, אגוזי פקאן, אגוזי ברזיל, שקדים, גרעיני חמנייה וגרעיני דלעת.

כולם. ללא יוצא מן הכלל, טבעיים. לא קלויים וללא תוספת מלח.

האגוזים והשקדים הם פצצות אנרגיה, מכילים פחמימה, שומן וחלבון, עשרות מינרלים חיוניים, 

ויטמינים מקבוצת B, ויטמין E, אשלגן, מגנזיום, אבץ, ברזל ונוגדי חימצון המזינים את כל תאי הגוף. 

הם מכילים גם אומגה 6 שהיא למעשה השומן החיוני לחילוף חומרים יעיל לעיכול תקין ולהפחתה ברמת הכולסטרול הרע.

בנוסף, תורמים האגוזים, לאיזון רמת הסוכר בדם ולשמירה על מערכת החיסון.

איזה אגוז אנחנו חייבות להחזיק במטבח? 

מה משמין יותר? ומה מכיל רכיבים תזונתיים חשובים יותר?

במקום הראשון נמצא דווקא השקד הטבעי. 

הוא מכיל הכי פחות שומן והכי הרבה חלבון. אחריו הקשיו ואגוז המלך. אחרונים הם הפקאן והברזיל.

חשוב לדעת שמותר לאכול, רק 2 אגוזי ברזיל ביום. הם מכילים מינרל בשם סלניום, אשר בכמות גבוהה, עלול לגרום להרעלה.

למה לא לקלות את האגוזים והשקדים? 

פשוט מאוד. השמן שנמצא בהם הוא שמן חד בלתי רווי, המשובח ביותר. 

החימום הורס אותו והופך אותו למחומצן, במילים אחרות - מזיק. לא חבל?

והמלח? מלח מעלה לחץ דם וגורם לגוף לאגור נוזלים. אז מעט מלח בסלט זה בסדר, אבל בשקדים ובאגוזים הקלויים הקנויים, שמים המון המון מלח!

אז מה יהיה על השולחן שלנו בט"ו בשבט?

דבר ראשון פרות טריים: אננס, תותים, תפוזים פרוסים, קיווי, אפרסמון, פומלה קלופה וכמובן משבעת המינים:

ארץ חיטה – שלווה של בי אנד די

ושעורה - בקבוק קטן של בירה

גפן - מיץ ענבים, צימוקים וענבים, 

תאנה - לא אוכלת, בגלל התולעים. בילדותי, זה היה הפרי היבש האהוב.

רימון- לא חידוש גדול, אוכלת כל יום:)

זית- יש במקרר

תמר- מג'הול טעים ועסיסי


ט"ו בשבט שמח!

תמר

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.