1 דקות קריאה
21 Apr
21Apr

ל"ג בעומר הוא יום גדול וקדוש, כיוון שקטנתי מכדי לכתוב על דברים העומדים ברומו של יום, אסתפק בכמה רעיונות שיעזרו לכם להעביר את יום החופשה עם הילדים בבריאות והנאה.

את הקרטושקס נעזוב הפעם לטובת ארוחה דרוזית - גלילית חביבה שתוכלו להכין בחיק הטבע או המרפסת.

הטאבון המקורי הינו תנור הבנוי מחימר או מאבן, בעל חלל מובנה המיועד להכנסת עצים. כיום ישנם טאבוני מתכת או כאלה ניידים שעובדים על חשמל או גז.

סאג' – התחליף הנייד והפשוט לטאבון. הסאג' הינה כיפת מתכת שממקמים אותה מעל המדורה. בונים גדר קטנה מכמה לבנים סביב המדורה ועל הגדר ממקמים את הסאג'. כיפת המתכת מתחממת מהאש, מניחים עליה את הפיתות ומהר מאוד הופכים לצד השני. מתקבלות פיתות טעימות ודקיקות. 

סאג' ניתן להשיג בשווקים גדולים ואותנטיים במחיר של כמה עשרות שקלים, בהתאם לגודל הכיפה. בהנחה שרובכם לא מחזיקים במחסן סאג' זמין לאפיה בחיק הטבע תוכלו לעשות שימוש בכל ווק פשוט שיש שלכם במגירת הסירים. הדליקו להבה בינונית על הכיריים והניחו את הווק הפוך מעליה. זהירות! לא מומלץ לווק עם ידיות עץ!

בצק לפיתות דרוזיות ניתן להכין גם בתנאי שדה:

מערבבים 1/2 ק"ג קמח עם 1/2 כפית מלח, 2 כפות שמן ובין כוס ורבע לכוס וחצי מים. 

הבצק צריך לצאת יבש יחסית, לא דביק. לשים אותו כמה דקות כדי להגיע למרקם של בצק נעים לעבודה.

מחלקים את הבצק לכדורים ונותנים לכל ילד לעצב אותו לצורת פיתה דקיקה

מניחים בזהירות את הפיתה על המתכת הלוהטת וכשצד אחד מוכן הופכים לצד שני. 

אם אתם מעוניינים להכין פיתות בבית ולקחת אותן לטיול עטפו אותן היטב כדי שלא תתייבשנה.



מנה: לאבנה.
אם כבר אנחנו בעניין של הדרוזים והגליל, כדאי לכם להכיר את גבינת הדגל שלהם: הלאבנה. 

הלאבנה היא גבינת יוגורט רכה ונימוחה בטעם עדין ומעט חמצמץ. מכינים אותה מיוגורט ויוצרים ממנה כדורים לבנבנים מקסימים. אפשר למצוא אותה במדפי המקררים שבמרכולים טבעית או עם תוספות.

מאז הפעם הראשונה שהכנתי אותה היא הפכה להיות מרכיב עיקרי בארוחת הערב שלנו לצד הטחינה והסלט. אין מה להשוות את הלאבנה הקנויה לזו שתכינו בבית. (הביתית לוקחת, אלא מה?) תהליך ההכנה כל כך פשוט והמשחק עם התוספות – מרתק.


החומרים להכנת כ- 200 גרם גבינת לאבנה:

500 גרם יוגורט - לפחות 3% ומומלץ 4.5%.

חצי כפית מלח

בד חיתול או בד גבינה

מסננת (לא מדי קטנה, של אטריות למשל)

קערה

אופן ההכנה:

הניחו את המסננת על גבי הקערה. פרסו את החיתול על המסננת. מיזגו את היוגורט על בד החיתול הוסיפו את המלח וערבבו קלות. זהו. 

כסו מעל היוגורט עם שאריות בד החיתול (למניעת טעימות של מעופפים). הניחו על השיש למשך לילה. ככל שתשאירו את הגבינה לעמוד יותר היא תצא מוצקה יותר. מי שמעדיף את הגבינה שלו במצבה הטבעי, בלי תוספות, נשאר לו רק להעביר את הגבינה לקופסא ולאחסן במקרר. 

מבחינתי הכיף הגדול מתחיל עכשיו.

שמנו קלות את הידיים בשמן זית והכינו מהגבינה כדורים בגודל כדור פינג פונג. הניחו את הכדורים בתוך קופסא בעלת מכסה הרמטי. את התיבול מבססים על שמן זית איכותי ולו מוסיפים ככל העולה על רוחכם.

הנה כמה הצעות מוצלחות במיוחד:

שום ועגבניות מיובשות – לכל 200 גרם גבינה כתשו 3-5 שיני שום. השרו כ- 4-5 עגבניות מיובשות במים רותחים לכמה דקות, סננו וקצצו את העגבניות והוסיפו אותם לשמן. פזרו מלח גס, ערבבו וצקו הכל על כדורי הלאבנה.

שמיר ונענע – קצצו היטב שמיר טרי וכמה עלי נענע, פזרו מעט מלח גס, ערבבו עם שמן זית וצקו על כדורי הגבינה.

מלח, פפריקה וזעתר - ערבבו מלח גס וכמויות נכבדות של פפריקה וזעתר עם השמן וצקו על הגבינה.

עגבניות טריות וזיתים - קצצו דק עגבניה בשלה מאוד. הוסיפו זיתים קצוצים, מלח גס, שפריץ של מיץ לימון, ערבבו עם השמן וצקו על הכדורים.

הגבינה נשמרת במקרר כמה ימים, תלוי בסוג התוספות.



טיפים:
* ברשתות המזון הגדולות מצאתי גלון יוגורט 4.5% , המכיל 3 ליטר ומחירו כ- 25 ₪. בחשבון גס, קופסה של 200 גרם לאבנה ביתית תעלה 8-10 שקלים (תלוי במחיר שמן הזית ובתוספות), קופסה זהה עולה בחנות כמעט כפול. 

* כדי לנצל כמה שיותר מהגבינה מומלץ להניח את היוגורט על פני שטח קטן ככל האפשר של החיתול. יוגורט שמרוח על שטח גדול מהחיתול מתגבש לגבינה אך קשה להסיר אותו מהבד.

* את מי הגבינה שנאגרו לא זורקים. יש בהם הרבה סידן. שותים אותם או משתמשים בהם כבסיס למרקים חלביים. אפשר לשלב אותם במאפים חלביים והם ישביחו מאוד את הבצק.

* במקום ללכלך מסננת וקערה אפשר לקשור את בד החיתול על הברז או על מייבש הכלים ולתת למים לטפטף ישירות לכיור אך אז נאבד אותם.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.