5 דקות קריאה
15 Dec
15Dec

אין ספק שחנוכה מסמל יותר מהכל אור.

אור של נס, או של אמונה, אור של פעם בשנה.

באווירת האור של חנוכה גלשנו לאור פיזי וממשי שמלווה אותנו כל השנה, ומשפיע, בלי ספק גם על האור שבפנים.

3 אדריכליות ומעצבות פנים וותיקות התגייסו כדי לעזור לנו להאיר את הבית שלנו נכון עם כמה זוויות מרתקות בנושא התאורה: 

במה חשוב להשקיע? באיזו תאורה כדאי לבחור? כמה צריך להשקיע? מה עושים כשאין אפשרות לשינוי משמעותי בדירה?

איילה כץ, מיכל רוזנסר, ושלומצי מנדלוביץ עונות לנו על השאלות.

תדליקו את האור...

כתבה מוארת!


סוף עיצוב, בתכנון תחילה...

אילה, מיכל ושלומצי שלושתן עם וותק ועבר עשיר מאחוריהן:

איילה כץ - הנדסאית אדריכלות ומעצבת פנים. עם כמעט 20 שנות וותק שכוללות תכנון מבני ציבור כגון: אולמות, בתי כנסת, מקוואות ובתים פרטיים -  עם פרויקטים של תכנון חללים או תכנון ועיצוב מהאבן הראשונה ועד קבלת המפתח כולל כל הפרטים הקטנים שבדרך. "המוטו שלי", מוסיפה איילה: "הוא 'תכנון שמגשים חלומות' ואני מאד משתדלת למלא אותו".

מיכל רוזנסר - בעלת וותק של 20 שנה בהום סטיילינג, וארבע שנים בעולם עיצוב הפנים. מעצבת דירות, מטבחים, וחללים עיסקיים. מיכל מוסיפה: "הדגש אצלי הוא 'הטוב מביא את היפה', אחרי שהחלל מנוצל ומתוכנן היטב, אפשר לעוף עם היופי, והשילוב של הטוב והיפה יוצר פרויקט מושלם. ועוד משהו: אני גומרת פרוייקט רק כשהלקוח מחייך".

שלומצי מנדלוביץ - מעצבת פנים לחללים ביתיים ועסקיים, עם אהבה גדולה לעיצוב... החזון של שלומצי: "מאמינה שבכל פרויקט ומכל נקודת פתיחה, אפשר בס"ד, בתהליך קשוב ואכפתי, עם חשיבה יצירתית, בחירות מדויקות ותכנון מותאם - ליצור שינוי מקצה לקצה!"

כל אחת האירה את אותה שאלה מזווית הראיה שלה.


על מה צריך להקפיד ולמה צריך לשים לב כשמתכננים תאורה בחלל מסוים?

אילה: "יש מספר פרמטרים בסיסיים שחשוב לבדוק אותם לפני שמתחילים לתכנן תאורה בחלל:

  1. לברר עם הלקוח למה משמש החלל. אם השימוש הוא תפעולי (שטחי עבודה - במטבח למשל), או מתפקד כמקום קריאה לדוגמה, התאורה תהיה יותר חזקה לעומת פינת ישיבה בה התאורה תהיה יותר רכה.

  2. לכל פונקציה של חלל מתאים סוג תאורה שונה - משרד, מכון קוסמטיקה, מטבח וכו', כמו כן נבדוק האם  התאורה שנתכנן תהיה ממוקדת, או מפוזרת.

  3. לבדוק את סגנון המשפחה - יש אנשים שאוהבים חלל מאד מואר, ובהיעדר אור הם חשים תחושה של מחנק, ויש כאלו שאוהבים אור מעומעם כי חלל מואר מדי מפריע להם.

  4. שטח החלל- לאיזה גודל שטח אני צריכה לתת מענה.

  5. גובה החלל- חדר נמוך דורש תאורה אחרת מחדר גבוה.

אחרי שבדקתי את כל הנתונים הללו אני מתחילה בתכנון. בצילום המצורף הגעתי לסלון קונבנציונלי, נברשת של כמה קנים וזהו. הבקשה הייתה סלון מאד מואר. המטרה שלי הייתה ליצור על ידי תכנון נכון של התאורה אשליה ותחושה של סלון יותר גדול ומרווח. בנוסף הלקוחה מאד אהבה קו חלק ונקי, סגנון שהיום קל ליצור אותו על ידי תאורת לד מובנת. 

בתכנון, חישבתי את מיקום השטחים הפונקציונליים, מעליהם תכננתי אזור יותר מואר, ולשאר חלל הסלון תכננתי מסלול היקפי של תאורת לד סביב החדר. כמו כן יצרתי עניין בגווני התאורה בחדר, התאורה המרכזית יותר בהירה והתאורה הנסתרת יותר חמה.

התוצאה שהתקבלה היא סלון מאד מואר ואלגנטי, ללא גופי תאורה שמפריעים בעין, ותחושה של הגדלת החלל למרות שלא נגענו בקירות.

אני משתמשת בפסי לד גם במסדרונות שם יש יתרון נוסף של תאורה שלא לוקחת נפח מהמעבר".


סלון מואר ואלגנטי עם תחושה של הגדלת החלל. עיצוב: אילה כץ, ביצוע: גבסט


פסי לד אלגנטיים במסדרון
עיצוב: אילה כץ, ביצוע: גבסט

שלומצי: "בבחירת גופי תאורה הפרמטרים שהכי חשובים בעיניי הם רמת הלומן (LUMEN) יותר מהוואט (WATT) שאמנם נותן מידע על צריכת החשמל של הגוף, אבל מה שהכי רלוונטי לנו הוא מה תהיה תפוקת האור בפועל כדי לקבל הארה מספקת.

הפרמטר השני- טמפרטורת האור, מידת הקלווין (KELVIN) - סרגל למדידת הגוון, מ - K2500 שהוא הגוון הכי צהוב וחם, (נורות פחם) ועד לגוונים הקרים הכחולים - K6000 ומעלה.

לכן, בתאורה ביתית נשתמש בעיקר בגוונים חמים 3000K-2700K ובגוון אור יום ניטרלי - 4000K, לעומת זאת במטבח פעיל אנחנו זקוקים לתאורת עבודה עוצמתית ואחידה שלא תיצור צללים על משטח העבודה, והטווח ינוע בין גוון אור יום (4000K) לתאורה לבנה יותר (5000K). 

בחדרים לעומת זאת, ברור שנבחר בתאורה יותר חמה ואינטימית. 

אסתטית, מומלץ שלא לשלב יותר מגוון אחד בחלל, אבל מכיוון שבדרך כלל החללים שלנו משמשים למספר שימושים בו זמנית, בעיקר הסלון שבמרבית המקרים משמש ללימוד, לאירוח, לסעודות חגיגיות וגם להכנת שעורי בית.... ואז אנחנו זקוקים גם לתאורה כללית טובה וגם לתאורת אווירה. לכן מומלץ לשלב תאורת אור יום עוצמתית עם תאורה רכה, כדי לקבל מענה אופטימלי שגם מתקבל נעים בעין, תאורה חמה יוצרת אווירה רכה, מכנסת ואפילו דרמטית". 

אווירה חמה, רכה ומכנסת, עיצוב: שלומצי מנדלוביץ


תאורה שיוצרת אווירה, עיצוב: שלומצי מנדלוביץ


נורות פחם, עיצוב: שלומצי מנדלוביץ


פינת נרות יוקרתית וחמימה, עיצוב: שלומצי מנדלוביץ


מיכל: "אחד הדברים הכי חשובים בעיצוב, הוא תכנון ובחירת תאורה. תאורה נכונה ויפה, תדגיש את הייחודיות של הריהוט, תשדרג את המראה העיצובי, או חלילה תהרוס אותו.

תפקיד נוסף של תאורה נכונה הוא 'להמשיך את היום' גם אחרי שהשמש שוקעת מבחינה תפקודית, להמשיך את האנרגיות של היום, ואפילו להשפיע על מצב הרוח. 

מעצבת טובה תבדוק את גודל החדר/ גובה הדירה/ כיווני האור ועל פיהם תתאים נכון את התאורה.

תאורה חדישה מאפשרת הכנסת אווירה, ותאורת עבודה נוחה תעזור להפחית מאמץ בפינת עבודה/ לימוד/ משרד/ מטבח/ הכנת שיעורי בית וכו'. לכן כשמחליטים על שיפוץ ועל התקציב העומד ברשותנו, חלק מ'עוגת התקציב' יתועל לתאורה נכונה. זה יחדד את ההשקעה, וימקסם את התוצאה של שאר העיצוב. לעומת זאת בית שלא נתנו בו את הדעת על תאורה נכונה, עלול להראות חשוך, מואר לא נכון, ולעיתים להפחית גם ממראה הריהוט/ הצביעה בעשרות אחוזים. בדרך כלל ממליצים על הקצאה של לפחות 20% מהתקציב לתאורה".

תאורת עבודה חזקה מעל השיש שתורמת גם לעיצוב 


עיצוב, יופי ושימושיות במוצר אחד


יקר שהוא זול

איפה מומלץ לקנות תאורה? האם נכון להשקיע רק בחנויות שמוכרות חברות תאורה מוכרות? או שמספיק לקנות תאורה באיקאה לדוגמה?

מיכל: "גופי התאורה שנקנה יהיו איכותיים ושל חברות אמינות כדי שהתאורה תהיה איכותית ונכונה, לד של חברה טובה נותן את עוצמת האור הרשומה עליו לאורך זמן, לד פשוט דוהה עם הזמן. התאורה הנכונה בבית היא תאורה המשרה תאורת יום שמתבטאת באור בהיר - לא לבן ולא צהוב. אחרי שהבית מואר בתאורה נכונה נוסיף את תאורת האווירה שמייקרת את העיצוב בעשרות מונים. כמו תאורה נסתרת בתקרה בסלון או גופי תאורה שזורקים אלומות אור מעניינות בהול ובכניסה. בחדר שינה כדאי שתהיה אפשרות לעמעום האור לאווירה מרגיעה".

שלומצי: "בתאורה העיקרית אל תתפתו לקנות בזול, הוא עלול להיות בעייתי באיכות לטווח הארוך מהרבה בחינות: הארה לא אחידה, דעיכה מהירה ועוד (ולצאת יקר בסופו של דבר, וחבל...), ולכן מומלץ מאוד להשקיע בתאורה טכנית טובה מספקים אמינים.

לעומת זאת בתאורה הדקורטיבית שרק תומכת בתאורה הכללית אפשר ומומלץ למצוא באיקאה, מחסני תאורה ורשתות זולות עם מבחר ענק ומחירים נגישים. ואם יש לכם סבלנות ואתם מאלו שלא חייבים לראות את המוצר לפני הקניה,  פשוט תזמינו מאליאקספרס..."

איילה:  "ההמלצה היא לקנות תאורה רק בחברות טובות ובעלות שם מפני שלסחורה זולה יכולות להיות שתי בעיות עיקריות:

  1. רצף תאורה לא אחיד - שגורם למראה לא יפה ומפריע בשימוש.

  2. עוצמת התאורה נחלשת מהר והחלל נהיה חשוך.

כאשר קונים מוצרי תאורת לד של חברות איכותיות הם שורדים הרבה יותר זמן, התחלופה יותר נמוכה, וכך גם המחיר מצדיק את עצמו".

דוגמה לתאורה בסלון שניתנת לעמעום כזמן מנוחה או באירוע


אפשר לתקן...

מה קורה אם אני גרה בדירה שכורה או שנכנסתי לדירה מוכנה, אני לא מתכוונת לשפץ בעתיד הקרוב, ולמרות זאת חלוקת התאורה בדירה מפריעה לי?

שלומצי: "לכל מי שגרה בדירה שכורה ומרגישה לא בבית... וגם אם זאת רק נקודה זמנית, חשוב לה שהיא תהיה מחבקת ועוטפת, שתיראה כמו שהיא אוהבת -  נעימה ולא כמו אוסף מקרי של פריטים. שהחדר יעשה לה חשק לעבוד, לסדר... מהסיבה הזאת או כל סיבה אחרת אין צורך לגנוז את החלומות ולחכות לדירה חדשה או לזכייה בפיס, אפשר בהחלט ליצור שינוי עם מעט מחשבה ובעיקר רצון טוב!

ראשית, עצרי לחשוב באיזה חלל הכי חשוב לך ליצור שינוי? כדאי לבחון את החדר בעין חיצונית, להתייחס לריצוף, פתחים, ריהוט וטקסטיל שקיימים, ולנסות לזהות אם יש לו אופי דומיננטי/ סגנון עיצוב מובהק, ולפיו להתאים גופי תאורה. 

בחלל מודרני נשתמש בגופי תאורה בקו נקי, לדוגמה: פס צבירה שמלבישים עליו הרבה ספוטים מתכווננים צריך נקודת הזנה אחת בלבד, והוא יכול לתת מענה מצוין. 

בחלל קלאסי משתלבים יפה גופים דומיננטיים - אהילים למיניהם, נברשות קריסטל. גם גופים מפליז או זכוכית חלבית יתקבלו בברכה ויוסיפו המון אופי וחן לחדר. 

בחלל כפרי גופים מחומרים טבעיים כמו קרמיקה, קש, בדים יתאימו ויוסיפו מראה אותנטי ונינוח, ואם נרצה להכניס דווקא חספוס או קריצה תעשייתית - נבחר גופים פחות "ביתיים" מבטון או מתכות. נוכל לעשות גם שימוש יצירתי במיחזור אלמנטים שונים ותאורה עם כבילה גלויה.

נתייחס כמובן לגוון מחמיא, אבל מה במקרה שאת ממש רוצה באותו חדר גם תאורת אור יום וגם תאורה חמה ויש לך נקודת מאור אחת בודדת? גם לזה יש פתרון... קיימים כיום בשוק גופים שמאפשרים לשנות עם עמעם (דימר) את גוון ההארה. כמו כן, בהשקעה קטנה אפשר ליצור פינה קסומה עם גוף תאורה עומד או אהיל שמוסיף לאווירה".

אילה: "פיתרון לדירה שכורה יהיה שונה מפתרון של דירה קנויה מוכנה. בדירה שכורה ניתן לשנות את עוצמת התאורה או את האווירה בחדר על ידי החלפת גופי התאורה. מספיק להחליף תאורת פלורוסנט בסלון לגוף לד עם גוון תאורה שונה (במקום לבן נשים גוון צהוב וכו') ונקבל אוירה שונה, או בגוף עם אמירה עיצובית ונקבל סלון יותר מכובד, או לדוגמה נחליף 'ספוט' במסדרון לתאורת קיר ועל ידי כך ניצור עניין לאורך המסדרון. 

בדירה קנויה ניתן לשנות את מראה החלל בלי להיכנס לשיפוץ מסיבי שכולל הזזת נקודות חשמל או הוספת נקודות חשמל, על ידי הוספה של תקרת גבס צפה שבתוכה מושכים את החוטים מהנקודות הקיימות, או על ידי שימוש בנקודות קרובות. קרה לי שהגעתי לדירה שביקשו להאיר את המסדרון בלי להוסיף נקודות חשמל, היתה שם נקודת מאור אחת שאותה פיצלתי על ידי פסי תאורה חדשניים ללא תוספת נקודות. התוספת דרשה רק תיקוני טיח וצביעה מחדש של המסדרון".

הנמכה של תקרת גבס, עיצוב: אילה כץ, ביצוע: גבסט


מיכל: "כשאין אפשרות להזיז או להוסיף נקודות תאורה, כדאי לקחת מעצבת טובה שמשמשת גם כיועצת תאורה. קיימים מספר פתרונות אפשריים, לדוגמה: לחבר מנקודה אחת לשניה פרופיל תאורה שעליו נתלים מספר גופים, או לתלות פס תאורה מגנטי.

פס מגנטי זוהי המצאה די חדשה שתפסה תאוצה, על פס צבירה מגנטי דרך חיבור חשמלי אחד לכל הפס, יש אפשרות לחבר גופי תאורה שונים לפי הצורך והעיצוב. הוא מתאים למשרדים, למטבחים, סלונים, ועוד, היתרון שלו הוא שניתן להגביר ולשנות את עוצמת האור לפי הצורך.

פס תאורה מגנטי


באופן כללי חשוב שתהיה הרמוניה בין גוף התאורה לעיצוב החלל כולו. אם בחרנו בריהוט ועיצוב מודרני נתאים את גופי התאורה לסגנון, אבל לא נשכח לדייק את התאורה לצרכים של החלל המעוצב. 

בחירת גופי תאורה נכונים ומותאמים לעיצוב החלל, היא השלמת התמונה העיצובית של החדר, לכן בכל מצב חשוב להתייעץ ולהשקיע בבחירת גופי תאורה נכונים ויפים, ההנאה אחר כך תצדיק את ההשקעה".

להתאים את התאורה לסגנון העיצוב השולט בחלל


שלומצי, מיכל ואיילה ישמחו לענות על כל שאלה שלכן, לתת טיפים ופתרונות לכל בעיה, כאן, בתגובות למטה, או במייל האישי שלהן:

שלומצי: 0504148890s0504148890@gmail.com  ‏ 

מיכל: m0548476149@gmail.com 0548476149

איילה: 050-4114044 4114044@enativ.com 



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.