1 דקות קריאה
18 Dec
18Dec

קניתי לשרי נכדתי בת הארבע תמונת יצירה שנראתה לי תואמת לגילה, ריבועי סול חתוכים שיש להדביק על תמונה לפי הדוגמא. לכאורה צריכה לצאת כאן יצירה כלשהי, נתתי לה את זה במוצאי שבת לאחר שבת נהדרת בצוותא, כשעמדה כבר בדלת בדרך לנסיעה לערד שם הם מתגוררים, ידעתי שהיא מאד אוהבת יצירות מכל הסוגים וזה ישמח אותה. ואכן כל הדרך היא שמרה על זה בקנאות. ולמחרת בבוקר היא כבר התיישבה מוכנה ומזומנה להתחיל להדביק את התמונה, אבל אויה, מסתבר שזה לא מה שחשבנו, אין שם דבק ואי אפשר להדביק כלום, אין תמונה לתליה בסופה של הדרך.

מה כן אפשר לעשות? לסדר דגמים לפי התמונות המצורפות, אבל כיוון שזה בלי דבק אי אפשר לקרא לזה יצירה שאפשר לתלות (ומצד שני זה לא חד פעמי אלא רב פעמי, אפשר לפרק ולהתחיל מחדש למי שאוהב) שרי צריכה מוצר מוגמר שאפשר לשמור, אז היא ישבה ליד השולחן, התאכזבה והרהרה בקול: סבתא ניסתה לשמח אותי אבל זה לא הצליח לה...

תפסה את הפואנטה. הזערורית.

כשאת משתדלת לשמח מישהו וזה איכשהו מתפספס יש לזה טעם מריר, אבל אם המתנה עשתה איזו פעולה אחרת אפשר קצת להרגיע את הלב, בסדר, לא התפקשש לגמרי העניין, בת הארבע הבינה את משמעות המתנה וקלטה את האהבה שיש בה, אז עדיין היה שווה.

כי זה העניין בהפתעות ובמתנות, נכון שכולנו רוצים לקבל את מה שחלמנו עליו, את מה שאנחנו אוהבים, את מה שלא היינו קונים לעצמנו, את הדבר הזה שאפילו לא חשבנו שיהיה לנו והגיע במפתיע. כן, בסופה של כל מתנה יש סוג של מוצר מסוים, ואם הוא מתאים לנו ובדיוק מה שרצינו זה ממש מושלם. אבל מה אם לא? כיועצת זוגית שמעתי אינספור את המילים 'איך הוא לא יודע מה אני אוהבת?' 'איך יכול להיות שהוא שכח שאת הצבע הזה אני לא סובלת?' 'למה הוא לא זוכר שאני לא אוהבת פנינים/תמונה/שוקולד מריר?'

אז נכון שהוא או הם לא תמיד מדייקים ולא תמיד מביאים את מה שרצינו, ולא תמיד זה בכלל מתאים לנו. אבל במתנות יש הרבה יותר מאשר המוצר המוגמר שבסוף יהיה לך. יש שם אהבה ותשומת לב ואכפתיות ורצון להעניק ועין טובה וכו'. כל כך הרבה דברים טובים גלומים במתנה כל כך הרבה הושקע בה: הוצאת כסף שלפעמים אין, מחשבה ואולי גם התייעצות, בזבוז זמן, לפעמים יקר ממש, בחיפוש והליכה לקניה.

כשאת מקבלת מתנה יש בה המון חלקים שלא רואים ולא מונחים פיזית במוצר המסוים שקיבלתי ליד, והם הרבה יותר חשובים ומשמעותיים מקופסא עטופת מלמלה וסרטים, שלא משנה מה יש בה. אז למה לשכוח אותם ולהתרכז רק במה שלא הצליח?

קיבלנו מתנה? בואו לא נסתכל על מה שלא יצא מוצלח במאה אחוז, אלא נסתכל על היש ונהנה ממנו.



הניה שוורץ היא סופרת, פסיכותרפיסטית, מנחת הורים ויועצת זוגית

ליצירת קשר: 050-4102007, henya10@012.net.il

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.