1 דקות קריאה
04 Sep
04Sep

לכולנו פשוט שצריך לחסוך. לא נראה לי שצריך לשכנע פה מישהי בעובדה הזה.

רק מה, זה מורכב.

מורכב לעקוב אחרי הכסף שנכנס. מורכב לעקוב אחרי הכסף שיוצא. מורכב לדעת ממה ואיך אפשר לחסוך (ספויילר: מהרבה דברים שלא חשבתן עליהן) אבל יותר מהכל -

לכל העולם הזה יש מטען רגשי כבד שמפעיל אותו:

מה היחס שלי לכסף? מה היחס שלי לחיסכון? מה היחס שלי לבזבוז? מה היחס שלי לרווח? מה היחס שלי לקניות?

עולם שלם שצריך לטפל בו, לנקות אותו, לארגן אותו מחדש - ורק אחרי שעשינו את זה אפשר לגשת לתכלס ולשאול - איך וממה אפשר לחסוך.

חנה ברלב - מתכנתת במקצועה ומומחית גדולה לחיסכון ביום יום עושה לנו סדר.



חנה, אפשר באמת לחסוך? לפעמים נראה שזה שעות של דקדוקי עניות שלא מניבים סכום משמעותי בסוף.

"אפשר בהחלט לחסוך, וגם במציאות האקונומית של היום אין ברירה אלא לחסוך. אכן יש שעות של דקדוק בכסף שלא מניבות סכום משמעותי, אבל החכמה היא לקחת צעדים קטנים שיכולים לתת חסכון משמעותי. ולא לבזבז הרבה כוח או זמן על דברים לא משמעותיים.

לדוגמה חסכון בתשלום חודשי שמשלמים, בכפולות ב 12 חודשים זה משמעותי מאוד, או בקניות גדולות ומשמעותיות, אמנם מוציאים סכום גדול של כסף אך יש אפשרות גדולה יותר לחסוך.

אני אתן כמה דוגמאות לתחומים שבהם אנחנו פשוט זורקים כסף לפח: עמלות בבנקים או כרטיסי אשראי - פשוט מיותר וחבל! אין שום סיבה שבעולם לשלם עמלות לבנק או לחברת אשראי. טלפון אחד עם איום קטן (לעבור לבנק מתחרה\לבטל כרטיס) וזה נגמר. אני יודעת שאתן מרחמות על הבנקים אבל תראו דוחות רבעוניים, הם יסתדרו בלי העמלות שלכם. זה דוגמא של כסף קטן אבל מצטבר לסכום יפה.

דוגמא נוספת זה כל הנושא של ביטוחים, לא נכנסת לעניין ההלכתי/ השתדלות וכו', אבל אם יש לכם סוכן ביטוח הוא ישמח לעשות בדיקה שנתית לתיק, גם פה לפעמים זה לזרוק כסף לפח, אם יש תוכנית ערבים למשל, מומלץ לברר את הכדאיות של ביטוח חיים. שווה לבדוק כפל ביטוחים וכו'.

גם בטלפון הנייד כדאי לבדוק שאתם עדיין בחבילה המשתלמת שהמוכר בחנות טלפונים סידר לכם, אם התשלום החודשי איכשהו קפץ כדאי להרים טלפון לעוד חברה ולקבל הצעה, ואז לחזור לחברה שלכם ולהגיד כמה קיבלתם בחברה המתחרה, סביר להניח שתישארו באותה חברה עם אותה תוכנית בחצי מהסכום ובלי לגעת בטלפון או לקנות סים., אותו דבר גם בתקשורת בבית.

דמי ניהול בפנסיה/ קופת גמל/ קרן השתלמות (אין לכם? כדאי אם אפשר) משפיעים מאוד, ובדרך כלל עם טלפון אחד אפשר להוריד אותם.

כל פעולה מסוג כזה, כוללת טלפון אחד קצת להמתין עם מוזיקת רקע ואולי תרוויחו בשנה מספיק כסף לצאת בבין הזמנים הבא לנופש משפחתי. לא שווה שעתים-שלוש עבודה?"

במה אפשר לחסוך?

"אם עד עכשיו דיברתי על דברים שלא משפיעים על איכות החיים בכלל וזה פשוט לקטוף מהעץ את החיסכון בקלות. השלב הבא הוא טיפ טיפה יותר כואב, וכל משפחה בוחרת איפה "שווה" לה להשקיע את החיסכון.

חשמל - לסגור את האור לפני שיוצאים מהבית, להשתמש פחות במייבש לבגדים (גם שומר על הצבע והם מתבלים פחות) בעיקר בימים החמים האלה, מכשירי חשמל שנמצאים ב STANDBY לכבות (כן, זה שהמכונת כביסה עדיין עם נורה - לוקח חשמל והפעולה הפשוטה של הכיבוי שלה חוסכת הרבה), מזגן - להעלות את הטמפרטורה (באמת נוח לכם עם מזגן על 18 מעלות??) לנקות את הפילטרים ואז אפשר להוריד את העוצמה.

מים - לעדכן מספר נפשות, לסבן ואז לשטוף כלים (גם עובד טוב יותר).

מנוי לעיתונים - להשתתף עם שכנים - שכנה אחת עם מנוי למרווה, שכנה אחת עם זרקור ומחליפים באמצע שבת.
מומלץ לנסות לחסוך בהוצאות הקבועות, כי עם הרגלים הקטנים האלה כל חיסכון מוכפל ב-12".

איך אפשר לחסוך בקניות בסיסיות ונצרכות כמו מזון/ ביגוד וכו'?

מזון עם תכנון טוב אפשר לחסוך הרבה. ההבדל במחירים של עוף טרי במכולת או עוף ממכירה יכול להיות משמעותי מאוד במשפחה ברוכה עד עשרות שקלים בארוחה! אבל בשביל זה צריך מסגרת בסיסית של תפריט שבועי כדי לדעת כמויות (למשל אם יודעים שנאכל פעם בשבוע עוף, ופעם בשבוע שניצל, ופעם בשבוע דג, אז אפשר לחשב כמה צריך, ולהזמין כמות מתאימה כשיש מכירה מוזלת). פירות הקיץ הרבה יותר זולים בסוף עונה, (ולדעתי גם יותר טעימים), לא צריך לקנות את האבטיח הראשון של העונה עד אחרי שבועות, הוא יותר טעים ורבע מחיר. קניות חודשיות אפשר להיערך ולמצוא במקום מוזל, ולא לקנות במכולת אבקת כביסה או חומרי נקיון הם יקרים באופן משמעותי.

כדאי מאוד לקנות עם רשימות! אחרת קונים את כל החנות, חוזרים הביתה עם הרבה מצרכים מיותרים ובלאגן גדול. רשימה שבועית וחודשית וניהול המלאי בבית, זו תורה שלמה.

ביגוד - אני מבססת כל עונה עם יד שניה גם מאחים/ אחיינים וקונה סט אחד ליום חול ואחד לשבת (אבל עניין הסטים ממש לא דחוף לי, כל אחת עם מה שהיא צריכה). נעלים מומלץ לקנות טובות אבל בסוף עונה. לי יש חברה אחת שאני מכירה ואוהבת ויודעת איך המידות שלה ובסוף עונה מזמינה, ב"ה מחזיקים לי מעולה".

איך לסדר את התקציב בצורה הגיונית?

"סידור התקציב זה אחת הפעולות המעצבנות, שעיקרה לשבת פעם אחת לשעתיים-שלוש עם אקסל, להוריד אקסל של בנק, כרטיסי אשראי ורישומים של מזומן ולהכניס את הכל לאקסל (יש למסילה טמפלייט מעולה שהם נותנים בחינם למי שרוצה וגם לפעמונים). [המלצה טכנית - אני צובעת כל שורה שהכנסתי מהאקסלים של הבנק/אשראי לאקסל הראשי של התקציב ואז מפלטרת לפי צבע, ככה זה הולך יותר בקלות]

אחרי הפעם הראשונה המעצבנת זה חצי שעה כל חודש, בדרך כלל מה שנשאר לי זה לעדכן כמה היה האוכל-מים-חשמל-שונות לא צריך לעדכן שוב את ההוצאות הקבועות.

בדרך כלל אחרי הסידור הזה הדברים האבסורדים קופצים ישר, ועם קצת עבודה אפשר לראות איפה עוד יש נורות.

כדאי מאוד לחלק בין הוצאות שנתיות לחודשיות וגם לייעד תקציב ל"שונות" שהם הוצאות קטנות משתנות כל חודש (למשל, משקפים, ספרים, טיול, מתנה למורה, גרביים).

עוד משהו חשוב לשים לב אליו זה הוצאות שנתיות - רוב האנשים מסתדרים בלי בעיות בתקציב החודשי הקבוע. הבעיה מתחילה בהוצאות ה"בלתי צפויות", לדוגמה ההפתעה השנתית שיש פסח או חופש או סוכות או טיפול לרכב או תחילת שנת לימודים…

אם מנהלים רישום מסודר במשך שנה של ההוצאות האלה זה מקל מאוד להיערך לשנה הבאה.

שמעתי פעם מהרב ישראל גוטמן שחודש חשוון עד אדר זה החלק הזול של השנה, ומאדר עד תשרי החלק היקר של השנה. בממוצע אם שומרים 2,000 שקל בכל חודש מהחודשים הזולים אפשר לצלוח את החודשים היקרים בס"ד

המציאות היא שיוקר המחייה מאמיר מאוד ואין ברירה אלא למצוא איפה לחסוך, גם אנשים שעד עכשיו הסתדרו בודאי מרגישים את העלויות הגבוהות של הכל. זאת הזדמנות לשבת ולסדר תקציב ולהתארגן על כל השנה".

ומילה על החגים שכבר פה. איך מתארגנים בתבונה?

"כבר דיברנו על קניות גדולות ועל בשרים עופות וכאלה ולקחת בגדים ממשפחה וכו', וכמו שכבר אמרתי - להתארגן מראש. בתחילת אלול לכתוב תפריט מפורט עד כמה שאפשר לכל החגים, ככה אפשר לקנות במרוכז. בשר במכולת יכול לעלות פי 4 מבשר ממכירה!

אם נמצאים בתקופה של צמצום כלכלי צריך לדעת שלארח עולה פי כמה וכמה מלאכול לבד, אז אם יש אפשרות לצמצם אירוחים מיותרים או שלא ממש נצרכים.

אבל מילה לסיום על הגבול בין חיסכון לקמצנות…

הבת שלי איבדה נעל בבין הזמנים ולא רציתי לקנות לה נעלי חורף אז קניתי לה סנדלים ב-40 ש"ח ממכירה שכונתית שיהיו עד שאקנה נעלים.. בסוף היא השאירה אותם בחוץ בלילה ושועל אכל אותם…! משלי שועלים, והמסקנה לא להיות קמצנים, או לא להשאיר נעלים בחוץ, או אם הילדה מאוד רוצה ללכת עם נעלי שבת לגן, היא תלך עם נעלי שבת לגן… 😀, בהצלחה ושיהיה ס"ד!"



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.