1 דקות קריאה
30 Oct
30Oct

היה לנו כאן במשך כשנה מדור שבו עניתי על השאלות שלכן, ותודה לשבי על האכסניה המכובדת. היה כיף : ) 

היות שמזלו של המדור גרם, ככל הנראה, והסיום מתפרסם בתקופה מאתגרת לעסקים, תקופת מלחמה ואי-ודאות, בואי נתייחס למצב הנוכחי שבו יהודי ארץ ישראל נמצאים כרגע ובואי ננסה אני ואת לפצח את האתגר ולהבין מה עליך, כעצמאית ובעלת עסק, לעשות כרגע. 

החיים העסקיים מאז שמחת תורה ה'תשפ"ד השתנו. על חלקנו זה השפיע יותר ועל חלקנו פחות. אם את בין אלה שהושפעו יותר, מה עושים? 

מתחילים בספירת מלאי מהירה: מה האפשרויות שלך כרגע? 

  • העיר שלך מופגזת אבל העסק פיזי ויש לך שירות משלוחים? נסי למכור אונליין. דיוור במיילים ואריזת משלוחים בזמני ההפוגות גם יספקו לך תעסוקה מבורכת עם אפקט הרגעה וגם יחזיקו את העסק מעל למים. את לא רוצה להיתקע עם סחורה. מכירה לסיטונאים תהיה אופציה מעולה לתקופה הזו, גם אם לא ניסית אותה לפני כן. 
  • העיר שלך מופגזת ואת נותנת שירות? בדקי אם יש לך אפשרות לעבוד במרחב מוגן/להשיג בייביסיטר/לקחת תרופת הרגעה טבעית/כל דבר שמאפשר לך לעבוד לפחות מדי פעם. 
  • העיר שלך לא מופגזת אבל הלקוחות התנדפו לכל רוח? את יכולה לחזור ללקוחות קודמים או לצאת בפרסום ללקוחות חדשים כל עוד מדובר בהצעה שמותאמת לתקופה. תשתדלי שזה ייראה כמה שפחות כמו דבק מדריכות וכמה שיותר רלוונטי באמת. גם את לא רוצה שידחפו לך סתם דברים בלתי מועילים, נכון? וגם את שונאת פרסום מעושה שחוסר כנות הוא המרכיב המרכזי בו, נכון? 


נניח שהגעת למסקנה שבשום אופן ובשום פנים את לא יכולה למכור כרגע.

פרסום העסק שלך לחרדים תושבי ארצות הברית לא רלוונטי לך. גם לא המיזם הכללי שנועד לחשוף את העסק שלך לישראלים שהיגרו לחו"ל. לישראלים עצמם ודאי שאין טעם להציע עכשיו. פשוט אין אפשרות לקניות אצלך בעסק משום כיוון שהוא.

גם אז, חשבי מה את כן יכולה לעשות: 

  • לכתוב תכנון לתקופה הבאה, כשהעניינים יירגעו? 
  • לכתוב מדור ובו שיתוף איך את יוצרת בתחום עיסוקך? 
  • לפתוח מרחב קולי ולהקליט בו אחת ליום טיפ טוב בתחום מקצועך? 
  • להפיץ קליפ חמוד שמדגים את מה שאת טובה בו? 

אלה דוגמאות לעשייה הנקראת שיווק. שיווק הוא כמו גשם. חלק מהפרחים יצמחו מיד אחרי שירד, אבל רובם יצמחו באביב. כמה חודשים אחרי שהורוו.

אם בשנים הקודמות התארגנת כלכלית לימי סגריר ויש לך חיסכון כזה בצד - שחררי אותו. בקמצנות, כדי שיספיק לכמה שיותר זמן, אבל שחררי. ואז? 

  • את יכולה ללמוד איך להצמיח את העסק שלך (ייעוץ עסקי או שיווקי או פיננסי) 
  • את יכולה ללמוד איך להשביח את העסק שלך (התמקצעות נוספת בתחומך)
  • תוכלי לבדוק אפשרויות נוספות לעסק שלך: אולי לקוחות חדשים? אולי מוצר חדש ללקוחות הקיימים? 

ומה אם את חנוקה וצריכה כסף לאתמול, אבל ממש בדחיפות? 

  • בדקי בין לקוחות העבר: מי מהם יכול להיות שיצטרך אותך למרות ואולי בגלל המצב הנוכחי? מה הדיל המיוחד שתציעי כדי שירצו לקנות ממך דווקא עכשיו? 
  • גבייה ומיצוי זכויות: יש לקוחות שחייבים לך כסף ויוכלו לשלם לך עכשיו? היה לך ילד שהיה צריך קלינאית תקשורת ולא ביקשת מביטוח לאומי את הקצבה החד-פעמית שמגיע לך לקבל? 
  • חפשי מה נדרש בעסקים גדולים עד ענקיים שחסר להם כוח אדם. פקידות? סידור מדפים בסופרמרקט? אני יודעת על רשת חנויות שמעסיקה רק גברים חרדיים בסידור מדפים והעבודה נעשית רק לפנות בוקר. אולי תמצאי משהו כזה שיתאים לך, כאישה? 
  • יש לך מיומנות מקצועית שמקבלים עליה כסף נזיל ומיידי? זו יכולה להיות מיומנות במכירות שתציעי לעסקים מבוססים אבל לא גדולים מדי. שיקבלו אותך לעבודה כפרילנסרית עם תנאי תשלום בחודש הקרוב ולא שוטף +60 ויותר. 
  • יש לך מיומנות ביתית שמקבלים עליה כסף נזיל ומיידי? עוגות ביתיות למכירה (סיפרה לי חברה שקונה מדי שבוע תבנית עוגה ביתית ב-130 שקלים לכבוד שבת. היא עובדת ויש לה קטנטנים ובעלה רוצה רק עוגות ביתיות…), תיקוני תפירה, בייביסיטינג, ניקיון של בתים או חדרי מדרגות. 

הקריטריון: מה שכיף לך לבצע ואנשים צריכים אותו וזה לא מפריע לעיסוק שתרצי להשקיע בו בעתיד.


תמיד אנחנו יודעות שהפרנסה ביד השם, וזו ידיעה שלפעמים קצת מעורפלת. ככה באוויר. כרגע אנחנו במצב שבו ברור ומוחלט ומחוור שהפרנסה בידי השם: גם לעצמאיות וגם לשכירות. נצלי את המצב האמוני הנדיר הזה. דברי איתו שיכוון אותך לפעולות הנכונות לך. הוא שומע ומקשיב, עוזר ומכוון.


ומה אם קראת את כל זה, ועדיין לא ברור לך מה נכון לך-אישית לעשות בעסק? 

אני מציעה לך שיחה ממוקדת של 15 דקות ללא תשלום, ובה נדבר איך את יכולה להתקדם עכשיו. 

לחצי כאן ובחרי לך יום ושעה שנוח לך שנדבר

מטרת השיחה: שיהיה ברור לך מה לעשות כאן-עכשיו-ומיד. בלי נדר ובעזר השם, תוך כמה ימים מאז השיחה אני שולחת תקציר כתוב של השיחה שלנו למייל שלך.


ריקי קפלן, דסמנית

אוהבת לפצח את הדבר שגורם לאנשים לקנות ממך

הקרוסלה להורדה I מאמרים קצרים לקריאה

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.