1 דקות קריאה
08 Jun
08Jun

כשהייתי ילדה, כל יום רביעי, בחזור מבית הספר, הדרך הייתה קצרה יותר.

ידעתי שבתיבת הדואר מחכה לי עיתון זרקור טרי ורענן.

היו לנו עוד עיתונים בבית, אבל לזרקור הייתה פינה חמה בלב יותר מכולם.

עם שפע של מדורים מגוונים ויצירתיים, על זמניים, כותבים וכותבות מעולים שרבים מהם נולדו וצמחו מעל דפי העיתון, ושילוב של "חדש, ישן, ומעורר עניין"... זרקור זכה בקלות במקום הראשון, ובלי ספק, הקומיקס בגב העיתון, היה אחת הסיבות הטובות לזכיה הזו.

בימים ש'קומיקס' עוד לא הייתה מילה שיצאה מפרופורציה, הקומיקס הרענן (או ליתר דיוק: 'סיפור מצויר', כמו שכינו אותו אז) בגב העיתון, היה הדבר הראשון שקוראים כמובן.

אישית קראתי זרקור בקו התפר שבין הסיפורים של רחמים לרות בייפוס, אבל מכיון שכל כרכי זרקור היו שמורים אצלינו בבית, ידעתי לצטט את הקומיקסים שלו בעל פה.

הדמויות קפצו מתוכן: סוכן השב”כ החרדי יצחק בזק, ג’וני ממשולש ברמודה, אריה מטירת רפאים, אלכסנדר המתייוון, דוקטור אזולה הצרפתי, אדא הקראי ועוד.

כולן מקוריות, שונות, מלאות בהשראה, כולן לקחו אותי למקומות רחוקים ומסקרנים.

השנה כל אלו יצאו מתוך דפי הספרים וקמו לתחיה, ב"יפה נוף" החליטו להוציא רבים מסיפורי הגב של רחמים, כשהם ארוזים וכרוכים בצורה מושכת לילדי תשפ"א (ולהורים שלהם, שלא מתאפקים מלהציץ…).

ביקשתי מתמי הירשוביץ מהוצאת "יפה נוף" שאחראית על כל הטוב הזה, שתספר לנו על ההוצאה החדשה של הנוסטלגיה המשובחת הזאת.

זרקור אל העבר.


סריקה של אלפי עמודים

איך עלה הרעיון?

"הרעיון שלנו הוא להנגיש לדור הצעיר נוסטלגיה איכותית במיטבה. כמה מעובדי המשרד שלנו קראו באופן קבוע את מדורי זרקור, אבא של המו"ל הרב אביגדור פוזן זצ"ל כתב שם מדורים בקביעות במשך שנים, לדוגמה: 'ככל אשר שאלת', 'באיזו מידה', 'סיפורי עלילותיו של חיים' וכו' (הזדהה בתור פ. אביגדור). כך שכולם פה מאד מכירים ומחוברים.

מידי שנה לקראת שבוע הספר, ובעצם אפשר לומר לאורך כל השנה, אנחנו חושבים איזה ספרים עם ערך מוסף אפשר לתת לקוראים, מה יכול לעניין, איזה ספרים כבר לא רואים בשוק ואפשר להוציא שוב. השנה עלה שוב הרעיון של להוציא ספרים שלא היו מעולם כספר אלא רק כמדור בעיתון.

המטרה שלנו זה לייצר ספרים משובחים באמת שנותנים קריאה איכותית, ומאד ריגש אותנו הרעיון שסיפורים שההורים קראו בתור ילדים, הם יוכלו להגיש אותם לילדים שלהם כספר. אמנם יש הורים שנותנים לילדים שלהם כרכי זרקור... אבל זה מסורבל ולא נח".

מסכימה איתך, משום מה זרקור הוא בין העיתונים שהכי נשמרים בבתים. מכירה הרבה משפחות ששמרו כרכי זרקור, בדרך כלל עד שהם התחילו להתמלא בעש...

"ואז זורקים את הכל... לכן רצינו להנגיש את זה בצורה נוחה, בתור ספר".

איך הייתה ההפקה של הספרים עצמם? זה עושה רושם של עבודה די פשוטה.

"פשוטה? העבודה היתה עצומה! לסרוק את דפי העיתון, לעצב אותם מחדש, לעבור על הקווים שהטשטשו עם השנים, זה לא כמו היום שכל דבר שמור על המחשב, לא היה שום קובץ! היינו צריכים לעמד את הספרים, לעבור על כל הסיפורים, לראות מה רלוונטי והאם יש טעויות במקור. חשבנו על קונספט לעטיפות המון זמן, ואז החלטנו לצבוע את הציורים המקוריים בשביל העטיפות, ייצרנו מלל גב ולוגו בקיצור... השקעה עצומה באמת בשביל תוצר שווה וזול מאד, היה לנו חשוב להנגיש לציבור הרחב, והספרים נמכרים במחיר של 10 ש"ח לספר (!). האמת שכבר לפני ארבע שנים רצינו להוציא מחדש את הקומיקסים של זרקור, יצרנו קשר עם מערכת זרקור ועם רחמים בעצמו, והוא הביא לנו חומר אותנטי בגזרי נייר. זאת הייתה השקעה לא פרופורציונלית לסדר מזה ספרים של ממש, וירדנו מהרעיון. וכל שנה תכננו שכשיהיה זמן נשקיע בזה. והשנה, משמיים, מתקשר אלינו מישהו, ומספר לנו שהוא קנה מרחמים את הסיפורים, והוא עובד על עימוד בעצמו וזה היה הפוש מבחינתנו לצאת לדרך".

נוסטלגיה, מעוף, יצירתיות

כל הסיפורים של רחמים מופיעים שם?

"זה לא כל הסיפורים אלא חלקם. חלקם יצאו לקראת שבוע הספר בשנה הבאה בעזרת ה' כמו משולש ברמודה הבלתי נשכח…"

באמת רציתי לשאול על משולש ברמודה… ראיתי שהוא נפקד...

"הוצאנו בינתיים עשרים כרכים, בהמשך נוציא את השאר".

איך הגיב רחמים, או יותר נכון לקרוא לו הרב בן דוד, תלמיד חכם גדול.

"רחמים עצמו מאד התרגש מהרעיון".

למה את חושבת שהסיפורים האלו כל כך מיוחדים?

"המיוחד בסיפורים האלו מעבר לנוסטלגיה שהם מעניקים לכל ההורים, זה קומיקסים מלאי איכות, הראשונים שיצאו בציבור, בדור שבו קומיקס עוד היה משהו בלתי מוכר בנוף, יש בהם מעוף אדיר, הם נוגעים בתקופות שונות, בדמויות מגוונות, הרבה מהם מעלים על הבמה פרקים חשובים מאד בהיסטוריה היהודית, בד בבד עם מתח שהוא התשתית לסיפור שילדים אוהבים, דרמה, והכל עם ציורים מעולים ותווי חותם מאד ברורים".

איך התגובות בינתיים?

"התגובות בינתיים מרגשות מאד מאד, ההורים ממש יצאו מכליהם… לא אדם אחד ולא שניים, עשרות אנשים הגיבו למיזם בהתפעלות, ואפילו בהתרגשות, אנשים ממש רצו לקנות את הספרים. לפני שזה יצא לחנויות עשינו מעין משחק של ניחושים, אילו ספרים לדעתכם יצאו, משפחה אחת של חמש בנות נשואות שהתכתבו ביניהן כמה ימים, הצליחו לשחזר את הרשימה של כל 20 סיפורים, תוך כדי שהם הציצו בכרכי זרקור שיש להם בבית… זה מדהים ומרגש אותנו לראות הורים שיכולים לחלוק עם הילדים שלהם את חווית הילדות שלהם, יש כאלו שקונים את כל הסדרה מרוב התלהבות".

איך הילדים מגיבים לספרים האלו?

"אמנם הספר הוא שחור לבן, לכאורה לא מה שילדים רגילים היום, אבל התגובות נלהבות, והילדים קוראים בשקיקה ונהנים מאד!".


איך הולך הסלוגן של זרקור המחודש? "חווית קריאה מבית טוב". 

ממש כך.

בלחיצה פה תוכלי להתרשם מהסדרה כולה.



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.