3 דקות קריאה
29 Mar
29Mar

פסח, אחח איזה תענוג. 

הכל נקי ורענן, מזג האוויר נעים ולא קר יותר. אביב הגיע פסח בא.

ערב פסח זה הזמן שלנו לטפח את קירות הבית ולצבוע אותם, מי שמכורה לריח של צבע טרי כמוני יודעת שזה חלק מההתחדשות והניקיון לפסח.

בכתבה הבאה אנסה לעשות מעט סדר בכל מה שקשור לצביעת הבית.

על טעם וצבע, מקור


לפני שמתחילים צריך לבחור גוון. איך נבחר את הגוון הנכון?

יש כמה דברים שניקח בחשבון:

1. אור טבעי - כמה שמש יש או אין בחלל ובאיזה כמות. בחדרים קרירים יותר אמנע מגוונים קרים כדי שיהיה יותר עומק בחלל ולכן אבחר גוונים חמים ובהירים יותר עם החזר אור גבוה יותר (מסומן במניפה כLRV% אבחר כמה שיותר קרוב ל-100).


כשאין הרבה אור שמש, נבחר בגוונים חמים, מקור.


בחדרים חמים יותר שפונים לכיוון דרום, חשוב לדעת שהגוונים שבמניפה עלולים להראות צהובים יותר, ולכן אוכל לקחת גוונים עם רוויה גבוהה יותר (נטייה לאפור) ועם החזר אור נמוך יותר.


בחדר מואר נוכל לבחור גוון עם נטיה לאפור, מקור


2. זמן השהות בחלל - בחללים שמגיעים אליהם בעיקר לאחר שקיעת החמה, אשתדל לבדוק איך הצבע נראה בתאורה מלאכותית ולא באור יום כמו בסעיף הקודם, הצבע על הקיר מושפע מכמות התאורה הנשפכת אליו וברמת הקלווין שלה (באופן כללי ממליצה על 3000K לתאורה חמימה אבל לא מידי).


איך נראה הצבע עם תאורה מלאכותית? מקור.



3. מצב רוח שרוצים ליצור בחלל - כאן אפשר להעמיק בנושא מרתק שנקרא 'פסיכולוגיית הצבעים' אבל ערב פסח, כבר אמרנו, ולמי יש זמן?? 😊

באופן כללי ניתן לחלק לגוונים חמים, קרים וניטרליים (שגם הם לא באמת ניטרליים כי יש בהם תתי גוונים). הגוונים החמים כמו האדום והצהוב, מעוררים, ממריצים ומתעלים לעשיה, אבל צריך להיזהר איתם ולשמור על מינון נכון.

תלכו כבר הביתה... מקור


ברשתות מזון מהיר נראה הרבה שילובים של אדום וצהוב כדי שאנשים לא ירגישו בנוח לשבת הרבה זמן ולאכול, ויפנו את המקום לבא אחריהם.

ניתן לשלב צהוב במטבח כדי להמריץ לעשיה ולעורר רעב, למשל.

ממריץ ומעורר רעב, מקור.


וכשנמאס תמיד אפשר לצבוע שוב : )

הגוונים הקרים כמו הכחול והירוק מרגיעים ומפחיתים חרדות ולחץ דם, ולכן עדיף לשלב אותם בחדרי השינה.

איזה צבע, מקור


טוב, פתחנו את המניפה אבל בעצם איך "קוראים" אותה?

המניפה מסודרת לפי משפחות הגוונים (HUE) כמו צהובים, כחולים, ירוקים וכו'.

חלוקה לקבוצות צבע


כל משפחת גוונים מתחלקת מגוונים רוויים ומוארים, עד גוונים מעושנים ואפורים. למעשה בטמבוריה מדללים אותם יותר ויותר באפור.

כל עמוד במניפה מתחיל בגוון הבהיר ביותר כשבתחתית העמוד הגוון הכהה ביותר, ולכן כשנרצה לדייק בגוון בהיר נבחר קודם את הגוון הכהה, ואז נוכל לדייק בגוון שדולל יותר עם לבן בראש העמוד.


אפשר להבחין בתמונה בשורות רוחב של גוונים שהוסיפו להם אפור, ובשורות אורך של גוונים כשהתחתון כהה ביותר עד לעליון שדיללו אותו עם לבן יותר ויותר.

אז אחרי שבחרנו גוון הגיע הזמן לצבוע!


כמה טיפים לפני הצביעה

צביעת הבית זו מלאכה פיזית לא קלה, וגם עושים אותה לעיתים רחוקות, אז חבל שלא נהיה מרוצים בסופה. לכן אני תמיד ממליצה להזמין כמה דוגמאות צבע שמתלבטים ביניהם (יש אפשרות גם להזמין דוגמאות של מדבקות צבועות, זה פתרון יעיל ונחמד. המדבקות ניתנות לשימוש חוזר בכמה מקומות ושעות בחלל).



1. מדדו את שטח הקירות כדי שתדעו כמה צבע להזמין. אני אוהבת תמיד להוסיף על הכמות הזו כי לא תמיד הערבול של הצבעים בטמבוריה דומה לגוון שיצא בנגלה הקודמת.

2. רכזו את הרהיטים למרכז החדר וכסו אותם בניילון, חבל שיהרסו. כסו גם את כל המפסקים והשקעים בעזרת מסקנטייפ. את הרצפה נוהגים כלל בתי ישראל לחפות בעיתוני יתד ישנים (ללא חשש גניזה 😉), אני אוהבת יותר את השיטה שבה מרטיבים את הרצפה, כך שבסוף העבודה גורפים הכל כולל כל נטפי הצבע.

3. את מגש הצבע כסו בשקית ניילון ככה שבגמר העבודה שופכים חזרה לדלי את כל הצבע שנשאר, והניילון לפח וחסל.


אביב הגיע, מזג האוויר הנעים מתאים בול לצביעה, אווררו את החדר לייבוש מהיר יותר. בעונות אחרות אפשר פשוט לכוון מאוורר לכיוון הקיר כדי לקצר הליכים.

והמלצה שאני חוזרת עליה בכל פוסט: תכנון! תכננו את מהלך הצביעה בצורה הנכונה ביותר, כך שאם למשל בחרתם גוון בהיר וגוון כהה התחילו מהבהיר, או אם בחרתם בצורה מעניינת לביצוע על הקיר שרטטו אותה כדי להיות בטוחים.

מקווה שהצלחתי לעשות לכם מעט סדר בנושא...

פסח כשר רענן, שמח ומלא בצבע!



רוצה לצבוע את הבית שלך? זקוקה להמלצה טובה? ייעוץ אישי?

אני פה לכל שאלה: moshkovizzz@gmail.com | 0548477100


זהר מושקוביץ | עיצוב ותכנון פנים

zohar moshkoviz |  interior Design

moshkovizzz@gmail.com | 0548477100



ברכה בן חיים עם 10% לקוראות שבי רגע!

באתר עם קוד קופון: שבירגע, או בסטודיו, לקבלת יחס אישי : ) 

להגעה לסטודיו: 0546195770

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.