1 דקות קריאה
22 Jun
22Jun

אחת הכתבות הכי אהובות שהתפרסמו כאן, הייתה הכתבה הספר שעיצב את חיי, לכן החלטתי לחזור עליה שוב.

תכלס, קניית ספרים היא אחת המלאכות המורכבות שיש - 

בגד/ נעל ואפילו רהיט לבית - את יכולה למדוד בעצמך/ להתבונן באופן אישי - ולהחליט אם הפריט הזה מתאים לך או לא.

אבל ספר - בדרך כלל קשה להתרשם רק ממה שכתוב בתקציר בכריכה האחורית, ולשלם 50 - 70 ש"ח על ספר משעמם או במקרה הגרוע מרגיז - זאת תחושה לא נעימה.

לכן דווקא בספרים צריך המלצות.

ביקשתי מכמה נשים חכמות המלצות על ספרים שהשפיעו עליהן, וגם על ספר טוב שהן קראו לאחרונה.

והנה מה שיצא.

קריאה נעימה : )


גילי שלזינגר מ'טנגרם' - הכל בסדר בעסק, מספרת על שני הספרים ש"עשו לה את זה":

ספר ששינה לי כיוון חשיבה משמעותי הוא הספר "מחסור", שמדבר על סוגי מחסור שקיימים בחיים (זמן, כסף, אוכל למי שעושה דיאטה וכו'), כולל ההבנה איך הדינמיקה של המחסור פועלת. 

אני כמובן לקחתי בעיקר את המחסור בזמן, כי זה נושק לתחום המומחיות שלי (התייעלות עסקית ואישית) ועשיתי בעזרת הידע הזה הרבה שינויים משמעותיים".

תוכלי להרחיב עוד קצת?

"מחסור מדבר על מצב שבו יש לאדם, להרגשתו, פחות מכפי שהוא צריך. וכאשר מחסור לוכד את תודעתנו אנחנו נעשים קשובים ויעילים יותר. לדוגמא: דד-ליין קרוב יוצר מחסור בזמן שגורם לנו להיות מרוכזים בעבודה ולשמור על מיקוד, כדי שנעמוד במשימה.

מצד שני, למיקוד הזה יש מחיר: הוא פוגע ביכולת שלנו לבחור. המחסור מעסיק את המחשבות שלנו והן חוזרות אליו שוב ושוב ללא הרף, והקשב שאנחנו מסוגלים להקדיש לשאר תחומי החיים הולך ומתמעט.

בקצרה: המחסור לוכד את תשומת ליבנו, ויש בכך רווח כי אנו יעילים יותר בטיפול בצרכים דוחקים. אבל בראיה רחבה יותר הדבר גובה מאתנו מחיר: אנחנו מזניחים בעיות אחרות ונעשים יעילים פחות בשאר תחומי החיים".

וספר טוב שקראת לאחרונה?

'מועדון החמש בבוקר' - "שדרגו את הבוקר שלכם, שנו את חייכם" - מה שנעשה כשנקום בבוקר והצורה בה נלך לישון בערב ישפרו באופן דרמטי את הביצועים שלנו במהלך היום ויהפכו אותו להיות פרודוקטיביים הרבה יותר. 


טובה לוריא, מורה וסופרת, מחברת הספר "בעין הפרבולה" משתפת:

"ספר מצוין שהשפיע עלי לאחרוה הוא הספר: היי לי לבת של רותי טננולד, קניתי אותו לביתי ליום ההולדת, איזה קסם של ספר, נשאבתי לתוכו, והוא בתמורה נתן לי תחושה של רוממות, של אשרינו ומה טוב חלקינו.

התחכום של הסיפור הוא אלוף, ודווקא ההתפתלות של הספר מחדירה יותר ומעמיקה יותר את הרגש של אתה בחרתנו...

ואם מדובר על ממש שינוי, זה הספר מאחורי כאב הגב, לא ממש ספר מתח, כן? אבל אם קוראים אותו מתוך פתיחות ונכונות... מסכימים להאמין  שיש קשר בין הגוף לנפש, אז השינוי מתרחש... הספר נתן לי ממש שינוי בחשיבה בהתנהלות התובנות ומלווה אותי כבר כמה שנים, משוחררות..."

מזדהה איתך לגמרי על הספר מאחורי כאב הגב, והמלצה על ספר טוב שקראת לאחרונה?

"לאחרונה קראתי את פראנצ'ס בסימטה, יצירת אומנות של בשי דירנפלד, ממש אהבתי את הקצב, הזרימה, תחושת הנוסטלגיה שאופפת אותך תוך כדי הקריאה, פתיחה של הראש והמחשבה תהליך סוחף ויחד עם זאת קלילות ותחושת חופשה (צפת, זה צפת).

מצאתי עצמי מלטפת את כריכת הספר שסיימתי, לא מכירה את עצמי ככה, הכריכה מתכתבת עם התוכן, כמה יפה..."



פנינה פקשר - סופרת תסריטאית ומפיקה (חלק מההפקות שלה אפשר לראות פה), מספרת על הספר שהשפיע עליה:

"לאמיתו של דבר היום כמעט לא קוראת. מתפרנסת מחומרי הקריאה בעיתונים, במנות קצובות ושבתיות... כמו רוב נשות עמישראל העסוקות שלא יכולות להתמסר לספר שלם, רק בחולי מועד אני מאפשרת לעצמי את העונג.

ספר מהעבר שחולל בי שינוי הוא צומת הדרורים של הרצברג. הלכתי בעיקר עם הסאגה של החתן הלא נוצץ, השלומפר, שבסוף ככה גדל וצמח לו לפלא. 

חיה הרצברג הציבה שם מראה מאד אמיתית לשלם מול שבר, ומה שנראה בינינו שבור והוא בעצם שלם, היו שם סצנות שעד היום הולכות עמי.

הספרים הטובים שקראתי לאחרונה זו סדרת ממלכה במבחן של מיה קינן האגדית, כרטיס טיסה חינם למחוזות אחרים, כתיבה ברמת על, סצנות מורכבות ועשירות וסיום שאף פעם לא מאכזב. הספרים של מיה הם גאונות בעיניי. יצירות מופת מושלמות שמשאירות המון חומר למחשבה".


אסתר גרין, מנהלת בית ספר וותיקה וסופרת מתחילה (כותבת פה בשבי רגע את הטור 'שקט! המנהלת מדברת!' וסיפור בהמשכים במגזין פרסום חזק: 'יום אשר ברחת', מספרת על הספרים שנגעו בה:

"אני לא יודעת אם הספר הבא שינה את חיי, אבל בהחלט נגע מאד, זה צומת הדרורים של חיה הרצברג בכיתי צחקתי כעסתי ו.. התקשרתי אליה להגיד תודה בסוף!!!

לאחרונה יצא לי לפתוח את לחיות וחצי של רותי קפלר בפעם השנייה ולאור סוגיות בהן אני עוסקת הצלחתי לראות כיצד הצליחה לשרטט בגאוניות ובלי ביקורת את כל הנגעים מכל הצדדים של כל האתגרים של הדמויות בכישרון רב מידי....

להבדיל... בספרי קודש -  מאמר החירות של בעל הסולם הוא מאמר משנה חיים מבחינתי כזה שגורם לכח המעשים להיות נשגבים. כל המאמרים שלו מחיים את נפשי כטל תחיה".

שירה לאה חג'בי, יועצת מומחית לאישות ופוריות מספרת על הספרים שמשפיעים עליה - 

"במסיבת סיום של כתה י"ב, עמדנו על הבמה 27 בנות בחצי גורן ושרנו את המילים "וכאשר תקום מן הספר תחפש באשר למדת, אם יש בו איזה דבר אשר תוכל לקיימו", הן פשוט מתנגנות לי באותה מנגינה כל פעם שאני נזכרת בהן...

אם אתחיל לספר על ספרים שהשפיעו עלי בצורה משמעותית בחיים אצטרך לכתוב קטלוג... הדבר שאני הכי הרבה עושה, אחרי לנשום, זה לקרוא: ) 

מילים כתובות תופסות לי את העין בלי שאתכוון אפילו. ספר טוב, זה מה שמרגיע אותי, לשם אני בורחת, זה הדבר שאני לא יכולה לעמוד בפניו...

כשאני מחפשת ספר ששינה לי משהו בחשיבה, בהסתכלות וכו', אני יכולה לומר, שמכל מה שאני קוראת אני לוקחת משהו או הרבה 'משוהים' והם הופכים להיות חלק ממני, לא באמת יודעת להגיד על כל דבר מה מקורו, כן משתדלת שאלו יהיו מקורות 'משלנו'...
אבל אני יכולה להגיד בהחלט שהעיסוק בתחום הפוריות, הלמידה והקריאה בנושא, העצימו בי את ערך הנס והזכות בהבאת חיים לעולם.

הנושא הזה יכול להיות אצל הרבה זוגות דבר מובן מאליו, וזה כל כך לא! גם כשהכל הולך בקלות ומהר (או מהר יחסית:), התזמון של כל הפרמטרים על מנת שזה יקרה ויסתיים בבשורות טובות באמת, הוא כל כך ניסי ומופלא, שכשמבינים את זה, אי אפשר שלא להתרגש כל פעם מחדש!

ספר טוב שקראתי לאחרונה? 'שמים וארץ' של ליבי קליין, הספר האחרון בסדרה האינסופית... תענוג לקרוא ספר חדש ולהרגיש שאני מכירה את הדמויות...  

ואני אומר גם מה עוד אני ממש רוצה לקרוא. את 'מחכה לך', 'חדר המתנה', ואת 'הזורעים בדמעה' הם, איך לא? מספרים על התמודדות בתחום הפוריות..."



וספר טוב שקראתי?

יש המון... מסתכלת על מדף הספרים שלי וקשה לי לבחור...

אבל חייבת להמליץ על ספר מופת שקראתי לאחרונה, ואין לי מושג איך לא שמעתי עליו עד עכשיו. הספר: "משפחה מההרים" שהתגלגל אלי 'במקרה'.

מבחוץ היה כתוב: 'המסע המופלא של משפחה בת 12 נפשות מהרי האפלצ'ים בדרכם אל היהדות'. האמת שזה לא ממש משך אותי, שבעתי מכתבות על גרות צדק בעיתוני הנשים (בדרך כלל במגזין שבועות...), כך שכמעט דילגתי הלאה.

בנס נעצרתי לקרוא... קראתי בלי לנשום כמעט את הסיפור המופלא של שריל - צירל רות, והסיפור שלה מופלא בכל זווית שבוחנים אותו: החל מילדות בבית קתולי אדוק שמחפש את דרכו בעולם, ממשיך בבבית שלה בחוות שוממות בהרים גבוהים ונידחים עם עשרה ילדים (!), וממשיך כשכל המשפחה (!!!) מתגיירת ועולה לארץ.

בין לבין יש תיאור על התמודדות וגבורה בחיים לא קלים, בתנאי עוני, תיאור אותנטי על חיים פוריים בטבע - כמעט על אי בודד, עקשנות של אם על חינוך שמור ילדיה בתוך עולם מערבי מופקר ועוד. יש גם תיאור נוגע ללב על אובדן של תינוקת, וגבורה עילאית בדרך לגיור מלא ולחיים מלאים כאן בארץ. ספר חובה בעיני.


ומה הספר המומלץ שלך?

נשמע שתשתפי פה למטה...


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.