לעזוב את בית ההורים: פרשת חיי שרה


1 דקות קריאה
22 Nov
22Nov

האם גם אנחנו יודעות לנהוג כמו רבקה? 

ילדה, נערה, שעוזבת את ארץ מולדתה ובאה למקום חדש לגמרי כדי לבנות את הבית שלה?

אז נכון שרבקה היא שושנה, והמשפחה שלה מלאה בחוחים.

ונכון שהמשפחה של אברהם מפורסמת בכל העולם, וודאי במשפחת רבקה - שיש להם קירבת משפחה מדרגה ראשונה,  והיא יודעת לאיזה בית גדול היא הולכת. 

ובכל זאת, לעזוב הכל?

אבא, אמא, אחים, חברה, שכנות, השדות שמסביב, נוף ילדותה.

זה לא מובן מאליו.

ככה בפשטות לענות: "אלך".

רובינו לא נדרשות חלילה לעזוב את כל מה שגדלנו עליו, אבל לכל אחת יש איזשהו מעבר בנפש, יציאה מהמוכר אל החדש.

הגמרא בנדרים מספרת על איש שעלה מבבל ונשא אישה:

אמר לה: לכי הביאי לי תרי בוציני (אבטיחים, או דלעות קטנות או קישואים - בארמית בבלית)
הלכה והביאה לו שני נרות (בוצינא - בארמית ארצישראלית - גם: נר).
אמר לה (בכעס): לכי שברי אותם על רישא דבבא (ראש השער)
- היה יושב בבא בן בוטא בשער (במקור: "אבבא") והיה דן דין -
הלכה ושברה אותם על ראשו.
אמר לה: מה זה שעשית?
אמרה לו: כך ציוני בעלי.
אמר: את עשית רצון בעלך, המקום יוציא ממך שני בנים כבבא בן בוטא
[נדרים, סו ב]. 

כלומר, האישה מבינה את דברי בעלה לפי שפת האם שלה וחושבת שהוא אומר לה לזרוק את הנרות על גדול הדור: בבא בן בוטא.

בעוד שהוא התכוון שהיא תזרוק את הנרות על השער.

התגובה של בבא בן בוטא מפליאה. במקום לכעוס עליה ועל בעלה הוא מברך אותה בשני בנים כמוהו, תלמידי חכמים.


"עושה רצון בעלה". כל כך קשה היום, בדור של רוחות פמיניסטיות, להבין את המשפט הזה בפשטות, בטבעיות, בצורה הבסיסית שלו.

כל כך הרבה הסברים מעניינים נאמרו כדי לסבר את האוזן בדור שבו קשה לקבל את המשפט הזה כמות שהוא.

אולי כדאי להיזכר בדמות של רבקה שעוזבת את כל צורת החיים, את האמונות שהיא גדלה עליהם, את כל המוכר והטבעי שלה.

ואת הברכה לתלמידי חכמים שזוכה לה האישה שזורקת שתי נרות על גדול הדור, כי היא עושה את מה שציווה בעלה.

בפשטות, אפשר לומר שאישה שממש הולכת אחרי בעלה זוכה לכבוד עצום וליחס של מלכה אמיתית, להתחשבות בדעות, בטבע, וברצונות שלה.

שנצליח ללכת כמו רבקה, שנתייחס לבעל שלנו כמו אל יצחק.

ואולי ככה נזכה שהסיכום של הפרשה הזו יחול גם אצלנו:  

"וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ".




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.