2 דקות קריאה
21 May
21May

לאתר מעגלים התגלגלתי במקרה, ראיתי פרסום שלו והסתקרנתי.  

נכנסתי, ומיד הבנתי שמדובר במשהו שונה, אחר.

חדשני.

מעגלים הוא אתר פורומים של קבוצות תמיכה וירטואליות לנשים חרדיות בתחומים שונים:

נשים גרושות, נשים עם בעיות פוריות, נשים שחוו לידה שקטה, וגם נשים שמנסות לרזות, או אמהות לילדים מתבגרים.

הצורה של 'מעגלים' חדשה: המעגל הוירטואלי - אנונימי הוא פורמט שמתאפשר רק במאה ה- 21.

אבל הרעיון וותיק, מוכר. הוא לקוח ממעגלי הסבתות שלנו שכיבסו ביחד בנהר ובד בבד חלקו מצוקות ליבן, מהאמהות שלהן שבררו את הדג המובחר בשוק, ותוך כדי הקשיבו אחת לשניה,

ומהאמהות שלהן, והסבתות שלהן…

מעגלים של נשים חזקות, מתמודדות. 

כל דור עם הבעיות, המצוקות, ודרכי העבודה שלו.

עוצמה של נשים למען נשים:

אישה את רעותה תעזור ולאחותה תאמר חזק…

מעגלים של נתינה. 

פניתי לציפי פרל שהקימה ומנהלת את האתר ביחד עם שרי שפירא. 

יצאתי נפעמת. 


"ה'לבד' הוא תוספת משמעותית לסבל"

ציפי, מה זה מעגלים?

"מעגלים זה ארגון המפעיל ומלכד נשים חרדיות שרוצות קבוצת תמיכה. הוא מיועד לכל הנשים שמחפשות לפגוש, לשמוע, ולהתייעץ עם נשים כמוהן, שמתמודדות עם קשיים דומים ומבינות את המקום בו הן נמצאות.

כשאישה נתקלת בקושי, וכל אישה נתקלת בקושי בחיים שלה, כי החיים שלנו הם לא רק תותים... בדרך כלל היא מלאת כאב או פחד, חסרת אונים או חסרת ידע, ולא תמיד הסביבה הקרובה יכולה לעזור. לפעמים הבעל לא יכול לתמוך מסיבות שונות, יש מקרים שלא משתפים גם את המשפחה הקרובה, וייתכן שדווקא חברים יכולים להקשות ולא להועיל.

למקום הזה הגענו, ואנחנו מנסות לתת כתף, ליצור מעגל תומך, איכותי, מאפשר ומסייע.

לאורך כל השנים, באופן גורף, מצאו שתמיכה חברתית זה הדבר הכי ראשוני - הכי מהותי, ותורם ליכולת ההתמודדות של האדם. התמיכה החברתית משנה מאד את ההתמודדות עם הקושי, ויכולה להיות פתח  ודרך לרווחה נפשית.

כמעט כל בן אדם שחווה קושי יספר, שחלק משמעותי ממנו היה הבדידות. ה'לבד' הוא תוספת משמעותית לסבל, חוץ מההתמודדות עם הבעיה עצמה. בטבע האנושי שלנו אנחנו מחפשים אוזן קשבת, אח לצרה, לחלוק איתו את הקושי, שישא אתנו בעול. 

מחקרים שנערכו מצאו שבדידות מקדמת מוות ב45%! אנחנו שואפות שאף אשה לא תרגיש לבד.

יש נקודה משמעותית נוספת, שאנשים שחווים אותה התמודדות כמוך, יכולים באמת להבין את מוקדי הקושי, הכאב, והבעייתיות. נוצרת תחושה שגם כשאתה משתף אנשים לא תמיד מבינים אותך. אמרה לי אישה אלמנה, אנשים חושבים שמה שהפריע לי בליל הסדר האחרון זה שישבתי לבד עם הילדים, האמת היא שזה לא הקושי הגדול, יש דברים אחרים שמורכבים הרבה יותר. כשאדם מתמודד מדבר עם אנשים שחווים אותה התמודדות, הוא לא צריך להסביר הרבה, במילה אחת - כבר יודעים למה הוא מתכוון.

הבעיה היא שבציבור שלנו התחום של קבוצות תמיכה לא כל כך פעיל. כל אחד אוהב לשמור את הבעיות שלו לעצמו, הדיסקרטיות מאד חשובה לנו. כך יוצא שיש לנו המון "לבדים" שמתמודדים עם אותן בעיות… מכאן נולד הרעיון שאולי אתר יכול לתת מענה".

איך הגעתן לזה?

"שתינו בלי קשר לעולם הטיפול, אבל יש לנו נטייה לתחום, אהבה לאנושות ורצון לעזור, את רואה מצבים שונים וחושבת איך את יכולה לסייע... ניסינו לחשוב מה יכול לעזור, איך אפשר להועיל, והבנו שקבוצות תמיכה יכולות לתת מענה משמעותי. בציבור הכללי קיימות קבוצות תמיכה פרונטליות. אנשים נפגשים פיזית עם אנשים אחרים, יוצרים מעגלי תמיכה עם קשר עין, וחיבור מלכד, חשבנו שהאפשרויות הטכנולוגיות של ימינו , יכולות להוות פתרון מתאים לציבור שלנו שמחפש קבוצת תמיכה דיסקרטית. 

מה גם, שיש כאלו שמחפשות קבוצות תמיכה בנושאים מסוימים, והן פונות לקבוצות תמיכה במגזר החילוני. זה וודאי לא מומלץ, גם לא מספק הרבה פעמים תמיכה אמיתית, כי ההתמודדות והדרך שונה כמובן".  

קיימות בציבור החרדי קבוצות תמיכה, לדוגמה בעזר מציון.

"יש קבוצות כאלו, בהחלט, ומי שמוכנה ללכת לשם זה מעולה, אבל בשביל אלו שלא רוצות להיחשף, או בשביל נשים שקשה להן לצאת בערב למקום קבוע ופיזי, והמחשב נגיש להן יותר - מעגלים מיועד.

שתינו, שרי ואני, חקרנו את הנושא של קבוצות תמיכה זמן ממושך, התייעצנו עם בעלות מקצוע מוסמכות בתחומי הפסיכולוגיה והטיפול, הבנו עד כמה המעלות של קבוצות תמיכה הן חיוניות, עד כמה הן מועילות בצורה אקוטית, וכך נולד מעגלים.

בתחילה חשבנו להמיר את קבוצות התמיכה הפרונטליות בקבוצות בזום, עם אפשרות סגירה של הוידאו למי שלא מעוניינת שיראו אותה, בשילוב של פורומים להתכתבות, אבל אחרי ששאלנו את הנשים, הבנו שכעת יש ביקוש וצורך רק לפורומים לכתיבה, בין היתר כי קשה לנשים חרדיות שמתזזות וחולשות על עשרות תחומים להתחייב למפגש קבוע פעם בשבוע, ולכן כרגע הפורמט הוא של מעגלי תמיכה על ידי כתיבה, והאמת שלכתיבה יש יתרון משמעותי מאד, היא עצמה משחררת".


כולן באותה סירה

"מעגלים" התחיל להתגלגל לפני שנתיים, אבל יצא כפיילוט לפני שנה, גם ציפי וגם שרי עובדות במשרה מלאה פלוס, אחת רואת חשבון, והשניה מתכנתת. שתיהן גם אחראיות על חסד בבית שלהן פנימה... אבל אחרי שהאתר הושק, הכל התגלגל מהר.

האם יש אנונימיות מוחלטת בהרשמה?

"בקבוצה עצמה האנונימיות הרמטית. אף אחת לא יודעת מי השניה שאיתה היא מתכתבת, אבל ברישום, הנשים חייבות להזדהות. כדי לוודא שבאמת נכנסת אישה, ושיש לה שייכות לנושא הפורום הספציפי. 

לנשים שמשתתפות חשוב לדעת שכולן שייכות להתמודדות, לדוגמה בקבוצת נשים עם טיפולי פוריות, לא תיכנס אישה עם ילד, אלא רק נשים שממש חוות עקרות, כולן שייכות בפועל להתמודדות באופן מלא, כולן באותה סירה". 

זה לא מרתיע נשים שאתן יודעות מי הן?

"ייתכן, אבל אין ברירה, אנחנו חייבות לוודא ולדעת את אמינות המשתתפות, מיותר לומר שרק אנחנו יודעות והמידע שמור היטב". 

כמה נשים יש בכל קבוצה?

"כיום מדובר על בערך בין 20 ל - 30 נשים בקבוצה. בתחומים הרגישים יותר המטרה שלנו ליצור קבוצה אינטימית מכילה, שכולן תהיינה פעילות בה, ללא משתתפים דוממים". 

למה נבחרו הנושאים האלו?

"בעמוד הבית של האתר הצפנו כמה נושאים ולפי ההרשמה והביקוש נפתחו הקבוצות. יש קבוצות שנפתחו מכיוון שפנו אלינו נשים וביקשו שניתן מענה לתחום, ועדיין יש קבוצות שמחכות לסף מסוים של נשים כדי להיפתח". 


הכתיבה תרופה לנפש

הקבוצה הראשונה שנפתחה הייתה של אמהות חד הוריות. הגיעו ל'מעגלים' מספר פניות של נשים כאלו, הן חיפשנו מנחה, והקבוצה יצאה לדרך.

לכל קבוצה יש מנחה?

"כן. לכל קבוצה יש מנחה שמלווה, אשת מקצוע או אשה בעלת נסיון מהתמודדות בתחום, המנחה מלווה ואחראית על הפורום בהתנדבות. היא בודקת שהכל תקין, שהשפה וההדדיות החיובית נשמרת, היא יכולה כמובן גם להוסיף תכנים משלה. אלו נשים יקרות שמקדישות מהזמן, הלב, והנסיון שלהן כדי שכמה שיותר נשים יקבלו מענה וירגישו שהן לא לבד".

יש נושאים בולטים שאין להם קבוצות בפורום. למשל דיכאון אחרי לידה, או חרדות, למה?

"בינתיים, אם תשימי לב, אין לנו נושאים שקשורים ישירות לתחומי הנפש, זאת אחריות מאד גדולה, ואנחנו רוצות לעשות אותה הכי טוב שאפשר, קבוצות של תחומי הנפש חייבות מענה מיוחד, והשגחה מיוחדת, אנחנו צריכות להיות ערוכות לכל תרחיש. מה קורה אם אישה מצהירה בפורום על מצוקה נפשית גבוהה שעלולה להביא למצב סיכוני? אנחנו חייבות שיהיה מענה לכל בעיה שצצה, ולכן הנושא הזה מתעכב מעט".

מי האנשים שעומדים מאחוריכן ונותנים לכן גיבוי מקצועי?

"יש נשות מקצוע ששותפות בהנחיית הקבוצות באופן פעיל, ויש כאלו שאנחנו מתייעצות איתן, אנחנו עובדות בשיתוף פעולה עם אגודות היועצים והמטפלים במשפחה, אנחנו דואגות ללוגיסטיקה והם מתווכים לנו אנשי מקצוע מעולים, יש לנו גם ליווי וגיבוי רבני כאשר מתעוררות שאלות שדורשות הנחיה הלכתית". 

אין חשש שקבוצות תמיכה יכולות רק להעמיק את הצער? לגרום להתבוססות יותר גדולה במצב?

"הנושא של קבוצות תמיכה לא חדש, התועלת שלהן מבוססת ומעוגנת במחקרים ובשטח. הרציונל הוא שגם אם אני מעלה מצוקה כלשהי, מישהי אחרת תרכך, ותיתן מענה, תציג פן אחר. יש הרבה נקודות מבט שונות על אותו קושי. בנוסף, לא כל המשתתפות בפורום נמצאות באותה רמת התמודדות כל הזמן. ייתכן שמישהי שקועה עכשיו עמוק בתוך הצער, ואילו השניה דווקא מחוזקת יותר, וכך כולן תומכות אחת בשניה".

האם לקבוצות תמיכה וירטואליות יש תועלת יותר מקבוצות עם מפגש פיזי?

"יש מחקר מדהים שעשו בער"ן (האגודה הישראלית לעזרה נפשית), הם שאלו אנשים שהשתתפו בקבוצות תמיכה מה הכי חשוב להם שיהיה בקבוצות האלו, והאנשים הצביעו על שלושה פרמטרים: 1. שיהיה אפשרות לקרוא את התכנים שוב. 2. לעזור למשתתפים בקבוצה 3. האנונימיות.

כלומר, היכולת בקבוצות תמיכה מקוונת הפועלת באמצעות כתיבה מוסיפה שתי מעלות מיוחדות: היכולת לקרוא שוב ושוב את התכנים והאנונימיות. בנוסף לכך הכתיבה עצמה תרפיה לנפש, היא משחררת את התת מודע, ואין לה את המחסומים וההגנות שנמצאים לפעמים בדיבור". 

ובכל זאת בקבוצה וירטואלית חסר הבכי, העיניים המזדהות, החיבוק.

"נכון, זה משהו שהאנונימיות לוקחת מאיתנו, אבל בע"ה אם זה יתאפשר יום אחד, אנחנו נשמח ליצור קבוצה ממשית".

האם נוצר קשר ממשי בין המשתתפות?

"אני יודעת שבחלק מהקבוצות נוצרו קשרים יותר אישיים, הייתה גם יוזמה של מפגש - אין לי מושג אם יצא אל הפועל, אנחנו לא עוקבות אחרי זה. באופן כללי, השותפות בקבוצות מדהימה. כולן נותנות את כל הלב, מתוך רצון כנה ואמיתי לעזור אחת לשניה".

מי מחזיק את המיזם הזה מבחינה כלכלית?

"אנחנו מימנו את בניית האתר, ומתחזקות אותו מבחינה טכנית ואחראיות על התכנים, מבחינה מקצועית כמו שאמרתי יש אנשי מקצוע מעולים שמלווים אותנו, כולם, כולל אנחנו כמובן, בהתנדבות מלאה". 

והכי חשוב... מה התגובות של הנשים המשתתפות?

"התגובות מיוחדות ונוגעות... בראש ובראשונה נשים משתפות שהמעגל נתן להם מקום מבין מכיל, ומכבד, ללא שיפוטיות ועם הרבה אמון ואהבה, ובנוסף הן מקבלות הרבה טיפים, מידע, ועצות מבעלות ניסיון. הן מספרות שהשותפות מיוחדת... שסוף סוף הן מרגישות שיש עוד כמותן, והן כבר לא לבד עם הבעיה".


שתי נשים, לב אחד גדול, רצון לעשות טוב - מיזם מדהים שקורם עור וגידים,

והמון לבבות שמתחברים זה לזה…

מעגלים של אהבה.  https://www.maagalimgroups.com/ 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.