4 דקות קריאה
20 Nov
20Nov

במהלך החיפושים שלי אחרי חומר מעניין בנושאי קשב וריכוז הגעתי לאתר הבא:

חנות עם מוצרים לילדים עם קשב וריכוז, או כמו שהיא נקראת: adhd shop - חנות שבאה מאהבה.

נכנסתי (כלומר הקלקתי) ועולם חדש התגלה לעיני: מאות מוצרים שמיועדים בדיוק לילדים האלו, ולא רק, גם לקשיים בויסות החושי וגם לקשיי למידה (ולקשיי התארגנות/ שינה/ בעיות רגשיות…)

אני עצמי, גם בלי ילד מאובחן עם קשב וריכוז רציתי לקנות חצי חנות בערך. 

מאות מוצרים אטרקטיביים, שעוזרים לגדל ילדים מאושרים יותר. בלי הגזמה. כל מיני טריקים שעוזרים לשינה טובה יותר, ללמידה אפקטיבית יותר, ולילדים שמתקשים בסדר וארגון. 

וגם למבוגרים שבינינו.

הסתקרנתי.

ככה נוצר הריאיון עם שמרית כץ - וינברג מייסדת ובעלת האתר/ החנות.


שלום שמרית, איך נוצרה החנות?

"הקמתי את החנות לפני חמש שנים, בעקבות הצורך האישי שלנו. יש לי שני ילדים עם הפרעת קשב, לצעיר מביניהם יש גם קושי בויסות חושי וגם לקויות למידה. שניהם היום תלמידים מצוינים במגמות המובילות בתיכון ומשגשגים ברוך ה', אבל עם קושי אמיתי, ודרך ארוכה מאחוריהם. ככל שהם היו צעירים הקושי יותר בלט. בשנות היסודי במיוחד בכיתה א' ב', חווינו משבר עם כל אחד בנפרד".

למה?

היו קשיים של הסתגלות למערכת, שלא הייתה ערוכה להתמודד עם ילדים כאלו, לא קשיים בלימודים, אלא יותר קשיים התנהגותיים - רגשיים של הילדים. כשילד חווה את עצמו בצורה לא חיובית בבית ספר, שהוא נהפך לילד ה'מפריע', וכשהוא לא מסתדר חברתית -  הדימוי העצמי שלו צונח.

כשהגדול שלי נכנס לכיתה א', היו לו המון ציפיות, בגן הוא היה הילד המוביל - 'המלך'... כולם מאד אהבו אותו, הוא פרח. ואז הוא הגיע לכיתה א' והוא לא היה מסוגל לשבת וללמוד, הייתה לו הפרעת קשב קשה עם תנועתיות יתר, והוא לא יכל לשבת במקום וללמוד לאורך זמן, כל שיעור היה בלתי אפשרי. אפשר לומר שעד היום זה בלתי אפשרי בשבילו, אבל היום כולם יודעים שככה הוא, והוא מסתדר. הוא גם לא שלט על הדיבור שלו, הוא פשוט פטפט בלי הפסקה. זה לא שהוא רצה להפריע. הוא גם קלט את החומר מאד מהר, מה שלילדים אחרים לקח יותר זמן. הכישרונות שלו אפילו קצת הפריעו לו. הוא דיבר והפריע גם לחברים, לא רק למורה, וילדים אחרים התחילו להתרחק ממנו, זה הפריע גם להם, הם רצו לשבת וללמוד בשקט.

אנחנו, כהורים קיבלנו פידבק מבית הספר בצורת הערות בלתי פוסקות במחברת קשר, וכבר אחרי שבועיים שמעתי את המשפט הנצחי של: "חבל יש לו כל כך הרבה פוטנציאל". ובאמת מדובר על ילד מבריק. 

אחרי חודש בכיתה א' הוא כבר היה מיואש. ילד בכיתה א'! בימים האלו (12 שנים אחורה) אף אחד במערכת לא ידע לכוון אותי, לא הייתה מודעות. 

אני זוכרת אותי נוסעת איתו באוטו, והוא פרץ בבכי: "אני לא יודע מה יש לי ואיך נסתדר עם זה..." מתוך אינסטינקט אמרתי לו: "יכול להיות שזה הפרעת קשב, אנחנו נלך לאבחון, ויש תרופות שיכולות לעזור לזה".

ככה התחילה הדרך. למה חשבתי על קשב וריכוז? זה היה אחרי שבעלי כבר אובחן, וכבר קיבל ריטלין, אמרתי לבן שלי: 'כמו שאבא לוקח וזה עוזר לו, יכול להיות שזה יעזור גם לך'.

עשינו אבחון, והוא התחיל מיד לקבל ריטלין ששינה את כל המצב, הוא לקח במשך שנים. כשהוא נכנס לתיכון הוא החליט שהוא מפסיק לקחת".

לוח עבודה על רגשות

למרות ההשפעה הטובה?

"לריטלין יש גם תופעות לוואי והוא החליט שהוא לא רוצה לספוג אותם, כיום הוא לא לוקח וזה מאד מאתגר את כולם, אותו ואת בית הספר, אבל הציונים שלו מעולים והוא ילד מבריק, מלא חן, מצליח ואהוב. אני הולכת להרבה פגישות בתיכון עם הצוות, ומבחינתי, אני תמיד אומרת להם: תנו לו להיות מחוץ לכיתה, הוא לא ילד שרוצה להפריע או להתחצף, הבעיה היחידה היא שהפטפטת שלו מפריעה לאחרים, הטורבו הפנימי שלו מתחמם  וזקוק לתנועה". 

הוא מרגיש שהריטלין 'מכבה' אותו, כמו שטוענים ילדים רבים?

"תראי, בעיניי התרופות להפרעת קשב הן תרופות מצילות חיים. אם הדימוי העצמי של הילד צונח בלי התרופות האלו, ומתרומם עם התרופות בעקבות חוויות של הצלחה שלא היו קודם, מבחינתי זו הצלת חיים. ומה שחשוב בעיניי זה הדימוי עצמי ולא הציונים. אבל, יש להן תופעות לוואי, וזה מחיר שצריך להחליט אם רוצים לשלם אותו או לא. זה הגוף שלו ואני מעולם לא כפיתי עליו לקחת תרופה. 

בכיתה ו' הוא החליט שהוא מפסיק ומורים רדפו אחרי במסדרון בטענה: ש'אי אפשר לנהל איתו שיעור'. ואני לא הסכמתי להכריח אותו, אמרתי להם שברגע שהוא יהיה מוכן הוא יקח. ואחרי חצי שנה הוא קלט בעצמו שזה לא עסק וחזר לקחת. גם הצעיר שלי עם הפרעת קשב והוא ניסה את כל סוגי התרופות, ולכל אחת הייתה תופעל לוואי אחרת ששברה אותו, והוא כל השנים מסתדר בלי". 

שביל שיווי משקל

איך נולד הרעיון של החנות? 

"במשך הדרך הארוכה של ההתמודדות עברנו כל מיני מטפלים, וראיתי שלכל מטפל יש את האביזרים שלו, את המשחקים והרעיונות שלו ושאלתי את עצמי למה אין מקום אחד שמרכז את הדברים האלו? גם עבור ההורים וגם למטפלים. גם אצל המטפלים ראיתי שיש מוצרים שהם לא מכירים. וגם, רציתי ליצור מקום שישתף את כל הידע שיש על הנושא הזה.

בזמנו, כשאנחנו נחשפנו לנושא, המודעות היתה בחיתולים. אני עצמי, כאמא צעירה קניתי למורות ספרים על הנושא, שלחתי להם סרטונים, מאמרים, הפצצתי אותם בידע. אחד הספרים שאני הכי אוהבת זה ה'איידיאייצ'די שלי', קניתי אותו בשלושה עותקים לבית הספר. 

את החנות החלטתי לפתוח כשלקחתי את הצעיר לכל מיני טיפולים, ישבתי באוטו וחיכיתי לו, ותוך כדי חרשתי את כל מקורות המידע האפשריים, של ידע ושל מוצרים. במשך שנתיים אספתי חומרים: מוצרים, אביזרים, ספרים, מאמרים, סרטונים, שמרתי את כולם". 


איך את מגיעה לתוכן של האתר, את כותבת אותו?

"יש מאמרים של אנשי מקצוע שאני עובדת אותם בשיתופי פעולה, יש סרטונים שאני מצלמת של אנשי מקצוע, יש סרטונים שנתקלתי בהם, וגם חומרים שאני כתבתי ועיבדתי. אני משתדלת שיהיה הרבה תוכן, זה העיקר מבחינתי ואני יודעת על הרבה שנכנסים, קוראים, מפדבקים, ולא קונים. זה משמח אותי, שאנשים נעזרים בידע שיש באתר". 

איך הגעת לכל עולם המוצרים העשיר?

"ראשית, החלטתי איך אני רוצה שהאתר יראה, ואילו קטגוריות יהיו בו. הייתה לי תמונה שלמה, של מוצרים שאני רוצה, ואחר כך חיפשתי את המוצרים. המוצר הראשון שהעלה לי את הרעיון היה תיקיית ארגון לילקוט. המורה להוראה מתקנת, המליצה לי לרכוש תיקיות לכל מקצוע, בהם הילד יכניס את כל האביזרים של אותו מקצוע: ספר, חוברת, מחברת, קלסר, אביזרים כמו מחשבון וכו''. חיפשתי במשך תקופה תיקייה כזו ולא מצאתי, היו רק תיקיות מפלסטיק גדולות ומגושמות ששתיים מהן כבר מילאו לגמרי את הילקוט. הבנתי שאני צריכה משהו מבד, חיפשתי ומצאתי, היום הן נמכרות באתר ומאד פופולריות.

תיקיית ארגון לילקוט

יצרתי קשר עם הוצאה לאור של ספרים, והתחלתי למכור ספרים. לחלק מהמוצרים עשיתי ייבוא מחו"ל, וככה נשאבתי לזה, עד כדי כך שעזבתי את העבודה הרשמית שלי".

שהיא?

"אני נטורפטית, ובקליניקה שלי הייתי עושה טיפולי ייעוץ, מגע ותנועה, עד שראיתי שהאתר שואב אותי לגמרי ופשוט סגרתי את הקליניקה. היום אני מתעסקת רק איתו". 


שעוני חול למדדים שונים של זמן



תוך כמה זמן אנשים התחילו להזמין?

"בשבוע שהעליתי את האתר לאוויר, התחילו הזמנות. אפילו לא הייתי ערוכה לזה... לא היו לי חומרי אריזה, אלא רק אוסף קטן של מוצרים שהבאתי. אבל מהר מאד נכנסתי לעניינים.".

מתקן טיפוס לחצר


לאילו קטגוריות מתחלק האתר?

"יש קטגוריה של הפרעת קשב וריכוז שכוללת ספרות מקצועית, משחקי חשיבה, התארגנות, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק. 

יש קטגורייה של למידה ועבודה שכוללת עזרים ללימוד קריאה וכתיבה, לימוד חשבון, אנגלית, ועזרה בנושא הישיבה על כסא שזה תמיד נושא אצל ילדי קשב וריכוז. בנוסף יש קטגוריית וויסות חושי שכוללת: ערכות תנועה, ריפוי בעיסוק, אביזרי עיסוי ורטט, שמיכות כבדות ומשקולות, משחק סנסורי. יש גם קטגוריית רגשי-התנהגותי שכוללת: משחקים ואביזרים לתחום הרגשי חלק למטפלים וחלק לבית. וקטגוריות רוגע שינה ומדיטציה - שיש בהם עזרים להירדמות מהירה ושינה רגועה.". 

אותי הכי מסקרן קטגוריית הרוגע והשינה. אולי גם בגלל שהילדים שלי בלי קשב וריכוז מתקשים לפעמים להירדם, וגם זה נתפס כתחום שאין מה לעזור בו.

"שינה היא  הרבה פעמים התמודדות אצל ילדים עם הפרעת קשב וילדים עם קושי בויסות החושי. הבן שלי לדוגמא לא ידע לישון מאז שהוא נולד. גם בתור תינוק, לילות שלמים הוא היה על הידיים, או ישן איתנו. הוא היה צריך שיעטפו אותו, היה לו חוסר שקט בגוף".

ובטח היו הרבה תגובות מהסביבה של: 'למה הרגלתם אותו לישון אתכם…'

"כמובן. זה הכי גרוע, הייתי לי שכנה שכל הזמן דיברה איתנו על איך שהילדים שלה נרדמים לבד מגיל אפס וישנים לילה שלם במיטה. היא המליצה לנו על שיטת 'חמש הדקות' שלדעתי כבר לא קיימת היום, ניסינו וזה היה הלילות הכי מסוייטים שחווינו. בנוסף, הבן שלי בגיל שנה כבר ברח ממיטת התינוק, פשוט טיפס ויצא. תמיד הוא היה מהראשונים שמטפסים, עולים, מושכים, ומגיעים הכי גבוה. ילד מאתגר. לרגע לא עוצר. התייחסנו אליו בהומור כמו סוג של 'גיבור על'... אבל זה היה מעייף מאוד..." 

כרית שיווי משקל

אז מה קיים בקטגוריית השינה?

"יש מוצרים מעולים. שמיכות כבדות - שכמו השם שלהן הן באמת כבדות, משפיעות על הגוף כמו חיבוק עוטף, כמו טיפול שיאצו. הכובד מייצר לחץ שמשפיע על הקולטנים של מערכת העצבים. וזה עוזר לייצור סרטונין ומלטונין, הן מרגיעות ומפחיתות חרדה. אגב, זה עוזר גם למבוגרים עם בעיות שינה, מרגיע את חוסר השקט שבגוף. אני מקבלת עליהם פידבקים נהדרים, גם על בד הערסול שעוזר מאד להרגעה לפני השינה ובכלל".

שמיכה כבדה - שמסייעת להירדמות


זה כמו ערסל רגיל?

"זה הרבה יותר מערסל רגיל, הוא כמו מנשא של תינוק, עוטף את כל הגוף, נותן תמיכה לכל הגוף ומכרבל. יש עוד מוצר מדהים לשינה - שמיכה מתחממת. זאת שמיכה של 40* 60 מניחים אותה על החזה, יש לזה משקל, והפלוס הוא שאפשר לחמם אותה. בחורף זה פינוק אמיתי לקחת אותה לכל מקום. אגב, סיפרו לי הורים שהם לוקחים אותה לדוגמה לרופא שיניים, זה מרגיע בזמן הטיפול, ילדים עם הפרעת קשב בורחים מטיפול שיניים הרבה יותר מילדים רגילים". 

יש גם כרית עיניים - מאד מרגיעה, לילדים קטנים יש דיסקים שעוזרים להירדם, עם דמיון מודרך מרגיע".

שמיכת חימום - להרגעה ולשינה טובה

ערסל רך - מדמה הרגשה של מנשא


מה המוצר שאת הכי אוהבת?

"אני מאד אוהבת את השמיכות החמות. אני טיפוס של קיץ, אבל ברגע שהן מתחילות להגיע לחנות, אני שמחה… גם את הערסל, ועוד מוצר יעיל וטרי, שיצא ממש החודש: לוח הצמיחה שלי - לוח להטמעה של הרגלים חיוביים. אני אישית יישמתי אותו וזה ממש הועיל".

מה יש בלוח הזה?

"כדי להיפטר מהרגלים לא טובים צריך להטמיע במקומם הרגלים טובים חדשים, לעשות אותם באופן יומיומי, למשך חודש חודשיים, ואז הם נכנסים לאוטומציה שלנו. בלוח מסמנים את מילוי ההרגל מדי יום, יש מקום לשלושה הרגלים טובים חדשים, וכך ממש רואים באופן מוחשי וברור אם עמדת בהם. בעזרת הלוח אני הצלחתי לשתות כל יום שני ליטר מים, ולהפוך את זה להרגל, לדוגמה. אני מסמנת לעצמי על הלוח וזה נותן פידבק חזרה, כמובן שיש מקום גם לפרס. הפרס חשוב גם לנו ולא רק לילדים... אגב, כל המוצרים בחנות מתאימים גם לילדים (ולמבוגרים) שאינם מתמודדים עם  הפרעת קשב וריכוז".

לוח צמיחה - לשינוי והטמעת הרגלים

מה המוצרים שהכי נקנים?

"קשה לי לענות, אבל האביזרים של הוויסות החושי - לידיים, אביזרי תנועה ופיזיותרפיה -   נמכרים מאד. המצוקה של הויסות החושי הרבה יותר דרמטית מקשב וריכוז, כי אין בתחום תרופה. צריך לעשות עבודה של ריפוי בעיסוק על מנת לווסת את החושים ולצורך הטיפול נדרשים אביזרים ועזרים שונים. ויסות חושי הרבה פעמים הולך ביחד עם הפרעת קשב וריכוז. 

גם אביזרי ההתארגנות פופולריים מאד.

אחד המוצרים הפופולאריים באתר זה  ה'טרה - פלסט' - פלסטלינה מסיליקון שמגיעה בדרגות קושי והן עובדות לחיזוק של כפות הידיים ומוטוריקה עדינה. גם סרגלי הקריאה נדרשים מאוד - אלו סרגלים שמבודדים את השורה, זה עוזר לילדים להתמקד בשורה אותה הם קוראים, בלי הסחות דעת, ומאד יעיל גם לילדים עם קושי במיקוד ראייה". 

הטרה - פלסט, פסלטלינה מסיליקון לחיזוק המוטוריקה העדינה


אני עצמי גם בלי ילד עם קשיי קשב הולכת למלא לי סל.

רוצות גם? לקוראות 'שבי רגע' יש הנחה של 5% לקנייה באתר עם הכנסת קופון הקנייה: שבי רגע.

תעשו קנייה מרוכזת… (וקשובה!)

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.