שנרבה זכויות ו... בריאות כרימון/ תמר כץ


1 דקות קריאה
31 Aug
31Aug

שנה חדשה בפתח… ואני מכינה עצמי לקראתה בתפילה שתהיה שנה שלווה.

המקום השליו הזה, לו אני מייחלת, מוצא את ביטויו בעונה זו בפרי הרימון, אשר נערם לו באצילות אופיינית על גבי 

דוכני הירקנים. 

לפרי מקסים זה, שרבות נכתב ועוד ייכתב עליו, שמור מקום מיוחד אצלי בלב, כפרי המייצג יופי, מורכבות, מלאות, 

עוצמה, חיות, יצירתיות ובעיקר – מלכות. 

הכתר שלראשו לא מותיר מקום לספק – מדובר כאן בבעל זכות קיום טבעית ובלתי מעורערת.


ביהדות, הרימון מסמל חכמה ושפע. בספרים קדמוניים (מובא בחת"ם סופר ובמלבי"ם) נמצא כי מספר גרגרי הרימון 

הוא: 613, כמספרן של תרי"ג מצוות התורה וכמספרם של איברי וגידי הגוף. 

בשל תכונות אלה מככב הרימון בסעודת ראש השנה ומייצג את הזכויות הרבות להן אנו שואפות בפתחה של השנה 

החדשה!


פרי הרימון מופיע לא מעט כאלמנט קישוט אצילי; בשיר השירים: "כפלח הרימון רקתך מבעד לצמתך", וכן הוא 

משובץ אחר כבוד בארכיטקטורה היהודית הקדומה – 

על עמודי בית המקדש, בבתי כנסת, בפסיפסים עתיקים ואפילו על המעיל של בגדי הכהן הגדול!


מעבר להיותו מלך, שימש הרימון, על כל חלקיו, לריפוי ולהזנה. 

כיום מאשרים זאת גם מחקרים רפואיים מודרניים, בהם נמצא כי הרימון משפר את תפקודי הלב וכלי הדם. 

על פי המחקרים צריכה יומיומית של גרגירי הרימון או המיץ שלו יעילה להפחתת רמות הכולסטרול "הרע" בדם, 

תורמת להפחתת רמות לחץ הדם, לשיפור זרימת הדם ללב, ואפילו לנסיגה של טרשת העורקים! 

כמו כן, יכול הרימון להגן מפני התקפי לב, אירועים מוחיים, מחלות קיבה וכבד, להקל על בעיות עיכול ולשמש כאנטי 

אקסידנט מצוין! 

הרימון מכיל ריכוז גבוה של מרכיבים הקרויים פוליפנוליים, המעניקים למיץ הרימון תכונות של נוגד חמצון רב עוצמה 

(יותר מיין אדום ותה ירוק!). 


לפיגמנט האדום – האנתוציאנין, סגולות נוגדות חמצון ונוגדות דלקת. יחד הם תורמים, בשילוב עם רכיבים אחרים 

ברימון כמו הטנינים, להאטת תהליכי הזדקנות. 

הרימון האדום הוא מקור מצוין לברזל ומומלץ לטיפול באנמיה. גם הרפואה הסינית רואה בו, בשל צבעו, פרי המחזק 

את הדם. 

על מנת ליהנות מן ההשפעות המיטיבות של הרימון, מומלץ לאכול באופן יומיומי חצי כוס גרגירי רימון או לשתות חצי 

כוס מיץ. 

מרבית הרכיבים הבריאים (נוגדי החמצון) של הרימון נמצאים דווקא באזור הקליפה, ולכן עדיף לדעת רבים לסחוט 

את הרימון, ולשתות אותו כמיץ במקום לאכול את הגרגרים, משום שבתהליך הסחיטה משתחררים אותם רכיבים 

מהקליפה, וניתן ליהנות מהם בריכוז גבוה הרבה יותר.

מיץ רימונים יכול גם להזיק. יש בו ריכוז גבוה של חומצה אוקסלית, ולכן נשים הסובלות מבעיות של אבנים בכליות 

צריכות להמעיט בשתייתו. 

לנשים הסובלות מעצירות כרונית או מבעיות במערכת העיכול (דלקות, פוליפים, חסימת מעיים), מומלץ להפחית 

בצריכת רימון, ובכל מקרה להיוועץ בדיאטנית או ברופא.


פרי הרימון מבשיל בין ספטמבר לדצמבר (איזור חגי תשרי והלאה). מדוע דווקא אז? 

הבורא ברחמיו רצה לחזק את מערכת החיסון שלנו לקראת החורף הקרב ובא עם שלל מחלותיו... שפעת, אנגינה, 

דלקות אף, אוזן וגרון ולכן הקדים רפואה למכה, בצורת הרימון - תרופה לכל דבר! 


מכיוון שלרימון חיי מדף ארוכים במיוחד, יש השומרים אותו אף יותר מחודש ימים ללא קירור. 

ניתן להקפיא גרגרי רימונים לתקופה של 4 חודשים לפחות וכך ליהנות מתכונותיו התזונתיות והבריאותיות לאורך זמן 

רב יותר. 

כדאי לקנות כמות גדולה של רימונים בעונה ולשמור אותם בקירור וכך ליהנות מיתרונות הרימון גם לאחר שתמה 

עונתו! 

יופיו המרשים, צבעו העז, ערכיו התזונתיים הגבוהים וגידולו הקל והנוח יחסית של הרימון גרמו להפיכתו, בשנים 

האחרונות, מפרי אקזוטי לפרי מוכר יותר ויותר. 

בתוך שנים אחדות הפך הרימון למלך השולחן של שפים ובשלני גורמה ברחבי העולם.

מציעה לכן לשלב אותו בהנאה, במתכוני החג - דגים, סלטים חיים וקינוח! 

והכי חשוב - להכניס אותו לתפריט היומי שלכן!                                   


מאחלת לכן שנה טובה ומבורכת!                                               

תמר


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.