1 דקות קריאה
24 Feb
24Feb

זה התחיל מזה שרציתי לכתוב על דברים מעניינים באיקאה, לצורך זה נכנסתי, כמה מפתיע, לויקיפדיה. 

ובכן, חשבתי שאני יודעת כמה דברים על ענקית העיצוב הזו אבל הופתעתי. 

אז הנה כמה פרטים שאולי גם אתם לא ידעתם על איקאה:


1. קטלוג חינני, הפצה בינלאומית

מכירים את הקטלוג החינני של איקאה? זה שכולם מחייכים בו, מאושרים סתם כך באמצע החיים? הם באמצע להכניס את המזלג לפה במסיבת חברים, חבורה של כמה ילדים קופצים על הספה ומאחוריהם יושבת האמא (?) שמחייכת ברוגע למול המחשב, זוג שקוצץ ירקות בנונשלנטיות במטבח, וכמובן חממות תבלינים, ואמרות שפר נוסח איקאה: 'גן עדן בלב העיר' 'מקום מוגבל אפשרויות בלתי מוגבלות' 'לעצב בגדול עד הכפית הכי קטנה'... ובכן: מתברר שהקטלוג של איקאה מופץ מדי שנה בלמעלה מ-160 מיליון עותקים והוא ה"ספר" הנפוץ ביותר בעולם יותר מהתנ"ך. מישהו ראה את פני הדור?

לפני שנתיים עורר הגיליון של איקאה סערה כשיצא במהדורה מיוחדת לציבור החרדי בארץ והיו בו רק תמונות של גברים וילדים המותאמות להווי החיים החרדי - שולחן שבת, ספרי קודש בתוך ארון של איקאה ועוד. הנהלת איקאה הוכרחה אז להתנצל על ידי ארגוני נשים קולניים שמחו על 'הדרת הנשים'. ב - 2018 למדה איקאה את הלקח והוציאה מגזין לציבור החרדי ללא תמונות אנוש כלל: לא גברים, לא ילדים, לא נשים. ושלום על ישראל.

 

2. להתחיל בקטן: 

איקאה נוסדה בשוודיה בשנת 1943 על ידי אינגוואר קמפראד, בהיותו בן שבע עשרה. בתחילה מכר קמפראד את מוצריו מביתו ובאמצעות הזמנות בדואר, אך לבסוף פתח חנות בעיר הסמוכה, אלמהולט (Älmhult). כאן הוקם גם ה"מחסן" הראשון של החברה, שהפך מודל לחנויות איקאה במקומות אחרים. ב-23 במרץ 1963 הוקמה חנות איקאה הראשונה מחוץ לשוודיה, באסקר הסמוכה לאוסלו בנורווגיה. 


 3. גם אתם שאלתם את עצמכם מה משמעות השם 'איקאה'?

לא להתרגש: זה פשוט נועד להזכיר את שמו של המייסד, זכרו יגן על איקאה. שם החברה נבנה מהאותיות הראשונות של שמו הפרטי, שם משפחתו, שם החווה (אלמְטָריד Elmtaryd) ושם הכפר (אגונאריד Agunnaryd) בהם גדל. ייתכן וראשי התיבות נבחרו משום שהגייתן קרובה למילה היוונית "בית" (οίκος, אויקוס) והמילה הפינית "נכון" (oikea, אויקאה).


בלי נשים, בלי גברים: איקאה


4. מישהו ראה את שוודיה באזור?

אין ספק שאיקאה מזוהה יותר מהכל עם הריהוט הסקנדינבי, הנורדי או איך שלא נכנה אותו, כלומר: עץ, הרבה טבע, ירוק, שחור לבן, נוח, פונקציונלי ונקי. המייסד שלה כאמור הוא שבדי, הצבע שלה לקוח מצבעי הדגל השבדי, יש לה חנות לאוכל שבדי, אבל מתברר שהיום איקאה שייכת בגלל להולנדים - חברת האם של איקאה היא חברה פרטית מהולנד, בשם 'אינגקה אחזקות' (Ingka Holding), אשר שייכת בשלמותה לקרן אינגקה מהולנד. קרן אינגקה היא קרן הצדקה העשירה בעולם (יש לה לפחות 36 מיליארד דולר), אשר מקדישה את תרומתה ליצירתיות בשדה האדריכלות ועיצוב הפנים (אנחנו מוכנות לקבל למען מטרות נעלות  של אדריכלות ועיצוב פנים בבית שלנו, נכון?).


5. ירושלמים תתכוננו: איקאה מתקרבת לבירה
אחרי ארבעה סניפים מצליחים: בראשון לציון, נתניה, קרית אתא והאחרון בבאר שבע, הנהלת איקאה הודיעה בדצמבר 2018 שבכוונתה לפתוח סניף נוסף של הרשת באשתאול שבמטה יהודה. ולאלו שזה לא אומר להם כלום: בין בית מאיר, כסלון, תרום ובית שמש והכי חשוב -  קרוב לירושלים. החנות עתידה להיפתח ברבעון הראשון של 2020.

אז למה איקאה מצליחה כל כך, ומה לא כדי לפספס בה בפוסט הבא.




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.