1 דקות קריאה
12 Jul
12Jul

שלום חוי,

אשמח לקבל מתכונים לדגים שהם לא סלמון/מושט/בקלה. יהיה מעולה אם המנות יהיו טובות לא רק לתשעת הימים אלא גם לחופש הגדול ולקיץ בכלל.

רחל


שלום רחל,

מה שאת מבקשת זה בעצם מתכונים עם טונה 😊.

טונה טריה היא חומר גלם נהדר. וכשאני אומרת טונה טריה אני לא מתכוונת דווקא טריה שלא עברה הקפאה, אלא לטונה שנמכרת בפרוסות קפואות ולא בקופסת שימורים.

מעבר לכך שמדובר בדג בריא מאוד המכיל כמות גדולה של חומצת שומן אומגה 3, הוא דג ידידותי למשתמש שמגיע בנתחים נקיים ללא עצמות וללא עור כשהוא מוכן לשימוש.

טונה טריה מזכירה קצת בצורת השימוש שלה חזה עוף.

הטעם שלה די נייטרלי והיא מוכנה לקבל ולהתחבר עם כל טעם שתרצו.
הדבר היחיד שצריך לשים לב אליו כשקונים טונה טריה, היא איכות הדג.
הפרמטר הראשוני הוא כמו תמיד המחיר. טונה שהמחיר שלה זול מדי כבר מחשידה.

בנוסף, טונה צריכה להיות לבנה או אדומה. לטונה בצבע חום יש טעם חזק, אופייני ודומיננטי שלא כולם אוהבים.

המתכון הבא הוא מאפים פריכים ממולאים בסלט טונה אדמדם ופיקנטי.

את הבצק הפריך הרב שימושי מכינים ב - 10 שניות במעבד מזון והוא מזין ומשביע הודות לכמות הגדולה יחסית של השיבולת שועל שבתוכו.

המילוי, שהוא בעצם סוג של סלט טונה יכול לשמש גם כתוספת חלבון-ירק ליד מנת פחמימה, כסלט חם/קר או אפילו כמילוי לסנדביץ' ו/או בתוך פיתה.

אצלנו המאפים האלו התחסלו במהירות הבזק אפילו שהכנתי כמות גדולה יחסית, אז קחו בחשבון... מבחינה תזונתית המאפה הזה מכיל גם חלבון מהטונה, גם פחמימה מלאה מהבצק העשיר בשיבולת שועל, וגם קצת ירקות כך שהכי מומלץ להגיש את המאפים עם סלט גדול ליד.

הערה 1: המילוי מכיל פטריות. בדרך כלל עדיף כמובן להשתמש בפטריות טריות אבל הפעם אפשר גם מקופסת שימורים.

הערה 2: הבעיה הגדולה של הטונה הוא כמות הכספית הגבוהה שבו. כיון שהטונה הוא דג גדול שניזון מהרבה דגיגונים קטנים הרי שכמות הכספית שבו היא גבוהה יחסית. כל האוכלוסיה צריכה להיזהר מצריכה גבוהה של כספית אבל ילדים קטנים ונשים במצבים מיוחדים – עליהם להיזהר בכפליים, לא יותר משתי מנות טונה לשבוע.

הערה 3. בקשו ממוכר הדגים לפרוס לכם את הטונה לפרוסות הכי דקות שהוא מסוגל ולא יותר מעובי של 1 ס"מ.

פרוסות טונה דקות יהיו נפלאות בצורת שניצלים אפויים, הן יכולות לשמש במקום בשר בבולנוז, במוקפץ עם ירקות או סתם בתור סטייק עם תבלינים על מחבת פסים. בכל מקרה, בדומה לחזה עוף, חשוב לא לבשל את הטונה יותר מדי כדי שלא תתייבש. ברגע שהיא מלבינה נותנים לה עוד דקה על האש וזהו. מוכן.


מאפים פריכים ממולאים בסלט טונה ביתי

החומרים לבצק הפריך (רב שימושי):
1.5 כוסות שיבולת שועל
2 כוסות קמח כוסמין או קמח חיטה מלא
1 כוס קמח לבן
1.5 שקיות אבקת אפיה
1.5 כפיות מלח
1.5 כפיות סוכר
1.5 כפות חומץ
3/4 כוס שמן
3/4 כוס מים רותחים


החומרים למילוי:
500 גרם טונה טריה (אפשר טריה קפואה ומופשרת)
2 בצלים גדולים
2 פלפלים אדומים
סלסילת פטריות שמפיניון או קופסת שימורים מסוננת.
חופן פטרוזיליה טריה או מעט פטרוזיליה מיובשת
6-7 שיני שום
1/2 פלפל חריף קצוץ או כפית צילי יבש גרוס
מעט שמן זית
מלח, טוסקנה, חוויג', פפריקה מתוקה מעט פפריקה מעושנת


אופן ההכנה:
מכינים את הבצק: מניחים במעבד מזון את השיבולת שועל וטוחנים עד לקבלת קמח דק. מוסיפים את שאר החומרים היבשים ומפעילים לכמה שניות. מוסיפים את החומץ, השמן והמים הרותחים ומפעילים עד לקבלת בצק נעים. מניילנים ומעבירים למקרר לחצי שעה.


מכינים את המילוי: קוצצים דק את הבצל (אפשר במעבד מזון) ומזהיבים בשמן זית. מוסיפים פלפלים אדומים קצוצים דק (מעבד מזון) וממשיכים להזהיב. מערבבים מדי פעם.

קוצצים את פרוסות הטונה לחתיכות קטנות בערך בגודל של 0.5 ס"מ. מוסיפים למחבת ומערבבים. עובדים על אש בינונית. מוסיפים שום קצוץ, פטרוזיליה קצוצה, פטריות חתוכות, מלח ותבלינים ומערבבים. מבשלים במשך כ - 10 דקות ומערבבים מדי פעם. טועמים ומתקנים תיבול, התיבול צריך להיות חזק ומעט חריף. מורידים מהאש.

מגלגלים: מחממים תנור לחום של 190 מעלות עדיף טורבו. מרדדים מחצית מכמות הבצק על ניר אפיה. הבצק צריך להיות בעובי של 1 מ"מ. מניחים 3-4 כפות גדושות לאורך הבצק, מגלגלים לגלילה, חותכים את עודפי הבצק ומניחים על תבנית מרופדת בנייר אפיה. מכינים כך את כל הבצק. חותכים את הגלילות שבתבנית למנות – חותכים לא עד הסוף – ואופים במשך כ- 25 דקות או עד שהמאפים מזהיבים וכמעט משחימים.



קציצות טונה "בשריות"
אני בטוחה שיש לכם המון מתכונים לקציצות טונה, אבל אלה שונות.
יש להן טעם, מרקם, צבע ומראה ממש כמו לקציצות בשר! כשהגשתי אותן בפעם הראשונה היה אחד שאפילו רטן "אוף, אמא למה גם היום בשרי?" : )
הסוד טמון באגוזי מלך שהוספתי לעיסה ושהעניקו לה גם טעם עשיר, גם מרקם לעיס שאופייני לקציצות בשר וכמובן שפע של מרכיבים בריאים כמו שרק אגוזי מלך יכולים.

את הקציצות אפשר לטגן במעט שמן או לאפות בתנור בחום גבוה. שתי האופציות מעולות אבל המראה והטעם הבשרי מתקבל, לצערי, דווקא בטיגון. אבל לא נורא. משתמשים במחבת נון סטיק טובה, ומוסיפה לה ממש מעט שמן. 2-3 כפות יספיקו, ובכל מקרה, כיון שמדובר בטונה משימורים שהיא בעצם כבר מבושלת מספיק זמן טיגון קצר יחסית, מה ששומר על השמן מלהגיע לטמפרטורות גבוהות מדי.

חשוב לשים לב לרמת הטחינה של האגוזים. אנחנו רוצים אותם לא ממש טחונים דק אבל גם לא מדי גדולים. משהו כמו פירורי לחם מוזהבים, או פנקו.

החומרים:

3 קופסאות טונה במים
1/2 כוס אגוזי מלך גרוסים לפירורים גסים
6 ביצים
1 גזר בינוני
3 שיני שום
1 בצל בינוני
1/4 כוס פטרוזיליה
1/3 כוס פירורי לחם
מלח
פלפל שחור
3 כפות שמן זית

אופן ההכנה:

אם יש לכם אגוזים גרוסים מוכנים המשיכו מיד לשלב הבא. אם לא, טחנו אותם כעת כשמעבד המזון עדיין יבש והעבירו לצלחת בצד.

מניחים במעבד מזון מצויד בסכין המתכת את השום, הבצל, הגזר, השמן זית והביצים וטוחנים לעיסה אחידה. מוסיפים את הפטרוזיליה וטוחנים שוב כמה שניות עד שהיא קצוצה.

מסננים היטב את הטונה ומעבירים לקערה. מוסיפים לקערה את תוכן מעבד המזון. מוסיפים גם אגוזים, פירורי לחם, מלח ופלפל שחור ומערבבים בעזרת כף.

מחממים מעט שמן במחבת נון- סטיק, יוצרים מהעיסה כ- 15 קציצות שמנמנות ומטגנים על אש בינונית כמה דקות כל צד עד להשחמה יפה.


 


ועוד כמה הצעות על הדרך...

*סלט טונה וגרגירי חומוס - מניחים בקערה: גרגירי חומוס מבושל (או מקופסה, או מהקפאה), מוסיפים טונה משימורים, גמבה חמוצה קצוצה, בצל ירוק קצוץ ומתבלים בחומץ, שמן זית , מלח ופלפל שחור.

* סלט טונה ואבוקדו – מניחים בקערה: טונה, קוביות אבוקדו, קוביות ביצה קשה. מתבלים ב: מעט מיונז, טיפה חרדל, מעט מיץ לימון, מלח ופלפל שחור.
* סלט טונה קלאסי – מניחים במעבד מזון או בקופסא המתאימה לבלנדר מקל: טונה, מלפפון חמוץ, חתיכה קטנה של בצל חי, ביצה קשה, מיונז, חרדל, מלח ופלפל. טחנו את כל המרכיבים עד לקבלת ממרח חלק.
*קציצות טונה - טחנו במעבד מזון: טונה, גזר, בצל חי, הרבה שום, וביצים. הוסיפו פירורי לחם או שיבולת שועל לפי הצורך. תבלו במלח פלפל שחור, פפריקה וחוויג' תימני. טגנו קציצו במעט שמן או אפו בתנור חם מאוד. מדובר במשהו נחטף, רק הקפידו לתבל היטב.
*תבשיל טונה וירקות – קוצצים בצל ומאדים במחבת גדולה עם מעט שמן. מוסיפים לקט ירקות קפואים או משתמשים בירקות חיים. מוסיפים למחבת מים ורסק עגבניות ומבשלים כמה דקות עד שהירקות רכים אך עדיין מעט פריכים. מתבלים במלח, פלפל שחור ושום כתוש. מוסיפים טונה, מבשלים עוד כרבע שעה.
*שניצל טונה – משתמשים בפרוסות טונה הכי דקיקות שאפשר. טורפים בצלחת עמוקה ביצה, חרדל ואפשר גם מעט אבקת מרק עוף או בצל. בוזקים על פרוסות הטונה מלח ופלפל שחור. מחממים מחבת עם שמן, טובלים כל פרוסת טונה בביצה, ואח"כ בפירורי לחם. מטגנים עד להזהבה נאה מכל צד.



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.