2 דקות קריאה
22 Jan
22Jan

חורף. בחוץ 8/ 13/ 5 מעלות - תלוי מאיפה אתן קוראות את הפוסט, ובפנים 40 מעלות חום: יושבים ביחד על השטיח או רובצים על הספה הגדולה והמפנקת, שומעים את לאה פריד ושרה קיסנר (גם אתן מחפשות לילדים את הדיסקים שאתן גדלתן עליהם?), ואוכלים עוגיות ביתיות...

טוב, לא תמיד הכל כל כך פסטורלי, אבל החורף גורם לנו להתכנס, להיות ביחד, ולהרוויח עוד שעות איכות של אמא - ילדים.

כדי להעצים את הביחד, ולהפוך את שעות האיכות למהנות ויצירתיות יותר, ביקשתי רעיונות משיינדי לוריא. 

שיינדי מומחית לכל מה שקשור לעולם הבמה, ההפקה, והשירה, היא מכינה ערכות למורות דרמה ומחול, מפיקה הופעות, הימנונים ועוד. היא ציידה אותנו בתרגילי דרמה משמחים לעשות עם הילדים לאחר צהריים פורה יותר.

התרגילים מעולים גם כהפעלה לימי הולדת (ולהחליף את המשחקים הנצחיים של: מי אוכלת את התפוח/ לובשת את החולצה/ עוטפת בנייר טואלט הכי מהר...) וכמובן למורות ולגננות שצריכות גיוון לפעמים.

אחת, שתיים, שלוש, אקשן....


פנטומימה:

את בוחרת ילד שיש לו רעיון לסיפור קצר, ומבקשת ממנו לספר את הסיפור בפנטומימה -  בתנועות ובהבעות בלבד. 

מי מנחש מה הסיפור? 

מה הרווחנו? פיתוח כושר ההבעות והדמויות.


מאלתרים...

בוחרים סיפור מוכר, או מספרים סיפור חדש, את מדליקה מנגינה ברקע והילדים מציגים את הסיפור באופן מיידי. 

אפשרות נוספת: אחד הילדים מספר מקרה אמיתי שקרה לו וכולם מציגים אותו יחד.

מה הרווחנו? פיתוח היכולת להיכנס לנעליים של מישהו אחר, ופיתוח הדמיון והיצירתיות.


ג'יבריש!

את בוחרת שני ילדים - אחד חושב על משפטים שהוא רוצה לומר לדמות כלשהי (אמא, חבר, שכן) ואומר אותן בשפת הג'יבריש – בשטויות. השני צריך להבין, לחשוב על תשובה, ולהמשיך את השיחה גם כן בג'יבריש. בסוף כל ילד משתף מה הוא התכוון וחשב.

מה הרווחנו? יכולת זיהוי תוכן של משפט לפי הטון בלבד וללא מילים.


התרגיל הבא ממש שעשע אותי:

למה המורה בוכה?

כל ילד חושב על דמות שנתקל בה במשך היום, וצריך להציג שתי פעולות רצופות שעשתה הדמות, לדוג': מורה – כתבה על הלוח והתיישבה, קופאית – עשתה חשבון והחזירה עודף... ואז להציג את שתי הפעולות הרצופות בצורה שלא קשורה לדמות בעליל.

לדוג': בעצב/ תוך כדי צחוק/ בריקוד/ בכעס/ בהתרגשות/ בלחץ/ בתחנונים ועוד...

אין ספק שהיצירתיות כאן חוגגת!


ללכת על זה...

את הולכת מול הילדים ומדגימה צורות הליכה שונות כאילו את הולכת על משטחים שונים:

  • על מדרכה חמה מאוד
  • על סלעים
  • על חול
  • מקפצת בין שלוליות וכו'

כשאת מגיעה לקצה החדר את שואלת את הילדים על מה הלכת? היה לך נעים או לא? ומבקשת מהם לחשוב על צורות הליכה נוספות ולהתנסות בהן כל אחד בתורו או כולם יחד.

מה הרווחנו? פיתוח הדמיון והיצירתיות, היכולת להיכנס לסיטואציה.

לגיל הקטן:

האיברים שלי מדברים:

את מתארת לילדים שהאיברים מדברים, ומלמדת אותם על תנועות גוף פשוטות ומוכרות תוך כדי:

אף – אני מריחה משהו טעים

אף – אני מריחה משהו מקולקל/ חמוץ

עיניים – אנחנו שמחות

עיניים – אנחנו עצובות

כתפיים – אנחנו לא יודעות!

ידיים – עצור!

רגליים – אנחנו ממתינות

ידיים – אנחנו אוהבות אותך!

מה הרווחנו? למדנו על האיברים, פיתחנו את כושר ההצגה.


ולפעמים ההצגה נגמרת...


לפרטים נוספים שיינדי לוריא: dramss100@gmail.com 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.